Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: AIS splitter zonder stroom - wat gebeurt er?

AIS splitter zonder stroom - wat gebeurt er? 06 nov 2025 22:14 #1658970

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31596
Johgs schreef :
Wat een marifoon specialist is, lijkt mij zelf verklarend maar vul het in bij Google, grote kans dat de mijne bovenaan staat. In ieder geval iemand die in staat is Raymarine marifoon te actualiseren terwijl Raymarine zelf aan geeft dat het niet kan, overigens ook de maker van de ATIS killer.

Maar bij AIS gaat het er niet om zoveel mogelijk te ontvangen of zover als mogelijk te zenden maar om zoveel mogelijk relevante informatie te krijgen. Niet voor niets gebruikt de beroepsvaart, zeker in druk vaarwater, filters om pleziervaart AIS signalen uit te filteren. Op mijn AIS scherm kijk ik dan ook niet veel verder dan relevant is.

Bij MOB meldingen zal ik zoveel doen om te helpen als mogelijk is, maar als die MOB 40 km. verderop is, zal dit heel weinig zijn, meer dan bewaken of er hulpt komt zal het niet zijn.

Mocht je het verschil in signaal willen weten, belangrijk om te weten is dat het voor normaal gebruik van AIS niet uitmaakt maar het voor bijv. walstations groot genoeg is om dedicated antennes te gebruiken. Op Interne zijn overigens meerdere uitgebreide verhandelingen te vinden over de verschillen.
BTW, het verlies in dB (voor zowel VHF als AIS) door een splitter te gebruiken is groter, dus dubbel voordeel met een apart AIS antenne.

Ad Brand dus....

Het AIS systeem krijg je niet aan zijn grenzen door teveel te ontvangen met een hoge antenne. Het probleem zit hem in brakke elektronische kaartsoftware of plotters die er niet mee overweg kan. Om die reden vind ik filteren al heel dubieus. Zoals OpenCPN het doet is een zeer effectieve manier.

Maar het geeft aan dat je hoofdzakelijk op binnenwater vaart? Op zee wil je n.l. wel zo ver mogelijk zien en gezien worden.

je verhaal over antennes is niet te volgen: "Op interne zijn overigens meerdere uitgebreide verhandelingen te vinden over de verschillen."????
Vertel...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS splitter zonder stroom - wat gebeurt er? 07 nov 2025 18:38 #1659096

  • Johgs
  • Johgs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
op interneT, maar een snelle zoeactie leerde me dat je zelf alles in huis hebt om het verschil te meten.

Wat reikwijdte betreft zei ik daarom ook als relevant, maar ook op zee is te ver kijken minder zinvol, wat op een bepaald moment geheel veilig kan zijn, kan een uur later door koerswijzigingen totaal anders zijn.
Maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik de optie om ook voor AIS de antenne in de bezaan te gebruiken. Maar zonder splitter is de marifoonontvangst een stuk beter.

Mijn punt is, wil je het maximum eruit halen, gebruik dan 2 aparte antennes en geen splitter.
Koopmans 43 DS Aluminium Kits
Laatst bewerkt: 07 nov 2025 19:15 door Johgs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS splitter zonder stroom - wat gebeurt er? 08 nov 2025 09:24 #1659165

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31596
Johgs schreef :
op interneT, maar een snelle zoeactie leerde me dat je zelf alles in huis hebt om het verschil te meten.

Wat reikwijdte betreft zei ik daarom ook als relevant, maar ook op zee is te ver kijken minder zinvol, wat op een bepaald moment geheel veilig kan zijn, kan een uur later door koerswijzigingen totaal anders zijn.
Maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik de optie om ook voor AIS de antenne in de bezaan te gebruiken. Maar zonder splitter is de marifoonontvangst een stuk beter.

Mijn punt is, wil je het maximum eruit halen, gebruik dan 2 aparte antennes en geen splitter.

Schepen die op zee 15-20 knopen varen wil je écht wel tijdig zien, dan is een AIS bereik van >15 mijl wenselijk. Maar goed, dat is een keuze.

Er is geen praktische argumentatie voor je laatste stelling, voor een 1 master. De extra hoogte in de mast i.p.v. achterop geeft enorm veel meer bereik. Op een 2 master kan ik me er wat bij voorstellen, je hebt dan ook weer redelijk hoogte en ontvangst.
Dat een splitter verlies oplevert is te verwaarlozen, zie elders in dit draadje. Groter probleem is altijd de kwaliteit coaxkabel en de afwerking daarvan. Dat een splitter een extra point-of-failure is klopt, maar dan kan je die andere 2000 punten ook wel even wegwerken op een schip.
Het aantal keren dat we in de afgelopen 19 jaar (2006 introductie klasse-B) een defecte splitter voorbij hebben zien komen is 0,1 %%%. En dat waren nog de oudste model splitters.

Maar iedereen zelf mag kiezen en beslissen, ik hoop alleen dat het gebeurd op basis valide en onderbouwde argumenten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.111 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl