Johgs schreef :
op interneT, maar een snelle zoeactie leerde me dat je zelf alles in huis hebt om het verschil te meten.
Wat reikwijdte betreft zei ik daarom ook als relevant, maar ook op zee is te ver kijken minder zinvol, wat op een bepaald moment geheel veilig kan zijn, kan een uur later door koerswijzigingen totaal anders zijn.
Maar zoals je hebt kunnen lezen heb ik de optie om ook voor AIS de antenne in de bezaan te gebruiken. Maar zonder splitter is de marifoonontvangst een stuk beter.
Mijn punt is, wil je het maximum eruit halen, gebruik dan 2 aparte antennes en geen splitter.
Schepen die op zee 15-20 knopen varen wil je écht wel tijdig zien, dan is een AIS bereik van >15 mijl wenselijk. Maar goed, dat is een keuze.
Er is geen praktische argumentatie voor je laatste stelling, voor een 1 master. De extra hoogte in de mast i.p.v. achterop geeft enorm veel meer bereik. Op een 2 master kan ik me er wat bij voorstellen, je hebt dan ook weer redelijk hoogte en ontvangst.
Dat een splitter verlies oplevert is te verwaarlozen, zie elders in dit draadje. Groter probleem is altijd de kwaliteit coaxkabel en de afwerking daarvan. Dat een splitter een extra point-of-failure is klopt, maar dan kan je die andere 2000 punten ook wel even wegwerken op een schip.
Het aantal keren dat we in de afgelopen 19 jaar (2006 introductie klasse-

een defecte splitter voorbij hebben zien komen is 0,1 %%%. En dat waren nog de oudste model splitters.
Maar iedereen zelf mag kiezen en beslissen, ik hoop alleen dat het gebeurd op basis valide en onderbouwde argumenten.