Eddy K schreef :
Calidris schreef :
Nachtvlinder schreef :
Abrupt afstoppen moet je überhaupt niet doen. Geleidelijk afremmen door gebruik te maken van wrijving van een lier of bolder op de kant werkt prima. Bij invaren op voorspring met de grote boot leg ik de lijn ook 1 slag om de bolder om de 150 ton van een halve knoop ofzo af te remmen. Voorkomt ook “stuiteren” tegen een bolfender tussen kant en boeg…
Dat is het 1e wat je de matroos leert.
Maar afstoppen via een bolder van een groot schip doe je uberhaupt niet onder normale omstandigheden.
Hoe zo?
Ik zie niet anders dat er naast op de motor ook op de voorspring afgeremd wordt. Ik heb het zelf ook altijd zo gedaan.
Tenzij je een boegschroef hebt. Dan hoeft het niet.
Zelfde strekking als Vlinder...
Je legt een groot schip altijd met de motor stil. Waarbij slippend steken wel kan om het bij de wal te houden.
Nooit, nooit een groot schip afstoppen onder normale omstandigheden.
Onder extreme omstandigheden heb ik ook wel een versmolten trossen gehad of, nog véél gevaarlijker, een pen uit de kade.
Ooit eens in Muiden iemand door overleden, door het afstoppen op een pen in de sluis.
Bij houten schepen trek je mogelijk het schip uit zijn verband.