kockie schreef :
Is een externe AIS antenne aansluiten dan ook een optie?
Dan kan de splitter achterwege blijven?
Ja, je hebt de keuze.
- Een losse AIS antenne op de AIS antenne aansluiting (9). In dat geval de aparte AIS antenne niet pal naast de marifoonantenne bovenop de mast monteren.
- Een antennesplitter (werkt bij ons al vele jaren feilloos). Je verbindt dan zowel de marifoonaansluiting (4) als de AIS aansluiting (9) met de 2 ingangen van de splitter. Je bestaande marifoonantenne bovenop de mast verbindt je met de uitgang van de splitter.
Beide benaderingen hebben voor- en nadelen. Met een splitter gebruiken zowel de marifoon en AIS transponder dezelfde antenne bovenop de mast. Dat is de optimale plek voor een antenne (grootste bereik). Voor normaal AIS-gebruik is die hoge positie niet echt nodig, maar als je AIS MOB-bakens gebruikt (of gaat gebruiken) hou je de MOB veel langer in beeld dan met een lagere antenne. Ook geen nieuwe kabels trekken naar plekken waar de AIS antenne vaak ook nog eens in de weg zit.
Maar er zijn hier ook fervente voorstanders van losse antennes op het forum. Aan jou de keus.
Wederom dank allen, het is een stuk duidelijker geworden. Ik neig naar een losse AIS-antenne op de hekstoel. Voor nu het eenvoudigst te monteren. Een splitter vraagt voeding en waar ik dit vandaan moet halen?
Hoe kijken jullie tegen de losse antenne aan? Ik ben mij bewust van de mindere ontvangst….