Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS en Marinetraffic?

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:23 #1689205

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4158
Bij je buren ben je ook noch wel zichtbaar zonder antenne, daar houd het dan verder ook wel op, zal toch echt wat aangesloten moeten worden op de AIS (vhf) antenne aansluiting wil je hierin bereik krijgen, splitter ( ben ik niet weg van) of toch ergens nog antenne bij plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:25 #1689208

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6808
kockie schreef :
Alleen hoe kan het zijn dat ik nu ook gezien wordt?

Dat is mij ook een raadsel, eerlijk gezegd. Als ik je goed begrijp gaat het om je buurman op de haven die je ziet. Dat is wel heel dichtbij natuurlijk, misschien een heel zwak signaal? Kan jij wel AIS targets zien die verder weg zijn?
Not all who wander are lost
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 18:26 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:36 #1689211

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32538
Hans V schreef :
kockie schreef :
Google verwees ook naar vswr. Hoe kan ik dat controleren?

Met de hierboven al genoemde proAIS app. Veel AIS transponders hebben een USB aansluiting en zijn compatible met deze software. Voor de zekerheid inderdaad even de netvoeding van je laptop loskoppelen voordat je de USB kabel aansluit op je marifoon/transponder.

EDIT: Ik zie dat de V60B géén USB aansluiting heeft en niet geconfigureerd kan worden met de proAIS software. De VSWR kun je dan alleen meten met losse meetapparatuur. Forumlid Calidris (Shiptron) heeft geavanceerde meetapparatuur waarmee je ook kunt zien wáár in je installatie het probleem zit (als het een hardware probleem is).

Ik weet niet of b&g wel werkt op Proais-2 (gebruik nooit proais op moderne transponders).
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 18:36 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:38 #1689213

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32538
kockie schreef :

Overigens de vorige eigenaar heeft ea zo geïnstalleerd, en heeft dus jaren op deze manier gefunctioneerd.

Slechte aanname.....
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:45 #1689220

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Wat is dan een goede splitter in mijn situatie?

En ik heb twee enorme linkerhanden qua techniek. De grootste hulp haal ik van YouTube…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:47 #1689221

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6808
Calidris schreef :
Ik denk dat de grote aansluiting VHF + AIS is en de kleine GPS antenne.

Ik niet, er zitten gewoon twee PL259 aansluitingen achterop het apparaat. 1 voor de marifoon en 1 voor de AIS.


Not all who wander are lost
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 18:49 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:52 #1689223

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Palomine schreef :
Calidris schreef :
Ik denk dat de grote aansluiting VHF + AIS is en de kleine GPS antenne.

Ik niet, er zitten gewoon twee PL259 aansluitingen achterop het apparaat. 1 voor de marifoon en 1 voor de AIS.


[/quote

Is een externe AIS antenne aansluiten dan ook een optie?
Dan kan de splitter achterwege blijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:56 #1689226

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6808
kockie schreef :
Is een externe AIS antenne aansluiten dan ook een optie?
Dan kan de splitter achterwege blijven?

Ja zeker. Een tweede VHF antenne op 9 aansluiten voor AIS is zoals de fabrikant het bedoeld heeft.
Not all who wander are lost
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 18:56 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:57 #1689227

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32538
Ik zie het 2x PL259 VHF en AIS, maar ook een kleine (SMA?) voor de GPS ontvanger.

Maar wat is nou uberhaupt het voordeel van marifoon en ais terwijl je toch nog 2 antenne aansluitingen hebt???????
Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 18:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:59 #1689228

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Calidris schreef :
Ik zie het 2x PL259 VHF en AIS, maar ook een kleine (SMA?) voor de GPS ontvanger.


Precies. En ik dacht dat de AIS-antenne was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 19:05 #1689232

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6808
Calidris schreef :
Maar wat is nou uberhaupt het voordeel van marifoon en ais terwijl je toch nog 2 antenne aansluitingen hebt???????

Zo is de B&G klaarblijkelijk ontworpen, zonder ingebouwde splitter. Voor Kockie inmiddels een gepasseerd station.
Not all who wander are lost
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 19:08 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 19:29 #1689241

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
kockie schreef :
Is een externe AIS antenne aansluiten dan ook een optie?
Dan kan de splitter achterwege blijven?

Ja, je hebt de keuze.

- Een losse AIS antenne op de AIS antenne aansluiting (9). In dat geval de aparte AIS antenne niet pal naast de marifoonantenne bovenop de mast monteren.
- Een antennesplitter (werkt bij ons al vele jaren feilloos). Je verbindt dan zowel de marifoonaansluiting (4) als de AIS aansluiting (9) met de 2 ingangen van de splitter. Je bestaande marifoonantenne bovenop de mast verbindt je met de uitgang van de splitter.

Beide benaderingen hebben voor- en nadelen. Met een splitter gebruiken zowel de marifoon en AIS transponder dezelfde antenne bovenop de mast. Dat is de optimale plek voor een antenne (grootste bereik). Voor normaal AIS-gebruik is die hoge positie niet echt nodig, maar als je AIS MOB-bakens gebruikt (of gaat gebruiken) hou je de MOB veel langer in beeld dan met een lagere antenne. Ook geen nieuwe kabels trekken naar plekken waar de AIS antenne vaak ook nog eens in de weg zit.

Maar er zijn hier ook fervente voorstanders van losse antennes op het forum.
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 19:32 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 19:36 #1689245

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Hans V schreef :
kockie schreef :
Is een externe AIS antenne aansluiten dan ook een optie?
Dan kan de splitter achterwege blijven?

Ja, je hebt de keuze.

- Een losse AIS antenne op de AIS antenne aansluiting (9). In dat geval de aparte AIS antenne niet pal naast de marifoonantenne bovenop de mast monteren.
- Een antennesplitter (werkt bij ons al vele jaren feilloos). Je verbindt dan zowel de marifoonaansluiting (4) als de AIS aansluiting (9) met de 2 ingangen van de splitter. Je bestaande marifoonantenne bovenop de mast verbindt je met de uitgang van de splitter.

Beide benaderingen hebben voor- en nadelen. Met een splitter gebruiken zowel de marifoon en AIS transponder dezelfde antenne bovenop de mast. Dat is de optimale plek voor een antenne (grootste bereik). Voor normaal AIS-gebruik is die hoge positie niet echt nodig, maar als je AIS MOB-bakens gebruikt (of gaat gebruiken) hou je de MOB veel langer in beeld dan met een lagere antenne. Ook geen nieuwe kabels trekken naar plekken waar de AIS antenne vaak ook nog eens in de weg zit.

Maar er zijn hier ook fervente voorstanders van losse antennes op het forum. Aan jou de keus.


Wederom dank allen, het is een stuk duidelijker geworden. Ik neig naar een losse AIS-antenne op de hekstoel. Voor nu het eenvoudigst te monteren. Een splitter vraagt voeding en waar ik dit vandaan moet halen?

Hoe kijken jullie tegen de losse antenne aan? Ik ben mij bewust van de mindere ontvangst….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 20:23 #1689256

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9495
Wil je ooit een MOB2 of PLB3 gebruiken?
Sous les pavés, la plage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 20:37 #1689261

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Ilex schreef :
Wil je ooit een MOB2 of PLB3 gebruiken?

Niet op korte termijn. Maar ik denk inmiddels dat een splitser de beste oplossing is. Een externe antenne moet ook aangelegd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl