Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: AIS en Marinetraffic?

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 10:41 #1689105

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Wij hebben een B&G marifoon V60B, met geïntegreerde AIS. Afgelopen week de mmsi nummers laten programmeren en via een “backbone” weer opnieuw aan de plotter gehangen. Ik zie nu de AIS van zowel onze boot als van andere schepen op onze plotter De havenburen zien ons ook. Echter, wij zijn niet te zien op Marinetraffic.

We zijn wel op de marifoon de AIS-melding continu wisselen van gereed naar Error.
Wat gaat er fout?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 11:24 #1689121

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Hoe lang geleden heb je transponder voor het eerst aangezet?

Kan even duren voor de site je weergeeft. MT data wordt (o.a.) verzameld door hobbyisten. Kan zijn dat er op de plek waar je ligt geen servertje in de buurt zit. Op mijn vorig schip gebeurde er in de haven ook niks op MT, pas na m’n eerste tochtje werd het signaal opgepikt.

Even geduld dus.
Drukknopschipper
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 11:25 door Prutske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 11:28 #1689123

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4158
Om de amtenne uit te sluiten wissel de antenne kabels is om aan de vhf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 13:21 #1689145

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Prutske schreef :
Hoe lang geleden heb je transponder voor het eerst aangezet?

Kan even duren voor de site je weergeeft. MT data wordt (o.a.) verzameld door hobbyisten. Kan zijn dat er op de plek waar je ligt geen servertje in de buurt zit. Op mijn vorig schip gebeurde er in de haven ook niks op MT, pas na m’n eerste tochtje werd het signaal opgepikt.

Even geduld dus.

Dit wist ik niet. Dank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 13:21 #1689146

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
henkvd schreef :
Om de amtenne uit te sluiten wissel de antenne kabels is om aan de vhf.

Je bedoelt de VHF losmaken en weer vastzetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 13:22 #1689147

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 331
Soms is vesselfinder sneller
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 13:55 #1689150

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4304
kockie schreef :
henkvd schreef :
Om de amtenne uit te sluiten wissel de antenne kabels is om aan de vhf.

Je bedoelt de VHF losmaken en weer vastzetten?

De V60B heeft twee antenne aansluitingen, VHF en AIS. Heb je die via een splitter aangesloten op één antenne, of heb je aan beide een eigen antenne hangen?

Als ze allebei een eigen antenne hebben kan je die stekker verwisselen, als de AIS het wel goed doet met de VHF-antenne zit er een probleem in de kabel die nu naar de AIS-antenne gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 13:57 #1689151

  • Prutske
  • Prutske's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
‘De havenburen zien ons ook’
Drukknopschipper
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 13:59 #1689152

  • Zeerover
  • Zeerover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 476
Ik test met Orca
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 14:06 #1689155

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4304
Prutske schreef :
‘De havenburen zien ons ook’

De naam staat dus goed in het apparaat, en er wordt iets uitgevonden. Maar het zegt niks over de kwaliteit en sterkte van het signaal. Als 99% van het signaal verloren gaat bij het uitzenden zien de buren je ook nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 14:10 #1689157

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
kockie schreef :
We zijn wel op de marifoon de AIS-melding continu wisselen van gereed naar Error.
Wat gaat er fout?

Dit lijkt me niet ok. Ik ken de V60B niet, maar er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn waardoor de AIS transponder gaat pendelen tussen 'ready' en 'error':

1. Spanningsval bij uitzenden (slecht voedingscontact of te dunne voedingskabel)
2. Slechte VSWR (ergens in antennekabel of antenne een probleem, of in de splitter als je die gebruikt)
3. Wegvallend/onvoldoende GPS signaal

Ik zou die drie oorzaken proberen uit te sluiten.

Dat de havenburen je ook zien zegt niet alles: alleen als het de ingebouwde AIS transponder helemaal niet lukt om uit te zenden verschijn je niet op andermans scherm. Je zou wel kunnen kijken of je positie op de AIS bij anderen af en toe een rood kruisje o.i.d. vertoont. Dan komt je signaal slechts af en toe binnen en veroudert in de tussentijd teveel om nog met zekerheid weer te geven.
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 16:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 14:25 #1689159

  • 4hoeve
  • 4hoeve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 331
Mijn emtrek ais heeft een usb uitgang die ik op mijn laptop kan aansluiten. Met proais2 kan ik logs creëren die ik door ai laat beoordelen ( dat kan ik niet zelf). Als je ergens logs kan creëren en analyseren….helpt dat wel bij bug fixen
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 14:26 door 4hoeve.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 14:31 #1689161

Even testen met ProAis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 14:34 #1689162

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8558
Gebruik wel een laptop op accu (niet op netstroom). Sommige AIS'en kunnen beschadigen als dat niet gedaan wordt (ground loop of whatever...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 16:42 #1689177

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Menno schreef :
kockie schreef :
henkvd schreef :
Om de amtenne uit te sluiten wissel de antenne kabels is om aan de vhf.

Je bedoelt de VHF losmaken en weer vastzetten?

De V60B heeft twee antenne aansluitingen, VHF en AIS. Heb je die via een splitter aangesloten op één antenne, of heb je aan beide een eigen antenne hangen?

Als ze allebei een eigen antenne hebben kan je die stekker verwisselen, als de AIS het wel goed doet met de VHF-antenne zit er een probleem in de kabel die nu naar de AIS-antenne gaat.

Er zijn twee antenne aansluitingen. Een grote (coax) voor de vhf en een kleine kleinere voor de AIS. Tenminste als ik goed beredeneerd heb…..het is de eerste keer dat ik de achterkant van een marifoon zag….

Verwisselen kan niet het zijn twee verschillende stekkers.
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 16:46 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 16:44 #1689179

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Hans V schreef :
kockie schreef :
We zijn wel op de marifoon de AIS-melding continu wisselen van gereed naar Error.
Wat gaat er fout?

Dit lijkt me niet ok. Ik ken de V60B niet, maar er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn waardoor de AIS transponder gaat pendelen tussen 'ready' en 'error':

1. Spanningsval bij uitzenden (slecht voedingscontact of te dunne voedingskabel)
2. Slechte VSWR (ergens in antennekabel of antenne een probleem)
3. Wegvallend/onvoldoende GPS signaal

Ik zou die drie oorzaken proberen uit te sluiten.

Dat de havenburen je ook zien zegt niet alles: alleen als het de ingebouwde AIS transponder helemaal niet lukt om uit te zenden verschijn je niet op andermans scherm. Je zou wel kunnen kijken of je positie op de AIS bij anderen af en toe een rood kruisje o.i.d. vertoont. Dan komt je signaal slechts af en toe binnen en veroudert in de tussentijd teveel om nog met zekerheid weer te geven.


Google verwees ook naar vswr. Hoe kan ik dat controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 16:51 #1689181

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
kockie schreef :
Google verwees ook naar vswr. Hoe kan ik dat controleren?

Met de hierboven al genoemde proAIS app. Veel AIS transponders hebben een USB aansluiting en zijn compatible met deze software. Voor de zekerheid inderdaad even de netvoeding van je laptop loskoppelen voordat je de USB kabel aansluit op je marifoon/transponder.

EDIT: Ik zie dat de V60B géén USB aansluiting heeft en niet geconfigureerd kan worden met de proAIS software. De VSWR kun je dan alleen meten met losse meetapparatuur. Forumlid Calidris (Shiptron) heeft geavanceerde meetapparatuur waarmee je ook kunt zien wáár in je installatie het probleem zit (als het een hardware probleem is).
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 17:07 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 16:51 #1689182

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
kockie schreef :
Er zijn twee antenne aansluitingen. Een grote (coax) voor de vhf en een kleine kleinere voor de AIS. Tenminste als ik goed beredeneerd heb…..het is de eerste keer dat ik de achterkant van een marifoon zag….

Verwisselen kan niet het zijn twee verschillende stekkers.

De manual zegt van niet, pag 64 en 65. Manual

Allebei een PL259 connector.
Not all who wander are lost
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 16:52 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 17:03 #1689184

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5462
kockie schreef :
Menno schreef :
kockie schreef :
henkvd schreef :
Om de amtenne uit te sluiten wissel de antenne kabels is om aan de vhf.

Je bedoelt de VHF losmaken en weer vastzetten?

De V60B heeft twee antenne aansluitingen, VHF en AIS. Heb je die via een splitter aangesloten op één antenne, of heb je aan beide een eigen antenne hangen?

Als ze allebei een eigen antenne hebben kan je die stekker verwisselen, als de AIS het wel goed doet met de VHF-antenne zit er een probleem in de kabel die nu naar de AIS-antenne gaat.

Er zijn twee antenne aansluitingen. Een grote (coax) voor de vhf en een kleine kleinere voor de AIS. Tenminste als ik goed beredeneerd heb…..het is de eerste keer dat ik de achterkant van een marifoon zag….

Verwisselen kan niet het zijn twee verschillende stekkers.

Niet eentje een gps kabel?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 17:07 #1689186

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Palomine schreef :
kockie schreef :
Er zijn twee antenne aansluitingen. Een grote (coax) voor de vhf en een kleine kleinere voor de AIS. Tenminste als ik goed beredeneerd heb…..het is de eerste keer dat ik de achterkant van een marifoon zag….

Verwisselen kan niet het zijn twee verschillende stekkers.

De manual zegt van niet, pag 64 en 65. Manual

Allebei een PL259 connector.

Dank, komt bekend voor…..stekker 4 en 6 zijn aangesloten.

4 is VHF, 6 externe gps antenne
Wat zegt dit nu?
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 17:09 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 17:09 #1689188

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
kockie schreef :
Dank, komt bekend voor…..stekker 4 en 6 zijn aangesloten. Wat zegt dit nu?

Dat er nog een VHF antenne op 9 moet komen.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 17:11 #1689191

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
Palomine schreef :
kockie schreef :
Dank, komt bekend voor…..stekker 4 en 6 zijn aangesloten. Wat zegt dit nu?

Dat er nog een VHF antenne op 9 moet komen.

Of een splitter (geschikt voor AIS transponders) waarmee je zowel de marifoon (aansluiting 4) als AIS transponder (aansluiting 9) op dezelfde antenne kunt aansluiten. Als je besluit om een aparte AIS antenne te installeren realiseer je dan dat je die niet pal naast de marifoonantenne moet monteren en dat een lagere antenne bij het gebruik van AIS MOB-bakens het bereik ernstig verkleint (≈ line-of-sight verbinding).
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 17:28 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:03 #1689200

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Hans V schreef :
Palomine schreef :
kockie schreef :
Dank, komt bekend voor…..stekker 4 en 6 zijn aangesloten. Wat zegt dit nu?

Dat er nog een VHF antenne op 9 moet komen.

Of een splitter (geschikt voor AIS transponders) waarmee je zowel de marifoon (aansluiting 4) als AIS transponder (aansluiting 9) op dezelfde antenne kunt aansluiten. Als je besluit om een aparte AIS antenne te installeren realiseer je dan dat je die niet pal naast de marifoonantenne moet monteren en dat een lagere antenne bij het gebruik van AIS MOB-bakens het bereik ernstig verkleint (≈ line-of-sight verbinding).

Dank allen voor alle info tot nu toe.

Klopt het dat de vhf (nu aangesloten op 6) via een aangesloten splitter op 9 moet worden aangesloten en de AIS-antenne via de splitter moet worden aangesloten?


(De AIS-antenne zit zo’n beetje naast de marifoon. De VHF-antenne op de mast, 17,5 mtr hoger.)

Overigens de vorige eigenaar heeft ea zo geïnstalleerd, en heeft dus jaren op deze manier gefunctioneerd.
Laatst bewerkt: 15 juni 2026 18:05 door kockie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:10 #1689202

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
kockie schreef :
Hans V schreef :
Palomine schreef :
kockie schreef :
Dank, komt bekend voor…..stekker 4 en 6 zijn aangesloten. Wat zegt dit nu?

Dat er nog een VHF antenne op 9 moet komen.

Of een splitter (geschikt voor AIS transponders) waarmee je zowel de marifoon (aansluiting 4) als AIS transponder (aansluiting 9) op dezelfde antenne kunt aansluiten. Als je besluit om een aparte AIS antenne te installeren realiseer je dan dat je die niet pal naast de marifoonantenne moet monteren en dat een lagere antenne bij het gebruik van AIS MOB-bakens het bereik ernstig verkleint (≈ line-of-sight verbinding).

Dank allen voor alle info tot nu toe.

Klopt het dat de vhf (nu aangesloten op 6) via een aangesloten splitter op 9 moet worden aangesloten en de AIS-antenne via de splitter moet worden aangesloten?


(De AIS-antenne zit zo’n beetje naast de marifoon. De VHF-antenne op de mast, 17,5 mtr hoger.)

Ik vermoed dat je AIS antenne verward met GPS antenne. Zowel de Marifoon als de AIS hebben een VHF antenne om te zenden en ontvangen. Dat kan ook via een splitter, zoals HansV vermelde, die het mogelijk maakt om 1 VHF antenne te gebruiken voor zowel Marifoon als AIS. De GPS antenne op 6 is voor het positie-signaal voor zowel de Marifoon als de AIS.
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS en Marinetraffic? 15 juni 2026 18:14 #1689204

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1545
Palomine schreef :
kockie schreef :
Hans V schreef :
Palomine schreef :
kockie schreef :
Dank, komt bekend voor…..stekker 4 en 6 zijn aangesloten. Wat zegt dit nu?

Dat er nog een VHF antenne op 9 moet komen.

Of een splitter (geschikt voor AIS transponders) waarmee je zowel de marifoon (aansluiting 4) als AIS transponder (aansluiting 9) op dezelfde antenne kunt aansluiten. Als je besluit om een aparte AIS antenne te installeren realiseer je dan dat je die niet pal naast de marifoonantenne moet monteren en dat een lagere antenne bij het gebruik van AIS MOB-bakens het bereik ernstig verkleint (≈ line-of-sight verbinding).

Dank allen voor alle info tot nu toe.

Klopt het dat de vhf (nu aangesloten op 6) via een aangesloten splitter op 9 moet worden aangesloten en de AIS-antenne via de splitter moet worden aangesloten?


(De AIS-antenne zit zo’n beetje naast de marifoon. De VHF-antenne op de mast, 17,5 mtr hoger.)

Ik vermoed dat je AIS antenne verward met GPS antenne. Zowel de Marifoon als de AIS hebben een VHF antenne om te zenden en ontvangen. Dat kan ook via een splitter, zoals HansV vermelde, die het mogelijk maakt om 1 VHF antenne te gebruiken voor zowel Marifoon als AIS. De GPS antenne op 6 is voor het positie-signaal voor zowel de Marifoon als de AIS.

Ik denk dat je gelijk hebt. Nog nooit mee te maken gehad, het begint een beetje te dagrn. Alleen hoe kan het zijn dat ik nu ook gezien wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl