Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 20 juni 2026 20:33 #1689920

  • MvdE
  • MvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Keerkoppeling loopt super licht in vrijstaand. Schroefas keurig uitgelijnd, schroefasseal nieuw. Schroefaslager in de uithouder twee jaar oud verdenk ik als boosdoener.
Zit misschien aangroei in, loopt te zwaar aan. Vorig jaar liep de schroef wel netjes mee. Nu is ie aan het remmen,wat best wat snelheid kost.

Zou het dat kunnen zijn?
Kan ik hier iets inspuiten?
Een soort van vet of olie waardoor hij lichter loopt?

Of zou de schroefaskoker vol kunnen zitten met aangroei?
Schip ligt er pas anderhalf jaar in.

Ben benieuwd of iemand zoiets al gehad en opgelost heeft.
Zeevaartschool Vlissingen 1993-1997
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 20 juni 2026 20:43 #1689922

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4942
Rotzooi in je schroef? Even een duik nemen..
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 20 juni 2026 21:42 #1689924

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1135
Of een draadje of zo meegepakt met motoren dat nu om de xchroefas zit gewikkrlf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 21 juni 2026 06:45 #1689935

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2341
Heb je met de "hand" getest rechtstreeks op de schroefas met de motor in de vrij-stand?
Vervuiling kan maar zou na een stukje motoren weggesleten moeten zijn lijkt mij.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 21 juni 2026 07:42 #1689945

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5797
Wat voor boot en motor? Waar vaar je? Gebied met fonteinkruid?

Zo'n "plastic" lijn van dat oranje spul smelt helemaal om je schroefas bijv.
Laatst bewerkt: 21 juni 2026 07:43 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 21 juni 2026 08:36 #1689950

  • MvdE
  • MvdE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Ik ben onderwater geweest. Zit wel wat aangroei op schroefas. Heb wel al een stuk gemotord, had verwacht dat het daaarna wel los zou lopen.
Ik denk echt dat het in het schroefaslager in de uithouder zit.
Ik ga het nu in het warme water nog eens goed schoonvegen.

Maar waar ik echt benieuwd naar ben is of ik er iets in kan spuiten om het gladdere te laten lopen.
Zoveel motor ik niet, maar dat rubber lager van 25 mm en de as die zitten best passend als nieuw…
Waarmee ik bedoel dan klemt wel een beetje, maar het is toch rubber.
Voor het zeilen heb ik liever dat deze wrijvingloos meedraait….
Maar ik wil niet dat als ik er bijvoorbeeld vet tussen/ inspuit dat dat ten koste gaat van het rubber lager, of dat het in loop van tijd dichtkoekt / vervuild en dan ten koste gaat van het geheel.

Uiteindelijk ga ik naar een klapschroef. Maar zoals je leest wordt ik nu afgeremd ….
Zeevaartschool Vlissingen 1993-1997
Laatst bewerkt: 21 juni 2026 10:35 door MvdE.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 21 juni 2026 09:53 #1689958

Geen oplossing maar ik heb het zelfde, maar met nog een homokineet er tussen. Ik denk dat die de weerstand geeft om nog met de hand te kunnen draaien.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 21 juni 2026 10:19 #1689962

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1135
Dat is zeer zekerniet mijn ervaring met de Pythondrive homokineet en stuwlager op onze boot. De as draait mee tijdens zeilen en is met weinig moeite op de hand te draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef draait zwaar dus draait niet in vrijloop 21 juni 2026 10:42 #1689966

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1649
Ik heb recentelijk zelf een roeiboot gemotoriseerd, incl. uitdraaien van een stalen pijp om een rubber buitenlager in te monteren. De pijp zit dus nu in het bootje gelast.
Dat uitdraaien was niet zo goed gelukt: beetje taps gat geworden.

Rubber buitenlager dus met enige moeite in de pijp gemept, leek mij wel oke.
In eerste instantie draaide de schroef wel redelijk vrij, maar niet super makkelijk.
Dat is toch warm gelopen en na een tijdje ging de as erg zwaar in het buitenlager. Tot piepens aan toe.

Ik heb het allemaal weer uit elkaar genomen (met veel moeite trouwens!) en de passing buitenlager in de pijp (ik zal het vanaf nu maar wat chiquer schroefaskoker noemen) wat opgeruimd met een steentje in de boormachine. 1 tiende mm ruimer.

Probleem is nu helemaal weg. Misschien iets wat je kan helpen in de zoektocht.


Was nog wel een strijdje, want de roeiboot dient als opduwer voor een dekschuit van 10 meter, en die dekschuit moest ik mee een vrijgezellenfeestje verzorgen voor een goede vriend.
Het was op tijd af, en het feestje was overigens wel heel leuk.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Laatst bewerkt: 21 juni 2026 10:43 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl