Al geruime tijd (sinds aankoop…) voel je bij het sturen een “knik” een zachte slag in het stuurwiel. (Dehler 98 AK)
Op het dehlerzeilers forum signaleren meerdere deelnemers dat.
Oorzaak zouden de veren in de hydraulische pomp zijn die de plunjers onvoldoende aandrukken.
Zou kunnen, want het voelt zo aan… je kan sturen, maar na een slag te geven voel je de weerstand weglopen en kan je zachtjes even druk geven zonder roerbeweging.
De oplossing zou erin bestaan: (ik citeer een antwoord op dat forum)
“De hydraulische pomp heeft dacht ik 5 plunjers met daarop 5 veren. Zo gauw als het sturen "warrig" aanvoelt kunnen het twee redenen zijn: te weinig olie in het systeem c.q. niet ontlucht. Of één of meerdere veertjes zijn kapot. Deze zijn eenvoudig te vernieuwen. Pomp uitbouwen. Plunjers loshalen. Veren eruit. Ik heb ze toen meerdere keren direct bij Vetus gehaald, maar via een watersportzaak lukt het ook wel. Vervolgens weer het systeem vullen met goede olie en ontluchten.”
navraag bij een ervaren technicus op de werf: "ja de veren moeten vervangen worden, maar die oude zijn niet (of moeilijk) te vinden. en dan moet je een vetus pomp plaatsen en dan moet je dit en dat aanpassen..., het moeten de juiste veren zijn want het luistert nauw, vraag het bonnetje...
"
dus hier ook de vraag: weet iemand hoe je deze:
Pomp kan aanpakken? Welke veren kan je waar kopen om dit op punt te stellen?
En tips voor (de-) montage en aanpak zijn welkom.
Moet de hele handel eruit? Of kan je bv de binnenste ring imbussen openen en zo werken?
Ik begin er niet aan als het ding in mijn handen kan uiteenvallen of er geen spare-parts zijn…
Thanks voor de adviezen
chris