Hoi Frans,
Ook in onze 900+ waren de drinkwatertanks, in tegenstelling tot de RVS
dieseltank, opgenomen in de constructie.
Na vier jaren waren, door een slechte oppervlakte behandeling met
epoxy, diverse onderdelen al ingewaterd en aan het rotten.
Eerst heb ik overwogen de tanks te herstellen, maar door dat kleine
mangat, waar ik m'n bovenarm nog niet doorheen kon krijgen, viel er
niet veel bij te werken. In mijn optiek geen optie dus.
Toen heb ik maar heel rigoureus de boven platen van de tanks gesloopt.
'k Kon er weliswaar beter bij, maar het idee van constant water in de boot
sprak me ook niet erg aan. RVS tanks besteld die, bij levering ondanks
een perfecte mal, niet bleken te passen. Ze waren ondanks 2 mm plaat,
trouwens bijna niet aan boord te krijgen. Gelukkig deed de maker niet
moeilijk en heeft ze aan een ander verkocht.
Op een beurs liep ik tegen polyethyleen tanks aan. De maten werden
door het bedrijf in het schip opgemeten en met de door mij verlangde
accessoires, werden de tanks; inclusief vuilwatertank die ik in het
vooronder heb geplaatst, op maat gemaakt. Ik heb ze iets kleiner laten
maken dan de compartimenten en ze na bevestiging, met 2 componenten
schuim afgeschuimd. Ik kan er van z'n levensdagen niet meer bij dus,
maar volgens mij kan waar schuim zit geen water komen.
Ik zou als ik jou was zeker de dieseltank vervangen, aangezien ik een
keer meegemaakt heb dat er dieselolie in het, toen nog kale, hechthout
verdween. Daar blijft niets van over en wordt pulp. Of dat nu RVS of
polyethyleen moet worden is qua bacterien niet zo van belang. Die krijg
je er, als ze er al inzitten, tijdens het tanken gratis bij.
Wil je ook van de zweetsokken smaak van je waterzakken af, dan is
een op maat gemaakte polyethyleen tank een prima, zij het ietwat dure,
oplossing. Het water is in ieder geval alg- en bij gebruik van polyethyleen
buis, ook smaakloos.