Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: water- en brandstoftanks vervangen

water- en brandstoftanks vervangen 24 okt 2005 15:59 #6651

Ik heb in mijn 900+ ingelamineerde tanks voor water en diesel onder de banken in de kajuit. Omdat ze allebei barstjes in de epoxy vertonen (gelukkig op de schotten aan de binnenzijde van het schip), werk ik nu met zakken die in de oude tanks liggen. Nadeel is de mindere capaciteit en de kwtetsbaarder aansluitingen. Daarom wil ik twee tanks laten maken, die precies in de oude tanks vallen. Daarbij kan ik kiezen uit rvs of kunststof. Wie kan mij informeren over de voor- en nadelen van beide materialen? (Die van het gewicht had ik zelf al bedacht). En wie heeft goede of slechte ervaringen met het op maat laten maken van een tank?

Met vriendelijke groet
Frans Hoving
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 25 okt 2005 14:09 #6661

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
RVS is perfect maar duur; weet geen prijzen van kunststof. Maak wel eerst een tank van multiplex om te kijken of tank in je boot te plaatsen is en breng die tank als mal naar de tankenmaker. Soms past een tank heel mooi maar krijg je hem nooit op zijn plek door ruzie met andere interieurdelen.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 25 okt 2005 15:15 #6664

RVS of staal heeft als nadeel dat er zich binnenin bij grote temperatuurwisselingen eerder condens vormt dan bij kunststof. Dat druppelt je brandstof in en vormt onderin de tank een laagje water. Dit euvel ontdekte ik bij een buiten geplaatste tank, binnen in de boot zal dit waarschijnlijk een kleinere rol spelen. Toch waardevol om te vermelden vond ik.

Marcel kwarttonner "Tristan"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 26 okt 2005 07:07 #6666

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik heb rvs tanks laten maken bij een zeer goede beun. (had ook prijzen aangevraagd bij pro's maar die reageerden niet!) Dit bleek maar iets duurder dan een flexibele zak, levensduur nog niet meegerekend.

Ik denk dat hoe kleiner de tank des te kleiner het prijsverschil tussen rvs en PE.

Heb tot nu toe niets gemerkt van condens, afgelopen winter halfvol in de binnenstalling gezet. Buiten is het condensgevaar misschien groter.

Het belangrijkste voordeel van rvs boven kunststof is de antibacteriele werking. In rvs groeit bijzonder weinig, kunststof moet je vaker schoonmaken. Ik maak mijn tank alleen aan het begin van het seizoen schoon. Dit geld wat mij betreft vooral voor water maar misschien is het ook een punt voor diesel...

Is het niet mogelijk je houten tanks een grote beurt te geven en evt. een laag glas toe te voegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 26 okt 2005 11:16 #6667

  • Seasick
  • Seasick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 44
Hoi Frans,

Ook in onze 900+ waren de drinkwatertanks, in tegenstelling tot de RVS
dieseltank, opgenomen in de constructie.
Na vier jaren waren, door een slechte oppervlakte behandeling met
epoxy, diverse onderdelen al ingewaterd en aan het rotten.
Eerst heb ik overwogen de tanks te herstellen, maar door dat kleine
mangat, waar ik m'n bovenarm nog niet doorheen kon krijgen, viel er
niet veel bij te werken. In mijn optiek geen optie dus.
Toen heb ik maar heel rigoureus de boven platen van de tanks gesloopt.
'k Kon er weliswaar beter bij, maar het idee van constant water in de boot
sprak me ook niet erg aan. RVS tanks besteld die, bij levering ondanks
een perfecte mal, niet bleken te passen. Ze waren ondanks 2 mm plaat,
trouwens bijna niet aan boord te krijgen. Gelukkig deed de maker niet
moeilijk en heeft ze aan een ander verkocht.
Op een beurs liep ik tegen polyethyleen tanks aan. De maten werden
door het bedrijf in het schip opgemeten en met de door mij verlangde
accessoires, werden de tanks; inclusief vuilwatertank die ik in het
vooronder heb geplaatst, op maat gemaakt. Ik heb ze iets kleiner laten
maken dan de compartimenten en ze na bevestiging, met 2 componenten
schuim afgeschuimd. Ik kan er van z'n levensdagen niet meer bij dus,
maar volgens mij kan waar schuim zit geen water komen.
Ik zou als ik jou was zeker de dieseltank vervangen, aangezien ik een
keer meegemaakt heb dat er dieselolie in het, toen nog kale, hechthout
verdween. Daar blijft niets van over en wordt pulp. Of dat nu RVS of
polyethyleen moet worden is qua bacterien niet zo van belang. Die krijg
je er, als ze er al inzitten, tijdens het tanken gratis bij.
Wil je ook van de zweetsokken smaak van je waterzakken af, dan is
een op maat gemaakte polyethyleen tank een prima, zij het ietwat dure,
oplossing. Het water is in ieder geval alg- en bij gebruik van polyethyleen
buis, ook smaakloos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 26 okt 2005 14:42 #6669

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Vastzetten met schuim lijkt me geen goede optie. Mocht er door een beschadiging van buitenaf water in de huid komen dan kan dat niet meer weg, en controle is niet mogelijk.

De bacterien krijg je er inderdaad bij het tanken bij. Echter op metaal kunnen ze zich niet "vast"zetten zoals ze dat op kunststof wel kunnen. Dit kan een slijmerige film opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 26 okt 2005 17:21 #6670

  • Seasick
  • Seasick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 44
Nou Sven,

je had anders de sludge in die RVS tank van ons eens moeten zien, toen wij het schip aanschaften. Pas vier jaar oud. Nog 25 liter diesel met, na bezinking, de helft troep.
Op polyethyleen houdt ook gegarandeerd niks, althans waar het water betreft. Met diesel heb ik geen ervaring.
En over een eventuele beschadiging?
Allereerst is die plek natuurlijk een stuk steviger en ik neem aan dat als er al eens iets zou moeten gebeuren, het zodanig ingrijpend wordt, dat alles vervangen dient te worden.

groetjes.
Peter SJ Huberts
W900+ Petrel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 26 okt 2005 21:28 #6681

Even een reactie op de vraag van Sven Heesterman. Het probleem van de watertank is dat de epoxy heeft losgelaten aan de bovenzijde, waarschijnlijk heeft iemand een keer op de plaat gestaan. Daar zou evt. nog wel een nieuwe dekplaat op te lamineren zijn, nadat ik de oude er af heb gesloopt.
De dieseltank is een lastiger probleem, daar is diesel door een paar barstjes in het hout getrokken. Die barstjes zijn volgens mij ontstaan bij het hellingen, toen het schip op de kar stond en we het de loods uitduwden, hoorden we een stevige tik in de flank.
Mijn conclusie is eigenlijk, dat ingelamineerde tanks gewoon niet sterk en betrouwbaar genoeg zijn. Reparatie is wellicht mogelijk, maar niet zinvol.

En Peter, ik ben wel benieuwd door wie jij je tanks hebt laten maken.

Als ik jullie reacties tot nu toe samenvat, haal ik daar de volgende aandachtspunten uit:

1. RVS is veel zwaarder dan kunststof

2. RVS condenst sneller dan kunststof (maar er zit een waterscheidingsfilter direct achter de tank)

3. een PE-watertank moet vaker gereinigd worden (al maak ik mijn waterzak ook alleen maar aan het begin van het seizoen schoon, volgens mij groeit er nl. geen alg in het donker en omdat een zak zo klein is, is er altijd voldoende doorstroming)

4. een passende mal is nog geen garantie voor een passende tank

5. het is handig de tank iets kleiner te laten maken, maar als je de loze ruimte volschuimt, moet dat met "gesloten cellenschuim", dat geen vocht op kan nemen. Ik had zelf gedacht aan polystreen (piepschuim), kan veel hebben en neemt geen vocht op.

Ik ga nog eens goed nadenken over de plaatsing van de tanks, ze zitten nu onder de voorste smallere helft van de banken in de kajuit, maar ik zou ze ook onder de achterste helft kunnen plaatsen. Dan kunnen ze ook groter zijn en eenvoudiger van vorm.

Met vriendelijke groet
Frans Hoving
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: water- en brandstoftanks vervangen 27 okt 2005 05:44 #6682

  • Seasick
  • Seasick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 44
Frans, de tanks zijn gemaakt door de firma Drocom in Meppel.
Info op Drocom.nl

groetjes,

Peter SJ Huberts
W900+ Petrel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.279 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl