Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bedrading

bedrading 12 juli 2009 11:52 #79488

hallo
Ik ben gevraagd door een kennis om wat orde in de chaotische bedrading van zijn schip te brengen.
Er is nu 1 accuset aan boord 24 v 220 a/h voor starten ankerlier en verlichting ,apparatuur etc.
Ga er nu 2 sets van 24v 120 a/h van maken,het lijkt me het beste om een diode brug te monteren ,een scheidings relais lijkt me niet zo gunstig omdat dan na het starten de volle startaccus "overlopen" in de legere licht accua s.of zijn er andere meningen?
Het nadeel van een diode brug is natuurlijk de 0,7 volt verlies.
Verder is er een victron aan boord,kan het zijn dat er al diodes of een scheidings relais in de victron geintregeerd zijn?
Zo niet moet de victron dan ook op de diode brug worden aangesloten ,of op de accus?
En de amperes die op de diode brug aangegeven zijn ,is dat de maximale capaciteit van de dynamo,of van de accu s?
Verder moet er nog een omvormer gemonteerd worden naar 12 volt, voor de verfijnde apparatuur moet dit een zuivere sinus omvormer zijn denk ik?
Momenteel hebben ze de 12 volt uit de 24 v set getapt met het gevolg dat steeds de accus vervangen moeten worden.
Verder zag ik nog schema s op het net ,waar er tussen de accu s en de diodes stroomafsluiters getekend waren,Waarom?
dat is toch gevaarlijk ook ,als je de motor start met beide afsluiters uit
blaas je de dynamo op. ???
gr knynefatter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bedrading 12 juli 2009 15:04 #79504

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Heeft die Victron geen diode compensatie ? (dipswitch die de laadstroom met 0,6 volt verhoogt)
Anders kan je ook een elektronisch geregelde verlies vrije diode aanschaffen.
Er zitten altijd hoofdstroom afsluiters op een schip, als deze uit staan dan krijgt de startmotor ook geen stroom, dus kan je ook de regelaar niet opblazen.
Ampere wat op je diode staat is de maximale stroom die er doorheen mag gaan, niet de capaciteit van je accu's.
Je hebt een dc-dc converter nodig voor de 12 volt en bij 12 volt speelt de sinus niet zo'n grote rol, bij een omvormer naar 220 wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bedrading 12 juli 2009 22:42 #79573

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Je hebt een dc-dc converter nodig voor de 12 volt en bij 12 volt speelt de sinus niet zo'n grote rol, bij een omvormer naar 220 wel.

speelt geen rol, 12 Volt DC is gelijkspanning... ( zonder sinussen )
Een zuivere sinus willen we alleen hebben bij AC

De rest van het antwoord is prima, een DC/DC convertor gebruiken om van de 24V DC, 12V DC te maken ipv een aftakking van de accu om 12 volt te maken.
Verder zag ik nog schema s op het net ,waar er tussen de accu s en de diodes stroomafsluiters getekend waren,Waarom?
dat is toch gevaarlijk ook ,als je de motor start met beide afsluiters uit
blaas je de dynamo op. ???

Helemaal juist, voorkom dat de dynamo zonder belasting van accu's kan draaien, anders blaas je de dynamo onherroepelijk op ( behalve een DC Dynamo, dat is inmiddels een erg oud principe)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: bedrading 13 juli 2009 07:01 #79584

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Hmm...... is dat 'opblazen' niet een verhaal wat harnekkig uit het verleden is blijven hangen? Volgens mij heb je daar met wat moderne dynamo's geen last meer van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl