Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: hoe zinkt een seamaster 800

hoe zinkt een seamaster 800 26 juli 2009 12:38 #80868

Beste mensen,

Ik vraag me af hoe nu precies mijn seamaster 800 op/in het water ligt. De achtergrond: ik heb hem nog maar kort, en ben niet zo bekend met constructie van zeilschepen in het algemeen. Ik heb twee algemene vragen en één wat serieuzer probleem.

1. In mijn kuip zit een gat waarin regenwater wegloopt. Ik neem aan dat via dat gat ook water naar boven kan lopen, dus als ik met teveel mensen in de kuip sta, loopt de boot vol en zinkt deze. Is dit correct?

2. Op dit moment staat er 10 cm water in mijn bilge vanwege een lek van het koelwater vóór de motor (richting de boeg dus). Ik ga dit direct oplossen uiteraard, maar hoeveel water kan deze boot aan voordat hij zou zinken? Ben ik net op tijd of is de boot op dit soort ongelukjes gebouwd?

3. Achter de motor (richting de schroef) staat sinds een week ook opeens water in de bilge. Dit lekt uit de as die naar de schroef loopt. Ik zal proberen de plek precies te omschrijven, in de hoop dat dit wat verheldert. De as loopt vanuit de motor naar achteren, eerst 'in de lucht' om vervolgens door de romp van het schip naar de schroef te gaan. Net voordat hij door de romp gaat zit er een bronzen aansluitstuk. Hier zit een soort dop op, het lijkt tenminste alsof je deze kunt opendraaien, wellicht om te olieën? Is dit een lager? In elk geval lekt hier water uit, een druppel per seconde. Het lijkt me dat ik hier niet ongestraft aan kan gaan rommelen, immers als ik dit openschroef zit er een gat in de romp onder de waterlijn, toch? Enig idee hoe ik hier mee om moet gaan?

Ondertussen probeer ik via dit http://www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?p=80809#80809 topic te achterhalen waarom mijn motor niet start.

Alvast bedankt voor al jullie uitleg aan een nitwit als ik.

Joeri
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe zinkt een seamaster 800 26 juli 2009 14:13 #80871

  • Nico B
  • Nico B's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Beste Joeri,

Mogelijk heb je wat aan mijn ervaringen met de Seamaster van mijn ouders.

1) Een Seamaster kan heel ruw water hebben. De romp is hoog dus zal er niet snel water overslaan. Water wat toch in de kuip komt loopt via een slang weg naar de spiegel. De kuip ligt erg hoog boven de waterlijn en is niet zo heel erg groot. 6 volwassenen doen de kuip niet vollopen (in de haven bijvoorbeeld). Anders stop je een grote kurk in de afvoer. Water wat via de luiken onder in de romp komt kan je gemakkelijk met een lenspomp afvoeren. Het wil wel eens voorkomen dat een blad de kuipafvoer blokkeert. Water stroomt dan een etage lager in de romp. Je zou kunnen denken aan een flotterpomp.

2) Een niet zo sterk punt van een Seamaster of een EJ (doorgestoken roer) is de waterdichtheid van de dekaccesoires. Van voor af: de bouten van de boegspriet, de ankerkettingdoorvoer, de waterdoorvoer met slangaansluiting onderfdeks, de bevestiging van de kikkers, de wantputtingen en de scepterpotten kunnen allemaal lekken. Een grote hoeveelheid siliconenkit van een vorige eigenaar laat zich raden. Maar voordat die zinkt dan ben je wel heel veel water verder.

3) De dop op de asdoorvoer is denk ik een vetpot. Hiermee smeer je de vetgesmeerde as en zorg je voor afdichting van de gland. Dat is de pakkingdrukker (met 2 bouten op het dikke deel van de as). Mij staat bij dat je de vetpot elke keer je gaat varen een kwartslag geeft.



Waar je eventueel wel op kan letten is of er een waterslot in de uitlaat van de motor zit.
Hanroko
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hoe zinkt een seamaster 800 26 juli 2009 22:52 #80898

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
De lek aan de schroefas betreft waarschijnlijk de gland. Dit is het gedeelte waardoor de schroefas door de romp gaat en dat voor de afdichting zorgt. Er bestaan meerdere systemen maar als ik het zo lees is het bij jou een vetgesmeerde. In de gland zit (naast het vet) de pakking (mogelijk een asbestlint). Als de gland lekt kan hij worden aangedraaid. De pakking wordt dan samengedrukt en het lek is dicht. Let op! Dat aandraaien is zeer miniem. Bij ons is de gland afgesloten door een grote zeskantige wartel die rond de as zit en in de gland schroeft. Wij moeten maar '1 vlakje' aandraaien. Dus geen halve toer, zelfs geen kwart toer. De wartel is ook geborgd, dus eerst die borging wegnemen. Als er geen beweging in te krijgen is moet mogelijk het lint vervangen worden want zit je aan het eind van de schroefdraad. Het vervangen doe je best op het droge. :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl