Dan kun je dus bij de onderkant om er een versterking tegenaan te boetseren. Staat er geen steun onder de mastvoet?
Het lijkt erop dat je van plan bent zo ongeveer het hele dek te vervangen, maar dat lijkt me ook weer niet nodig. Prima lokaal te repareren zo te zien.
In "praktijkhandboek kunststoffen" (polyservice.nl) staan reparatie en versterking technieken heel duidelijk uitgelegd met veel foto's... veel mooier dan dat ik het hier kan. Ik zal hieronder proberen weer te geven hoe de auteurs van dat boek het opgelost zouden hebben ; zelf nauwelijks ervaring.
Stap 0 is goed uitmeten waar de montagegaten van de mast nu zitten. Zodat je ze na reparatie op exact dezelfde plek weer kan boren! Niet vergeten voordat je gaat zagen...
Kun je van binnenuit werken? Het is dan wel makkelijker om de boot op z'n kop te leggen, anders moet je glasmatten "tegen het plafond plakken". Maar als je ruimte hebt om de scheuren naar binnen toe af te schuinen (heel schuin: 1 op 15 wordt aangeraden) en van binnenuit weer te vullen, wordt het resultaat bovenop waarschijnlijk mooier (hoef je ook minder van het aangrenzende antislip weg te slijpen). Wordt dat niks en moet je van bovenaf werken, dan ben je veel tijd kwijt aan strak maken, en door de afschuining een groter deel van de originele gelcoat en antislip kwijt. Draait uit op het hele dek schilderen denk ik.
Als je van binnenuit het dek gaat dichtmaken, moet het dek eerst dicht voordat je versterking eronder kan aanbrengen. Die volgorde geeft wel het mooiste resultaat omdat je met een plankje in folie tegen de buitenkant, de bovenkant al meteen heel aardig strak kan krijgen, hoewel je iets moet verzinnen om het "opstapje" van het antislip te overbruggen in de "mal" die je er van buiten tegenaan klemt.
Met met gelcoat en polyester dichtlamineren van binnenuit, met nog een paar matjes overlappend eronder die de reparatieplek iets dikker maken, kom je al heel ver. Dan is het misschien niet eens nodig om verder te versterken, tenzij deze schade door normaal gebruik ontstaan is en niet door een vallende mast of ander ongeval. Dan was de constructie dus eigenlijk te zwak. In dat geval kan je er nog een lang dun latje onder tegenaan lamineren (in de lengte) - dat hoeft maar een relatief dun latje te zijn want zo'n kokerprofiel is enorm sterk. Dat kan met epoxy, omdat dat wat beter hecht aan het oude laminaat dan polyester (daarom moet de dek reparatie ook zo enorm afgeschuind).
Alles opschuren/opruwen spreekt vanzelf denk ik.
Let wel, weinig ervaring: boekjeswijsheid... en er zitten hier mensen met veel ervaring met polyester reparaties dus vul me aub aan!