Rubber koppeling kun je gewoon uit elkaar nemen, is over het algemeen een klemsysteem met een spie. In een enkel geval is er nog een pen in dwarsrichting door de kop van de as gezet. Zie ook even de website van vetus, daar kun je mogelijk een technische tekening van een standaard Vetus bullflex koppeling vinden.
Een asdiameterafname van 10 mm op 25 mm vind ik wel erg veel, lijkt me de hoogste tijd. Neem dan meteen je lagering mee.
Bij een nieuwe schroefas kun je kijken of je deze iets langer kunt kiezen, zodat er wel ruimte komt voor een platte ringanode. De anode op de huid zal weinig doen zolang deze niet in contact staat met de schroefas en de schroef, iets wat gezien de flexibele koppeling waarschijnlijk niet het geval is (gemakkelijk met een multimeter te testen, meetpen op schroef en meetpen op anode en dan de weerstand meten).
Nog maar even de vraag wat voor roer je hebt onder de boot. Je zult niet de eerste zijn die de schroefas niet langs het roer kan krijgen, en in het geval van een vaste scheg zou je ook niet de eerste zijn die zijn motor moet liften.
Groet, Olav