Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen.

RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 12:29 #155810

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Ik ben begonnen met de voorbereidingen op het opknappen van mijn Efsix. Onderdeel hiervan is het strippen van de boot van alle beslag zodat ik overal goed bij kan voor schuren en lakken.
Ik loop echter tegen een groot probleem aan bij mijn grootschoot overloop en nog erger, bij het aluminium profiel dat de verbinding vorm tussen zijstagen en romp.
De RVS schroeven die hierin gebruikt zijn, zijn bijna zonder uitzondering volledig vast gecorrodeerd. De overloop krijg is waarschijnlijk nog wel los met enig volhouden. De Aluminium hoekprofielen voor de bevestiging van de stagen echter....
Deze profielen zijn (geschat (ben nu niet bij de boot)) een 15mm dik en bevestigd aan de binnenwand van de romp met ca 12 RVS schroeven. Bakboordkant heb ik alle schroeven uit kunnen krijgen door de accuboor in de zwaarste stand te laten ratelen. Stuurboord lukt in het geheel niet. Omdat de profielen nog op de polyester wand zitten ben ik huiverig met het heetstoken. WD40 komt er niet tussen omdat ik alleen vanaf de kant van de kop van de schroef erbij kan komen. Uitboren is geen optie met 4mm (geschat) schroeven.

Wie heeft de gouden tip?

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 12:38 #155812

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zorg in ieder geval voor een perfect passende schroevendraaier van goede kwaliteit. Ik weet niet in hoeverre de ondergrond "draagt", een ferme en venijnige tik met de hamer wil nog wel eens helpen.

Als je een echt goed passende schroevendraaier hebt, en er is geen risico dat je de schroeven over de kop draait, dan kun je me een verstelbare sleutel of tang nog wat extra kracht zetten op de schroevendraaier. Niet idioot veel kracht zetten, want 4 mm schroefjes hebben hun grenzen.

Uitboren hoef je niet te proberen: als de schroef harder is dan het omringende materiaal schiet je er vanaf, tenzij je de boormachine in een kolom vast kunt zetten.

Als een schroef ietsje los gaat maar toch heel zwaar blijft gaan: WD40 erop, dat een dag in laten trekken.

Als 't echt niet lukt: met een klein slijpsteentje (Dremel?) de koppen afslijpen en nieuwe gaten er vlak naast boren/tappen (zeg ik niet gehinderd door kennis van zaken.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 12:38 #155814

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
De kop van een RVS schroef heeft wel eens de neiging gewoon af te breken als je 'm te hard vastdraait of als je er bijvoorbeeld met een schroevendraaier tegenaan slaat (bij mij breken ze in ieder geval nog wel eens af als ik dat nog niet wil...). Met de koppen er af kun je de alu strip in ieder geval verwijderen, maar dan moet je nog zien dat je het restant van de schroeven er uit krijgt (met een griptang bijvoorbeeld). Misschien nog niet echt handig...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 19 okt 2010 12:39 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 13:03 #155818

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 823
Diesel zweet door vrijwel elke verbinding heen en ondanks dat het niet echt smeert is het vettig genoeg om de wrijving een groot stuk te verminderen. Dus met eeen goed passende schroevendraaier en een lap diesel die je een paar uur laat intrekken moet je een heel eind komen.

Wel even opletten met het achterliggende polyester: wanneer de diesel in het polyester trekt via de schroefgaten krijg je het er niet meer uit en hecht er ook weinig meer op.

Groet, Olav
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 13:05 #155819

  • Jeroen_123
  • Jeroen_123's Profielfoto
Uitboren kan wel, maar dan wat ruimter
Je geeft aan de dat schroefjes 4 mm zijn
Als je naar een bouwcentrum als BOUWMAAT gaat dan kun je daar tegelboortjs kopen (daar boor ik ook glas mee !) de boortjes zijn HOL, deze koop je dan in 5 of 6 mm en boor je over de schroef heen waardoor het geheel er uitvalt
Als je dit dichtmaakt door bijv. een expoxy plug te gieten dan ben je er toch ook ?!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 13:11 #155822

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Als jouw methode om weerbarstige schroeven los te maken het "ratelen" met een accuboor is, kan ik me voorstellen dat je nergens komt.

Met goeie bits/doppen en een ratel (met hefboompje dus...) kom je (MET DE HAND) veel verder. Als er eenmaal beweging is kan je rammen met die accuboor wat je wil, maar voor de eerste slag is dat volkomen ongeschikt gereedschap. Goed om koppen te mollen en schroeven af te breken, niet om een vastgecorrodeerde schroef met beleid los te weken.

Diesel zal wellicht werken, maar kruipolie is even dun en voor deze toepassing gemaakt.

Verder komt er ook een dosis geluk bij kijken om zo'n galvanische bloemkool los te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 13:16 #155823

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Ik neem even aan dat het hier om sleufkopschroeven gaat?
Goed passende bit op een dopsleutel en dan voorzichtig kracht zetten, waarbij je moet opletten dat je je bit netjes op de schroefkop houdt.
Eventueel kan je met een T-grip schroevendraaier ook een hoop bereiken.

Soms wil het wel eens helpen om een schroef eerst een klein stukje rechtsom te draaien voor je hem losdraait.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 13:38 #155830

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Helemaal goed. Ik ga vanavond maar eens even shoppen voor een set bitjes die goed passen op mijn ratelsetje. Gereedschap kopen is altijd leuk, er direct wat aan hebben nog leuker....

Een busje IMAL heb ik ook nog liggen, dat moet dus goedkomen.

Bedankt,

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 13:39 #155831

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gewone goed passende schroevendraaier met een Bahco / ringsleutel om het vlakke deel vd schacht of een waterpomptang / griptang op het handvat kan je ook al heel wat kracht mee zetten. Voordeel tov een dopsleutel vind ik dat je beter ziet of je inzetrichting zuiver ih verlengde vd schroef is. Nadeel is dan weer dat je makkelijker gaat slingeren. Dit icm beetje kruipolie beetje stoken en wat liefdevolle tikjes kom je vaak een heel eind mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 13:48 #155835

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met een schroevendraaier van PB, Gedore of Hazet weet je zeker dat je een goede hebt. Ik zal vast nog wel wat kwaliteitsmerken overslaan, maar in dit geval moet je een Skandia, Maxxit of Stanley lekker in de hoek laten liggen.

Maar 's avonds zijn alleen bouwmarkten open, en die verkopen bijna alleen maar bagger gereedschap... (Fixet uitgezonderd, maar dan moet je naar Grou of Dronrijp)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 14:37 #155853

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Zet Gedore ook maar in het prul rijtje. Heeft alleen de prijs van goed gereedschap :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 15:32 #155866

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
Ik heb nog niemand horen spreken over een slagschroevendraaier. Daar zou ik het mee proberen, na de dieselolietip van Olav.
Voordeel van een slagschroevendraaiers is niet alleen dat je veel kracht uitoefend, maar ook dat je de schroevendraaier muurvast in de gleuf van de kop perst.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 18:08 #155894

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7577
Zet Gedore ook maar in het prul rijtje. Heeft alleen de prijs van goed gereedschap

Van schroevendraaiers misschien, dat weet ik niet, maar qua ring- en steeksleutels is het echt geen brol hoor.

Stahlwille (erg degelijk maar vind het niet lekker in de hand liggen), Facom (niet voor schroevendraaiers daar die té harde koppen hebben die wel eens afbreken), SAM (ok prijs) en natuurlijk Snap-on (zowat de top denk ik).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 18:17 #155898

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Arcadia schrijft:
Ik heb nog niemand horen spreken over een slagschroevendraaier. Daar zou ik het mee proberen, na de dieselolietip van Olav.
Voordeel van een slagschroevendraaiers is niet alleen dat je veel kracht uitoefend, maar ook dat je de schroevendraaier muurvast in de gleuf van de kop perst.

Met een slagschroevendraaier zou ik toch voorzichtig zijn, omdat je op die manier nogal wat kracht op het polyester uitoefent.
Als al het andere niet werkt, kan je dat natuurlijk alsnog proberen, maar aangezien de TS zei dat hij het met een accuboor had geprobeerd, zijn er nog genoeg mogelijkheden voordat je bij dat stadium aankomt.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 19:31 #155912

Uit ervaring (30 jaar oude 20 mm lange M6 RVS bouten in Alu mastvoet en overloop met RVS schroeven) kan ik vertellen dat een slagschroevendraaier hier the-way-to-go is! Dit gereedschap dankt haar bestaansrecht aan dit soort klussen! De combinatie van erg nauwkeurige hardstalen bits, schrikeffect en draaimoment gecombineerd met stevige drukkracht zorgt ervoor dat je je schroefkoppen heel houdt en het gewenste effect kunt bereiken. Als je dit doet voordat je de kop met een alternatieve methode beschadigd hebt, maak je reeele kans! Bij een beschadigde kop ben je verloren en resteren destructieve methoden...

Goed gereedschap is essentieel, mijn profi-slagsetje heb ik destijds geleend van een Cat dieselmonteur...

Succes, Maarten
Laatst bewerkt: 19 okt 2010 19:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 19 okt 2010 19:45 #155916

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ilex schrijft:
Facom (niet voor schroevendraaiers daar die té harde koppen hebben die wel eens afbreken),

Dat heb ik met een PB ooit ook wel eens gehad, gewoon een nieuwe PB gehaald toen en die doet 't al weer jaren prima. Stanley heb ik me al een paar keer toe laten verleiden maar moet je echt alleen snijdend gereedschap van kopen, dat spul is de reden dat ze een goede naam hebben, alles wat ze er later bij zijn gaan maken valt me keer op keer zwaar tegen. Tangen van pisbakkenstaal waar je zo de vertanding vanaf draait en zo :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 20 okt 2010 04:45 #155936

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Ik heb inmiddels op één na alle schroeven kunnen verwijderen. Deze laatste beweegt echter al wel maar wil nog niet meer dan een halve slag draaien. Hij is nu rijkelijk met imal besproeid. Ik zal het vanavond nogmaals proberen.

Bedankt voor de tips.

Erik Jan
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 20 okt 2010 07:26 #155961

NU even de reverse tip.

Daar het probleem ligt bij de firma die die schroeven heeft ingedraaid.

Men is vergeten kopervet te gebruiken met het indraaien.

Ik bouw Aluminium antennes daar zit een AL blokje 5*3*1cm op (dit dient voor de afstemming (gamma match) van de antenne) waar 2 gaten in geboord zitten 13mm en 16mm ( voor de 2 buisjes)(die later in lengte richting word doorgezaagd zodat de 2 helften rond de buisjes past) tussen de 2 buisjes is een gat geboord in de haakse richting, zodat die 2 helften aan elkaar gezet worden als de buisjes er tussen zit.

dus volgorde
1 gat 13mm
1 gat 16mm
1 gat 3.2mm
m4 getapt
doorgezaagt hierdoor 2mm materiaal weg, je krijgt dan 2 halve blokjes met 2 half ronde inkepingen (die rond de buisjes klemmen) en een gat/m4 tap zodat die samen geschroeft kunnen worden
van 1 helft met 4.2mm het getapte doorboord.
in m4 en gat waar het bout in moet het magische "kopervet"

in dit AL blokje word een RVS bout gedraait, om de 2 helften rond de 2 buisjes te klemmem. zelfs na 15 jaar in weer en wind gaat dat prima los. Ik spuit de hele antenne nog eens in met plastic spray.

deze methode van "kopervet" gebruik ik al ruim 30 jaar.
Voor alle verbindingen die ooit nog eens los moeten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 20 okt 2010 07:48 #155967

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
AIS_en_RF_adviser schrijft:
NU even de reverse tip.

Daar het probleem ligt bij de firma die die schroeven heeft ingedraaid.

Men is vergeten kopervet te gebruiken met het indraaien.

Ik bouw Aluminium antennes daar zit een AL blokje 5*3*1cm op (dit dient voor de afstemming (gamma match) van de antenne) waar 2 gaten in geboord zitten 13mm en 16mm ( voor de 2 buisjes)(die later in lengte richting word doorgezaagd zodat de 2 helften rond de buisjes past) tussen de 2 buisjes is een gat geboord in de haakse richting, zodat die 2 helften aan elkaar gezet worden als de buisjes er tussen zit.

dus volgorde
1 gat 13mm
1 gat 16mm
1 gat 3.2mm
m4 getapt
doorgezaagt hierdoor 2mm materiaal weg, je krijgt dan 2 halve blokjes met 2 half ronde inkepingen (die rond de buisjes klemmen) en een gat/m4 tap zodat die samen geschroeft kunnen worden
van 1 helft met 4.2mm het getapte doorboord.
in m4 en gat waar het bout in moet het magische "kopervet"

in dit AL blokje word een RVS bout gedraait, om de 2 helften rond de 2 buisjes te klemmem. zelfs na 15 jaar in weer en wind gaat dat prima los. Ik spuit de hele antenne nog eens in met plastic spray.

deze methode van "kopervet" gebruik ik al ruim 30 jaar.
Voor alle verbindingen die ooit nog eens los moeten.

Hoi AIS,

Volgens mij zit het probleem hem hier vooral in de galvanische scheiding van aluminium en RVS. Daardoor is een "galvanische bloemkool" ontstaan (als ik een van de andere posters mag citeren)
Een Nylon ringetje ertussen was waarschijnlijk voldoende geweest.

EDIT: Uiteraard kan een beetje vet bij het monteren geen kwaad, maakt het zeker makkelijker los te krijgen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 20 okt 2010 07:48 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 20 okt 2010 14:36 #156034

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Ilex schrijft:
Zet Gedore ook maar in het prul rijtje. Heeft alleen de prijs van goed gereedschap

Van schroevendraaiers misschien, dat weet ik niet, maar qua ring- en steeksleutels is het echt geen brol hoor.
Oordeel gebaseerd op dopsleutel-accessoires. Beter dan een kijkshop-doppendoos van een tientje, maar niet echt bruikbaar voor zwaarder werk.

Ik reken mezelf wel tot de zwaardere gebruikers, na 13 jaar autohobby (en dan heb ik het niet over poetsen, maar over klussen tot en met complete motorrevisies, inbouw van motoren waar ze totaal niet horen enz...) Maar bv. de Mannesmann Greenline is weer super voor het geld! Stukken beter spul dan Gedore, voor veel minder geld.

Voor minder intensief gebruik voldoet Gedore wel, maar daar is het veel en veel te duur voor.

Kan zijn dat hun steek/ring sleutels wel goed zijn hoor, maar van zo'n "gerenommeerd" merk verwacht je niet dat je alles wat ze hebben moet uitproberen voordat je wat goeds vindt. Dan ben je onderhand failliet en nog dieper teleurgesteld...
Laatst bewerkt: 20 okt 2010 14:37 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 20 okt 2010 16:25 #156058

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Olav schrijft:
Diesel zweet door vrijwel elke verbinding heen en ondanks dat het niet echt smeert is het vettig genoeg om de wrijving een groot stuk te verminderen. Dus met eeen goed passende schroevendraaier en een lap diesel die je een paar uur laat intrekken moet je een heel eind komen.

Wel even opletten met het achterliggende polyester: wanneer de diesel in het polyester trekt via de schroefgaten krijg je het er niet meer uit en hecht er ook weinig meer op.

Groet, Olav
2 weken lang elke dag met wd-40 inspuiten werkt prima!
Soort diesel dus...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS Schroeven in aluminium loskrijgen. 20 okt 2010 17:01 #156063

  • monster
  • monster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 94
Zo te lezen is het probleem opgelost, ik gebruik een hitachi impact driver. Voordeel van deze machine is dat het goed te controleren is.
www.hitachipowertools.com/stor...&arrPath=1,2,22,p277,
Facom en Bosch hebben dezelfde machine.
Mochten de boutjes of schroefjes toch afbreken kun je altijd nog een helicoil of amicoil plaatsen.
Copaslip zou ik nooit gebruiken, dit gebruiken we bij staal-staal verbindingen.
Teffgel en lanocoat bij alu. rvs verbindingen.

Gr. M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl