Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er?

Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 16:00 #168593

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Vandaag is het me gelukt om de bout uit het lummeluiteinde van de giek te krijgen, zie www.zeilersforum.nl/index.php?...4623&catid=86#114623

Ondanks uitgebreid wdveertigen en cola-en heb ik 'm met een slagschroevendraaier niet in beweging kunnen krijgen. Nou ja, pas nadat ik de schroefdraad had losgeboord.

Maar hoe nu verder?

Eenvoudigste optie is de oude m8 schroefdraad opboren naar 8mm kaal en er een 8 mm as indoen. Maar liever zou ik er een delrin bus in doen voor rammelvrije passing en corosiebescherming. Dat brengt me tot deze vraag:

Wat voor krachten spelen er eigenlijk op een lummelbeslag?

Wordt een giek vooral richting mast gedrukt?
Of wordt er ook aan getrokken?
Of getordeert?

Als er vooral aan wordt gedrukt dan durf ik het 8 mm gat nog wel op te boren naar 12 voor een bus maar anders durf ik het gat niet te ver op te boren...

Wie weet raad?
Laatst bewerkt: 04 jan 2011 16:02 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 16:13 #168597

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Vooral druk naar de mast toe, en torsie. Er wordt niet aan getrokken. Een kunststof bus zou het wel moeten houden. En anders boor je de boel op naar 10mm, met een 1mm dikke bus, en hou je een 10mm bout paraat voor mocht het misgaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 16:14 #168598

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1795
Op welke plek zit de bedoelde bout? Dat is me niet helemaal helder.

Niet dat ik verstand heb van de krachten, maar wel een lummelbeslag waar wat ruimte op zit en ik gat wil opboren en vervangen door grotere bout/ pen, dus zal dit draadje volgen met grote intresse.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 16:20 #168600

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
het is me niet helemaal duidelijk waar die bout precies zit, in de lummel. Is het de vertikale bout waar de giek om draait?

een giek drukt vooral naar voren naar de mast, door de neerhouder.
afhankelijk van hoe de schoot onder de giek staat (vertikaal? schuin naar voor of achter?) kan er door de giek ook geduwd maar misschien ook getrokken worden.
het zeil trekt vooral naar boven (val, cummingham).
torsie kan ook nog, met name met uitgevierde schoot: die trekt onderaan de giek schuin naar binnen, en het zeil bovenaan trekt de giek naar buiten..... een mooi koppeltje ;-)
Maar ik denk zo dat de neerhouder verreweg de grootste kracht levert. Bij een 1 op 8 vertraging en een hoek van 45 graden met de giek duwt die neerhouder het geheel zomaar met een paar 1000 N tegen de mast.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 16:22 #168603

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Heb zelf wel eens iets gefabriceerd en dat was zeker niet zwaar uitgevoerd voor gieklengte van 3 meter en grootzeil 16 m2. Denk eens aan de kracht die je moet gebruiken met het aantrekken van de schoot en vermenigvuldig dat met de vertraging. Zal aan de mastkant iets meer zijn maar ik denk niet het dubbele. Het ziet er meestal robuust uit maar een boutje van 6 millimeter zou het ook kunnen houden. Voordat je 500 kg druk op je beslag krijgt moet er heel wat gebeuren.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 16:57 #168605

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ah, okee.

De bout die los moest was de horizontale, die was 8 mm.
De verticale is dacht ik 10 en heeft de reefhaken er aan vast zitten.

Wat ik denk ik ga doen is de gaten in de giek opboren van 8 naar 12 mm en er 10 mm staf doorheen doen met moeren aan het einde.

Alles voorzien van plastic voering en dan eens kijken of die heel blijft. Heb nog pvc buisje van die maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 21:49 #168675

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8584
1. Het grootste probleem voor een lummelbeslag is torsie, bv. door een klapgijp. Dat is de enige serieuze schade die ik aan de lummelbeslagen van Valk tot 44 voeter heb gezien.
2. Electrolyse tussen RVS en aluminium is een groter probleem dan corrosie bij RVS of aluminium
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 04 jan 2011 22:09 #168679

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Dat betekend eigenlijk zo min mogelijk opboren.

Ik kan proberen of ik een epoxyweefselbuisje kan maken, dat kan meer hebben dan pvc of delrin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 05 jan 2011 12:05 #168765

Naast torsie door een klapgijp is een andere veel voorkomende oorzaak van grote optredende krachten op het lummelbeslag, de vaste giekneerhouder. Lekker de grootschoot strak doorzetten en je hebt een grote hefboom werking naar de mastzijde van je giek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 05 jan 2011 15:35 #168788

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Nog een mogelijkheid, aluminium busje ipv plastic.

Dat kan de drukkrachten wat beter aan dan 1 mm plastic en als het corrodeert door rvs dan kan het denk ik makkelijker los gemaakt worden.

Of denk ik dat verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Bout is los! Maar wat voor krachten spelen er? 05 jan 2011 16:22 #168799

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Met de piepgeluiden zal het wel meevallen, er hangt altijd gewicht aan. Ik zou gewoon opboren tappen en een 10 mm bout gebruiken. Misschien kan je er een helicoil in draaien, dan kan je weer een 8 mm bout gebruiken. Een bus van aluminium krijg je nooit meer los als deze goed geoxideerd is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.419 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl