Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: RVS buis buigen

RVS buis buigen 27 mei 2011 09:29 #197434

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Wie weet hoe zeilmakers een rvs frame buigen t.b.v. een buiskap. Betreft 22mmx1.5mm RVS buis.
Graag advies door een kenner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 09:35 #197438

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Dat doen ze met speciale buigers. Met RVS staal buigen moet je voorzichtig omgaan. Doe je het niet goed dan gaat de kracht uit het staal. Misschien kun je zo'n buigapparaat lenen bij een (bevriende)zeilmaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 09:59 #197452

Seabird schreef :
Dat doen ze met speciale buigers. Met RVS staal buigen moet je voorzichtig omgaan. Doe je het niet goed dan gaat de kracht uit het staal. Misschien kun je zo'n buigapparaat lenen bij een (bevriende)zeilmaker.

Dunwandig 22mm rvs buis kun je met de hand buigen , bijv. om een ronde houten paal.
wel langzaam buigen anders wordt het rvs ter plaatse te heet en kan bros worden.
maar zo erg als bij aluminium is dat effect niet.
Je kunt 22mm dunwandig rvs trouwens prima buigen met een gewoon 22mm buigijzer voor koperen waterleiding ondanks de negatieve adviezen daarvoor. Zijn vaak te huur bij de bouwmarkt. www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/buizen-buigen/
Alleen ligt de buigstraal dan vast.
Zelf vaak gedaan voor bijvoorbeeld preekstoelen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 09:59 #197453

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 25903
Lib3rty schreef :
Wie weet hoe zeilmakers een rvs frame buigen t.b.v. een buiskap. Betreft 22mmx1.5mm RVS buis.
Graag advies door een kenner.
Ik vraag me af of ze het altijd zelf doen. Het lijkt me werk dat vaak wordt uitbesteedt.
Je heb er een buigbank voor nodig, met rollen in verschillende maten, varieërend naar dikte van buis en straal van de bocht. Kleine diameters kunnen met een kleinere buigstraal worden gebogen dan grotere.
Het gebruik van een hand-pijpenbuiger zoals wordt gebruikt voor koperen waterleidingbuis of CV-pijp tot 15 mm kun je vergeten. Je molt zo'n pijpenbuiger als je RVS buis van 22 mm probeert te buigen.

Zelfs als je het goede gereedschap hebt, is geen werk voor iedere goedwillende amateur.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 10:24 #197459

lodewijk stegman schreef :
Lib3rty schreef :
Wie weet hoe zeilmakers een rvs frame buigen t.b.v. een buiskap. Betreft 22mmx1.5mm RVS buis.
Graag advies door een kenner.
Ik vraag me af of ze het altijd zelf doen. Het lijkt me werk dat vaak wordt uitbesteedt.
Je heb er een buigbank voor nodig, met rollen in verschillende maten, varieërend naar dikte van buis en straal van de bocht. Kleine diameters kunnen met een kleinere buigstraal worden gebogen dan grotere.
Het gebruik van een hand-pijpenbuiger zoals wordt gebruikt voor koperen waterleidingbuis of CV-pijp tot 15 mm kun je vergeten. Je molt zo'n pijpenbuiger als je RVS buis van 22 mm probeert te buigen.

Zelfs als je het goede gereedschap hebt, is geen werk voor iedere goedwillende amateur.

--
stegman

Nou dan heb ik bij zo'n 8 bochten zeker geluk gehad!
Goed dat was dan wel 21,5*1,35 mm pijp maar het ging prima.
En het buigijzer was echt nog heel hoor.
Maar ja dat was bijna 30 jaar geleden , misschien was dee kwliteit van dat buigijzer nog beter dan tegenwoordig...

Maar je hebt wel gelijk hoor. Laten doen door een vakman wordt zeker mooier!
Ad
Laatst bewerkt: 27 mei 2011 10:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 11:01 #197476

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ik heb zelf een buiger voor 25 mm en de pijp die ik heb is 3 mm wanddikte. Buigen gaat prima al moe tik er stevig aan trekken. 1.5 mm doe je met twee vingers daarintegen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 11:08 #197478

Alle zeilmakers doen het in-huis, er word niets uitbesteed wat dat betreft.
Wij hadden op de zeilmakerij een buigblok dat uit nylon was gefreesd waar een lange,zware stalen pijp aan was bevestigd die als handel fungeerde.
Zoals aangegeven staat er een ding vast, de buigstraal. deze moet je niet te klein maken omdat anders de "binnenbocht" opkreukeld, of erger: knikt.
Wat de preciese verhouding is weet ik niet, maar ik geloof dat je met die dunwandige pijpen geen kleinere straal moet gebruiken dan 8 keer de diameter van de pijp.

Overigens gebruiken zeilmakers zelden kleinere stralen dan 300-350mm omdat de buiskap anders heel moeilijk te maken word, hoe groter de radius hoe makkelijker het is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 11:16 #197481

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Overigens sloop je een 15mm pijpenbuiger niet alleen met het buigen van 22mm RVS buis, maar ook met het buigen van 22mm koperen buis.

Voor het buigen van 22mm buis (RVS of koper) kan je beter een 22mm buigijzer nemen.

Ik heb er een tijd geleden 1 gekocht, om wat bochtjes te maken (ik had het ding over een langere periode nodig, dus huren was onvoordelig) en zowel RVS als koper gaat prima. Al moet je wel de techniek een beetje beheersen, dus 1 poot van het buigijzer op de grond zetten.

Ook tegenwoordig zijn de buigijzers die je bij de CV specialist of IJzerwarengroothandel haalt zodanig lomp uitgevoerd dat deze niet kapot kunnen. Je krijgt er hooguit iets niet mee gebogen.

Waarbij ik me afvraag of e.e.a. mooi wordt met die krappe bochten die een standaard CV buis buigijzer maakt. Dus toch liever naar de specialist...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 11:25 #197485

Herman schreef :
Overigens sloop je een 15mm pijpenbuiger niet alleen met het buigen van 22mm RVS buis, maar ook met het buigen van 22mm koperen buis.

Voor het buigen van 22mm buis (RVS of koper) kan je beter een 22mm buigijzer nemen.

Ik heb er een tijd geleden 1 gekocht, om wat bochtjes te maken (ik had het ding over een langere periode nodig, dus huren was onvoordelig) en zowel RVS als koper gaat prima. Al moet je wel de techniek een beetje beheersen, dus 1 poot van het buigijzer op de grond zetten.

Ook tegenwoordig zijn de buigijzers die je bij de CV specialist of IJzerwarengroothandel haalt zodanig lomp uitgevoerd dat deze niet kapot kunnen. Je krijgt er hooguit iets niet mee gebogen.

Waarbij ik me afvraag of e.e.a. mooi wordt met die krappe bochten die een standaard CV buis buigijzer maakt. Dus toch liever naar de specialist...

Natuurlijk kun je 22 mm pijp niet met een 15mm buigijzer buigen ( heb ik ook nog nergens zien staan). Vrijwel elke bouwmarkt (in ieder geval karwij) verhuurt ook 22 mm buigijzers.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 13:00 #197507

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7357
"onze" zeilmakerij (V&S in Wemeldinge) buigt zelf; ze hebben een eenvoudig toestel met drie nylon rollen op een plankje waarvan de middelste verstelbaar is volgens de buisdiameter of volgens de te nemen bocht.
Buiskappen zijn toch eerder zachte bochten, dus dat zal niet zo'n probleem zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 14:10 #197523

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Zelf buigen met primitieve zou kunnen wanneer je de buis vult met zand, goed aanstampen en afdichten. Dit voorkomt dat de buis geknepen wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 16:11 #197540

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
lodewijk stegman schreef :
Het gebruik van een hand-pijpenbuiger zoals wordt gebruikt voor koperen waterleidingbuis of CV-pijp tot 15 mm kun je vergeten. Je molt zo'n pijpenbuiger als je RVS buis van 22 mm probeert te buigen.

@ Ad (Yellow Boat): Hier heb je het...
Laatst bewerkt: 27 mei 2011 16:11 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 16:33 #197544

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Goed ( paasend) gereedschap is zoals bijna altijd het halve werk. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 27 mei 2011 18:37 #197564

Even lekker heet stoken met een goede vlam werkt ook goed. En ja: natuurlijk weet ik dat daardoor de samenstelling van het materiaal verandert, maar qua sterkte is het daarna voor deze toepassing echt nog wel voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 06:47 #197611

Ik heb eens gesnuffeld in de oude foto's.
Dit is een reling die ik ooit zo'n 30 jaar geleden gemaakt heb met 21,35*1,35 mm rvs 316L pijp en een gewone 22mm buigijzer. En zonder heetstoken !
Ging ECHT prima hoor!



AD
Laatst bewerkt: 28 mei 2011 06:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 07:03 #197613

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 25903
Herman schreef :
lodewijk stegman schreef :
Het gebruik van een hand-pijpenbuiger zoals wordt gebruikt voor koperen waterleidingbuis of CV-pijp tot 15 mm kun je vergeten. Je molt zo'n pijpenbuiger als je RVS buis van 22 mm probeert te buigen.

@ Ad (Yellow Boat): Hier heb je het...
Ter toelichting: er zullen ongetwijfeld pijpenbuigers te koop zijn die op maat zijn voor 22 mm pijp èn van een zwaardere kwaliteit. Maar de meeste pijpenbuigers die je in de bouwmarkten kan kopen zijn geschikt voor 12 en 15 mm pijp (de meest voorkomende maten bij normaal installatiewerk). Een leek zou kunnen overwegen daarmee een poging te doen. Dat leek me echt zonde van de tijd en het geld. Vandaar de opmerking.
Dat neemt niet weg dat het buigen van pijp in meerdere bochten met een handpijpenbuiger iets is wat een zeker inzicht en handigheid vereist, bijvoorbeeld als het gebogen resultaat in één vlak moet liggen. Je kan als beginner zomaar een een paar strekkende meter rvs-pijp verprutsen voor dat je 'the hang of it' te pakken hebt. Dat kun je jezelf als doe-het-zelver misschien permitteren: je uren verschijnen tenslotte niet op een rekening. Maar misschien is het goed om jezelf dat vooraf te realiseren.
Kortom: het is best te doen voor een handige doe-het-zelver, maar er komt wel iets meer bij kijken dan alleen een bruikbare pijpenbuiger.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 07:15 #197616

lodewijk stegman schreef :
Herman schreef :
lodewijk stegman schreef :
Het gebruik van een hand-pijpenbuiger zoals wordt gebruikt voor koperen waterleidingbuis of CV-pijp tot 15 mm kun je vergeten. Je molt zo'n pijpenbuiger als je RVS buis van 22 mm probeert te buigen.

@ Ad (Yellow Boat): Hier heb je het...
Ter toelichting: er zullen ongetwijfeld pijpenbuigers te koop zijn die op maat zijn voor 22 mm pijp èn van een zwaardere kwaliteit. Maar de meeste pijpenbuigers die je in de bouwmarkten kan kopen zijn geschikt voor 12 en 15 mm pijp (de meest voorkomende maten bij normaal installatiewerk). Een leek zou kunnen overwegen daarmee een poging te doen. Dat leek me echt zonde van de tijd en het geld. Vandaar de opmerking.
Dat neemt niet weg dat het buigen van pijp in meerdere bochten met een handpijpenbuiger iets is wat een zeker inzicht en handigheid vereist, bijvoorbeeld als het gebogen resultaat in één vlak moet liggen. Je kan als beginner zomaar een een paar strekkende meter rvs-pijp verprutsen voor dat je 'the hang of it' te pakken hebt. Dat kun je jezelf als doe-het-zelver misschien permitteren: je uren verschijnen tenslotte niet op een rekening. Maar misschien is het goed om jezelf dat vooraf te realiseren.
Kortom: het is best te doen voor een handige doe-het-zelver, maar er komt wel iets meer bij kijken dan alleen een bruikbare pijpenbuiger.

--
stegman

Ik ben het helemaal met je eens dat dit niet iets voor een beginnende DHZer is .
maar dat was ook niet mijn bedoeling hoor. maar ja ik kan moeilijk boven mijn potsje zetten "lezen alleen voor ervaren DHZers toegestaan" :lol:
Maar een DHZer die al eens meer met metaal gewerkt heeft kan het best ens proberen. En er zijn overigens ook zat handleidingen op internet te vinden voor het buigen van pijp.
Ik zie het een beetje net als sleutelen aan je dieseltje. dat kan ook alleen als je er een beetje, liever meer, kijk op hebt. Anders kun je er beter afblijven!
Huren gaat trouwens hier:
www.karwei.nl/advies-en-inspiratie/buizen-buigen/

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 07:42 #197622

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Zoals Proost al aanhaalde, de buis volledig vullen met fijn zand , goed aanstampen - nadruk op goed - verder opvullen en dan met kurken stop of iets dergelijks de uiteinden sealen.
Voorkomt knikken wanneer je plooit.
Hoewel ik betwijfel of met een wanddikte van 1,5 dat zand wel nodig is.
Een tijd geleden maakte ik ook een constructie mbv een hydraulische plooipomp , ging zeer vlot en zonder knikken.
Maar ik dacht wel dat de wanddikte 2mm was.
Met de hand plooien zal iets moeilijker worden denk ik.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 09:34 #197643

sailbleu schreef :
Zoals Proost al aanhaalde, de buis volledig vullen met fijn zand , goed aanstampen - nadruk op goed - verder opvullen en dan met kurken stop of iets dergelijks de uiteinden sealen.
Voorkomt knikken wanneer je plooit.
Hoewel ik betwijfel of met een wanddikte van 1,5 dat zand wel nodig is.
Een tijd geleden maakte ik ook een constructie mbv een hydraulische plooipomp , ging zeer vlot en zonder knikken.
Maar ik dacht wel dat de wanddikte 2mm was.
Met de hand plooien zal iets moeilijker worden denk ik.

Beste groeten

2 mm wanddikte krijg je inderdaad met de hand zonder roodheet stoken niet gebogen!
Maar het watersportbuis is allemaal 1,3 tot 1,5 mm.Er bestaat inderdaad ook 2 , 2,5 en 2,7 mm .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 09:35 #197644

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Koperenbuis buig je met een buigijzer voorzien van een slede, metaal buig je met een buigijzer voorzien van een rol.

Er zijn buigijzers voor korte en langere radius.
Ik heb voor 12 en 15 mm korte radius, voor 22 en 28 mm een grote.
Je meet de radius vanaf hart draaipunt tot hart buis, voor 22 mm buis ligt die rond de 8cm.

22 en 28 gaat zwaarder maar is goed met de hand te buigen, belanrijk is dat het buigijzer het werk doet en je niet aan de buis mee gaat trekken om te ``helpen`` dan krijg je een geribbelde binnenbocht!

Dunwanig altijd buigen dmv een buigijzer, dikwandig moet met een hydraulische buigpomp, of zandgevuld roodgloeiend stoken.
Nadeel van zandgevuld is dat het niet mee valt de bochten allemaal hetzelfde te krijgen.

Met een dunwandig en een buigijzer kan je netjes de straal terugrekenen zodat je alle bochten exakt hetzelfde maakt, beheers je die techniek niet laat dan de buis wat langer en kort deze later op maat in.

Tja, ben verwarmingsmonteur. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 10:37 #197652

Atlas 20 schreef :
Koperenbuis buig je met een buigijzer voorzien van een slede, metaal buig je met een buigijzer voorzien van een rol.

Er zijn buigijzers voor korte en langere radius.
Ik heb voor 12 en 15 mm korte radius, voor 22 en 28 mm een grote.
Je meet de radius vanaf hart draaipunt tot hart buis, voor 22 mm buis ligt die rond de 8cm.

22 en 28 gaat zwaarder maar is goed met de hand te buigen, belanrijk is dat het buigijzer het werk doet en je niet aan de buis mee gaat trekken om te ``helpen`` dan krijg je een geribbelde binnenbocht!

Dunwanig altijd buigen dmv een buigijzer, dikwandig moet met een hydraulische buigpomp, of zandgevuld roodgloeiend stoken.
Nadeel van zandgevuld is dat het niet mee valt de bochten allemaal hetzelfde te krijgen.

Met een dunwandig en een buigijzer kan je netjes de straal terugrekenen zodat je alle bochten exakt hetzelfde maakt, beheers je die techniek niet laat dan de buis wat langer en kort deze later op maat in.

Tja, ben verwarmingsmonteur. ;)

Hehe, eindelijk een echte vakman ! :woohoo:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 17:43 #197737

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Nou roep dat niet te hard, de trend in de installatiewereld gaat razendsnel richting kunstof buis, en insteek koppelingen.
Werk licht makkelijk en razendsnel, helaas minder geschikt voor preekstoelen en railingwerk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 18:23 #197741

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
enne, warmstoken van RVS kun je beter niet doen want het trekt alle kanten op die je juist niet wilt. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 28 mei 2011 18:46 #197744

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
svalk schreef :
enne, warmstoken van RVS kun je beter niet doen want het trekt alle kanten op die je juist niet wilt. :laugh:

En wat denk je van de verkleuring? je wilt vast geen blauwe bochten :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: RVS buis buigen 29 mei 2011 04:06 #197759

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Als het echt niet lukt kun je overwegen een model te maken van koperen pijp en dan met het model naar de vakman te gaan om het in RVS te laten doen. Heb je het toch precies zoals je wilt en kun je hooguit voor een paar tientjes koperen buis verzieken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.484 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl