Olav schrijft:Een mast schilderen is niet aan te raden.
[knip]
Kortom, de eerste paar jaren ziet het er kek uit (als je in ieder geval netjes kunt schilderen, want een aluminium buis met mastgroef is niet bepaald een gemakkelijk object, zeker niet wanner het beslag gemonteerd blijft), maar daarna heb je pas echt werk.
Merkwaardig. Ik heb, voor ik dit postte, even het draadje doorgelopen. Geen enkele reactie op de post van Olav.
Men is kennelijk zo dol op pimpen en schilderen van masten dat een advies in een andere richting straal wordt genegeerd.
Ik heb vorig jaar een aluminium stuurkolom met stuurwiel uit mijn boot gehaald omdat ie in de weg zat en ik liever terugging naar een helmstok.
Daarbij heb ik kunnen constateren dat Olav's verhaal geen onzin is.
Die stuurkolom was namelijk ook keurig wit gespoten. Maar na pakweg 20 jaar kwam de verf er op diverse plekken af en wat daaronder zat zag er absoluut niet uit. Geen kwestie van even bijtippen, zal ik maar zeggen. Het woord 'putcorrosie' moet serieus genomen worden, naar mijn idee.
Aluminium kan ongetwijfeld duurzaam worden geschilderd, maar daarvoor moet je wel je toevlucht nemen tot poedercoaten. Dat is echter een proces dat voor ons amateurkwasters buiten bereik ligt. Tenzij er ergens een bedrijf is dat een mast van 12 m kan 'afbakken', want dat (afbakken) is nodig bij poedercoaten.
Kortom; mast schilderen of beplakken? Slaap er nog eens een nachtje over.
--
stegman