Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roestschok (afsluiter)

Roestschok (afsluiter) 22 okt 2007 21:03 #22495

  • Bounty
  • Bounty's Profielfoto
Hoi,

Ik zit wat met een schijnbaar vastgeroeste afsluiter (ronde/niet kogel) in het motorruim(achter) in mijn maag.

Ik ben eigenlijk wat benauwd er stevig aan te zitten (stel dat het geval breekt), maar dat is natuurlijk eigenlijk absurd.

Geen kruipolie geprobeerd.

Nu zag ik Roestschok van Weicon (technautic gids 2007 blz. 343):

Zou dat geschikt zijn hiervoor ? Ik heb geen idee hoe diep de roest hier gaat.

En gesproken over afsluiterprobleem: Heeft iemand hier ervaring met afsluiter laten vervangen ? Waar moet ik aan denken qua uitvoering, tijd en kosten ?

Bv dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 22 okt 2007 21:15 #22496

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Van welk materiaal is de afsluiter? De meeste die ik ken zijn toch van aardig roestvast materiaal (RVS of messing). En ik heb er ook wel gehad die zo vast zaten dat ik draaien eigenlijk niet verantwoord vond. Toch gedaan, geen spijt (mijn spieren wel).
Ik zou toch eerst de kruipolie eens proberen.

En een afsluiter vervangen hoeft niet zo dramatisch te zijn. Als je er bij kan, kan je het ook gemakkelijk zelf. Boot op het droge? Oude eruit schroeven, meenemen naar de watersportzaak en eenzelfde exemplaar halen (nu wel met kogel), kost je max 25 euro afhankelijk van de maat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 22 okt 2007 21:24 #22498

  • Bounty
  • Bounty's Profielfoto
Bedankt voor de snelle reactie. Ik beken dat mijn onderzoek nog niet grondig is geweest. Klinkt zwak maar heb dit jaar heel wat werk verzet om deze leuke boot nog leuker te maken.

Materiaal: Het stamt nog uit medio jaren 70 vermoed ik. Het is trouwens de afsluiter van de kombuis, lijkt me, maar een andere zit ook aardig vast. Mijn indruk is dat de vorige eigenaar nooit aan die dingen gedraaid heeft.

Ik ben ook voorstander van de eerst voorzichtige aanpak. Zal dus met kruipolie aan de gang gaan.

Ik wist niet dat vervangen zo simpel kan zijn.

Ik overwinter echter in het water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 22 okt 2007 21:38 #22501

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Ach, ik ken je situatie wel een beetje ;) Boot uit wat oudere tijden, dan wordt het een en ander wat stroef he.

Ik heb dit voorjaar de afsluiter van de kombuis vervangen, het was een draaiding maar ik heb er een kogelafsluiter voor in de plaats gelegd. En raad eens wat, mijn boot is daar niet voor het water uit geweest! Ik zit me net te bedenken hoe dat ook alweer ging. En dat was als volgt:

1. alle pijpwerk boven de afsluiter even weghalen (afsluiter eerst dicht natuurlijk!)
1. maten van de oude afsluiter opnemen (pijp boven de afsluiter heb je al los, daar heb je al 1 maat, al die maten zijn gestandaardiseerd)
2. nieuwe afsluiter halen
3. paar oude handdoeken rond de standpijp leggen
4. teflontape, houten stop, nieuwe afsluiter en gereedschap klaarleggen
5. oude afsluiter erafdraaien, stop erin, teflontape om de schroefdraad leggen
6. stop eraf, nieuwe afsluiter erop en natuurlijk dichtzetten
7. de rest afmonteren

Als je een beetje snel werkt, valt de hoeveelheid water die je binnenkrijgt erg mee. De houten stop is dan ook alleen maar voor noodgevallen bedoeld, of als je het zelf gewoon prettiger vindt. Maar het water zal sowieso niet in stralen omhoog spuiten gelukkig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 22 okt 2007 21:41 #22502

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Afsluiter vervangen is maar een klein klusje zoals Delphi al aangeeft. Als je overwintert in het water kan je overwegen om de boot even een dag op de kant te laten zetten om de afsluiter te vervangen. Voordeel: kijk dan ook meteen naar je anodes als je metalen/bronzen afsluiters hebt.....dan heb je alles meteen voor elkaar!

En met kruipolie kan je afsluiters weer aardig gangbaaar krijgen weet ik uit ervaring!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 22 okt 2007 22:01 #22503

  • Bounty
  • Bounty's Profielfoto
Zeer bedankt, heren.

Ik ga eerst maar eens beginnen met die kruipolie en als de afsluiter inderdaad moet worden vervangen, dan overweeg ik zelfwerkzaamheid volgens Delphi's stappenplan, en direct een kogelkraan.

Het probleem in mijn haven is dat 'men' alleen collectief op de wal (herfst) of te water (lente) gaat. Nadeel van een stichtingshaven met vrijwilligersploeg.

Anodes ben ik aan deze zoetwaterboot (Contest 25) niet tegengekomen (toen ik het prima OWS en schroef zag vorig jaar voor de koop). Komend seizoen wil ik er ook wat mee op zout (langs de kust en westelijke wadden)scharrelen, maar dat zal varieren van dagtrip tot maximaal een week. In mijn thuishaven lig ik niet (direct) naast metalen schepen. Denk dat ik me de moeite van anodes wel kan besparen of klinkt dat buitengewoon naief ?
Maar dat lijkt me een aparte topic: Zink, aluminium, of magnesium. In mijn geval zou dat geloof ik op de laatste 2 opties neerkomen.

Groet

PS Ervaringen met roestschok blijven uiteraard ook welkom. Altijd leuk om te weten :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 23 okt 2007 16:30 #22556

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Op een polyester boot zijn anodes eigenlijk nauwelijks nodig. Alleen bij een roestvaststalen schroefas met bronzen schroef is het verstandig een asanode te plaatsen. Op zeewater zou je hiervoor zink kunnen gebruiken, op zoet water is aluminium meestal beter.

Let er bij het kiezen van een afsluiter wel op dat niet iedere kogelafsluiter even geschikt is. Een bronzen is eigenlijk het beste. Verder heb je messing en messing. Er zijn zeewaterbestendige kwaliteiten messing maar ook kwaliteiten die snel last hebben van ontzinking. In dat laatste geval lost het zink in het messing op en blijft er een zwak koperkleurig materiaal over. Dit is erg bros en kan makkelijk breken.

Kijk ook naar het materiaal van de doorvoer, afsluiter en doorvoer moeten bij voorkeur van het zelfde metaal zijn om galvanische problemen te voorkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 10 juni 2009 19:47 #75309

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
vervangen zonder hellingen; of je zet het scheepje een keer droog tegen een helling/palen aan bij eb en gaat sleutelen (eigen ervaring, no problemo en low cost) Of je wacht nog even tot de watertemp. wat hoger is en stopt buitenom er eerst een prop in.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Roestschok (afsluiter) 10 juni 2009 19:48 #75311

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
oeps,
heb net gereageerd op een bericht uit 2007
maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan ;)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl