Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Koelwater intake vervangen op stalen jacht

Koelwater intake vervangen op stalen jacht 18 jan 2013 20:32 #358790

Hey iedereen,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een klassiek stalen zeiljacht. Net voor de verkoop was de huiddikte van de hele romp professioneel gecontroleerd en hersteld waar nodig. Het enige stukje dat de controleurs klaarblijkelijk niet konden controleren was de intake en de kraan waar het koelwater binnenkomt.

Er was een miniscuul lekje, en bij de reparatie daarvan ontstond spontaan een gaatje (scheur) op de plaats waar de kraan op de romp zit gelast. Het metaal was kompleet doorgeroest en verzwakt.

We hebben het momenteel op een adequate verholpen, maar dit is natuurlijk geen goede oplossing voor langere termijn gezien de staat van de hele pijp. Ik heb een offerte laten opmaken voor reparatie, maar dit zou 250€ kosten, waarvan 170€ aan werkuren. Een heel goede vriend is professioneel lasser en metaalbewerker, en hij zou het zeker zien zitten om me hierbij te helpen.

Nu blijft natuurlijk de vraag welke procedure te volgen, want dit specifieke werkje heeft de vriend nog niet uitgevoerd. De gemaakte offerte heeft het over "uitboren en lassen". Hoe gaat dit precies in het werk en welk materiaal moet ik voorzien? Heeft iemand van jullie dit werk zelf wel al eens uitgevoerd of zien uitvoeren?

Een tweede punt is ook de afwerking aan de buitenzijde van de romp, want dat blank metaal kan natuurlijk niet zo het water in. Wordt dit gewoon vlak geslepen met een slijpschijf en met plamuur afgewerkt? Dan primer en lak?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater intake vervangen op stalen jacht 18 jan 2013 21:13 #358802

ik had een dergelijk probleem met mijn boot, daar was het een slechte las en bij het repareren werd (dichtlassen) het probleem alleen maar groter.
ik heb toen een vierkant stuk er uit geslepen, een nieuw stukje plaat er tegen aan gehouden en afgetekend. zo afgeleopen dat ik een lasnaad van rondom 2 mm kreeg, dicht gelast, van binnen en van buiten. ik wou er een twee duims kraan op zetten dus een stuk pijp, niet gegalvaniseerd, van 2" genomen en een gat geboord van de binnen diameter. daar past die pijp niet door heen, maar doordat je het gat naar binnen uitklopt krijg je direct ook een "geultje" om aan de buiten kant vlak af te lassen. ik heb, waarschijnlijk niet nodig, ook van binnen afgelast.
de reparatie werk je af met wat er verder op het onder water schip zit. bij mij was dat toevallig teer epoxy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater intake vervangen op stalen jacht 19 jan 2013 01:09 #358824

Is alleen de pijp slecht of ook het metaal van de huid waar het aangelast zit?

Anders is het gewoon een kwestie van de pijp eruit slijpen, dan een ringvormig plaatje op de huid lassen met een binnen diameter van de pijp die je wilt gebruiken en een buiten diameter die minimaal 2,5x zo groot is. Dit plaatje moet ongeveer dezelfde dikte hebben als de huiddikte van je boot.

De pijp gaat dan voor driekwart door het gat heen dat in de ring en de huid zit, je last het dan zowel van binnen als van buiten rondom af, als het een mooie las is dan daar niet meer in gaan slijpen.

Als je het goed wilt doen dan maak je de pijp van RVS316L, maar dat is wel een vrij kostbaar materiaal.
Eventueel kan je ook gegalvaniseerde pijp van staal 37 of beter kopen en het zink eraf schuren waar je lassen moet. Na het lassen die pijp goed in de epoxy zetten en niet bezuinigen op laagdikte. Daarna antifauling erin.

Bijlage:

Bestandsnaam: Pijpdoorvoer.pdf
Bestandsgrootte:8 KB
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 19 jan 2013 01:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater intake vervangen op stalen jacht 19 jan 2013 14:54 #358935

Voor de buis zou ik SCH80 (schedule 80) nemen. Dat is dikwandige standaard buis wat in de scheepsbouw gebruikt wordt voor zeewater leidingen. Even het verschil, standaard 1/2" is 2,77mm wanddikte en SCH80 is 3,73mm dik. Je doorlaat is wel iets minder maar je houd ook tenminste voldoende materiaal over als je er draad op gaat snijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater intake vervangen op stalen jacht 19 jan 2013 15:57 #358954

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12561
en waarom niet eraf slijpen en een gewone doorvoer plaatsen?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater intake vervangen op stalen jacht 19 jan 2013 17:58 #358985

happybuccaneer schreef :
Voor de buis zou ik SCH80 (schedule 80) nemen. Dat is dikwandige standaard buis wat in de scheepsbouw gebruikt wordt voor zeewater leidingen. Even het verschil, standaard 1/2" is 2,77mm wanddikte en SCH80 is 3,73mm dik. Je doorlaat is wel iets minder maar je houd ook tenminste voldoende materiaal over als je er draad op gaat snijden.

2,77 is te dun, ik vind 3,7 al aan de dunne kant trouwens. Liever dikker want je kan inwendig in de pijp niets meer aan corrosie doen. Dus direct goed conserveren. De minimale eis voor verzekering is 3,0 mm, maar loopt op naar gelang schip (spantafspant) groter is.
En als je op een 3,7 mm pijp ook nog eens draad gaat tappen, zit je geheid weer onder de 3,0 mm restmateriaal dikte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater intake vervangen op stalen jacht 19 jan 2013 19:24 #359001

Ja je krijgt natuurlijk nooit een wanddikte gelijk aan je huiddikte. Tenzij je grotere diameters neemt. SCH100 is nou niet zo gangbaar anders zou je massief rond van 30mm moeten nemen dan met boordiameter 19mm heb je zo ruw genomen 3,5 mm wanddikte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Koelwater intake vervangen op stalen jacht 20 jan 2013 13:26 #359238

Laten we er vanuit gaan dat TS ongeveer een 1 duims pijp nodig heeft.
Dan is een Schedule 40 pijp 3.4mm,
een Schedule 80 is 4.5mm (zal ongeveer gelijk zijn aan de huid dikte) Schedule 100 bestaat niet in die maat,
Schedule 120 ook niet
de volgende beschikbare maat is SCH160, en dan heb je een pijp van 6.4mm dikte.
De schedule 40 lijkt de een mooiste en gangbaarste maat. Bij ons soort boten hebben we geen last van roesten van binnenuit als we het onderhoud een fatsoendelijk beetje bij houden en al helemaal als er gegalvaniseerde pijp gebruikt zou worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.243 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl