Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Winterklussen voetrail en scepters

Winterklussen voetrail en scepters 19 nov 2013 11:30 #459131

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Tijdens deze winterberging wil ik enkele lang nagelaten klussen uitvoeren.
Een ervan bracht al onmiddelijk een groot en lang verontachtzaamt probleem aan het licht.
De voetrail en zelfs het onderzittend polyester is sterk beschadigd.
Dit was al zo toen ik de boot kocht, maar ik dacht niet dat het zo ernstig was.

Wat kan ik hieraan het best doen?


zo was het voor de afbouw.


dit is de onderkant van het polyesterdek


bovenkant polyesterdek


[img size=zijkant]farm6.staticflickr.com/5499/10...233_9f892fcae0_z.jpg[/img]
zijkant polyesterdek



[img size=voetrail]farm4.staticflickr.com/3782/10...093_f94fef1e74_z.jpg[/img]
schade aan de voetrail.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 19 nov 2013 11:43 door Tony2920. Reden: foto's invoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 19 nov 2013 12:12 #459140

Oei , dat wordt niet echt makkelijk.
Eigenlijk is die bevestiging van de voetrail én de scepter op de romp/dekflens een hopeloze constructie.Vel beter zou zijn een "door het dek" bevetiging met een flinke versterking onderdeks.
Maar ja , daar is niet veel aan te veranderen vrees ik.
Naar mijn mening moet je eigenlijk de hele flens van de romp versterken met meerdere lagen hoeklaminaat en dat netjes afwerken.
Als laatste daarna
het beschadigde deel van de dekflens repareren.
Wel alles met epoxy(eventueel vinylester hars) en glasweefsel (bij Vinylesterhars kan eventueel ook glasmat).

Overigens schijnt dit een bekend probleem te zijn getuige dit ANWB testrapport:
www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q...h4d2RH0TDn8Kh-wpM7fw rechts op pagina 4.
Ad

Laatst bewerkt: 19 nov 2013 12:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 19 nov 2013 12:22 #459144

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Poeh, balen zeg!

Ik zie zo effe 2 opties.

Er zijn voeten voor de scepters te koop die je over/ op je voetrail heen plaatst. Die worden dan wel weer door of in je dek vastgebout/ geschroefd.

Andere is reparatie met weefsel en epoxy. Dan zou ik het gat in zijn geheel weghalen en de rand over een flinke lengte schuin weg slijpen om "vlees" te creeren voor de epoxy. Dan in reepjes met weefsel beginnen te werken waarmee je het verwijderde polyester weer gaat aanbrengen en terug opvullen tot originele dikte. Gat boren en klaar.
Ik geloof dat ik voor de laatste optie zou opteren. Goedkoper, steviger dan ooit en geen aanpassingen/ extra gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 19 nov 2013 12:33 #459149

Zoals dat ook al in dat ANWB testrapport staat. De romp/dek flens is gewoon te zwak en wordt door de scepters en de voetrail op buigen belast waar hij uiteraard niet voor gemaakt is.Dat heeft n.b. de importeur destijds ook toegegeven. :ohmy: :evil:
Alleen door de rompflens te versterken ( misschien zelfs met koolstofvezel?) kun je dit probleem definitief uit de wereld helpen.
Of inderdaad de scepters niet aan de flens maar aan het dek zelf bevestigen met goede scepterpotten.
Alleen gaat dat uiteraard ten koste van de loopruimte en waarschijnlijk zit dan de genuarail ook in de weg.
Ad
Laatst bewerkt: 19 nov 2013 12:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 19 nov 2013 13:04 #459156

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Het blijft een zwakke constructie, zelf met koolstof. En daarmee creëer je weer een stijf punt in de romp. Repareren met epoxy/glas zou mijn voorkeur hebben, dat geeft ook iets meer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 19 nov 2013 13:19 #459161

JRomkes schreef :
Het blijft een zwakke constructie, zelf met koolstof. En daarmee creëer je weer een stijf punt in de romp. Repareren met epoxy/glas zou mijn voorkeur hebben, dat geeft ook iets meer mee.
Koolstof is echt wel beter mits je de krachten op de juiste manier over een voldoende groot oppervlak op het polyester/glas van de romp overbrengt.Dan wordt het polyester niet lokkal overbelast en creëer je ook geen "stijf punt".
Maar ja , dat vergt wel voldoende inzicht in die materie.
Ik heb gelukkig een paar goede leermeesters van de TU Delft (lucht en ruimtevaart) gehad voor die materie.
Nee , niet als student maar voor een projekt voor de bouw van twee aramide/koolstof wedstrijdroeiboten.
Ad
Laatst bewerkt: 19 nov 2013 13:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 19 nov 2013 18:38 #459247

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Als ik het zo nalees wordt het een moeilijke en dure oplossing om het helemaal volgens de regels van de kunst te herstellen.
En dan rekening houdend met de leeftijd en de andere mankementen...
Ik vrees dan ook dat ik een andere oplossing zal moeten vinden.

Voorlopig kan ik dus niet veel uitvoeren, gezien dat de boot buiten staat en de huidige temperatuur is polyesterwerk uitgesloten,

Dan maar de voetreling voorlopig terugplaatsen en uitzoeken hoe we een en ander in het voorjaar moeten aanpakken.

Volgende week gaat de bb kant los en gaan we kijken wat er daar aan problemen te vinden zijn.

Moest er iemand een andere oplossing weten, waarbij bijvoorbeeld een zeer vloeibare epoxy of polyesterlijm de gebroken stukken kan stabiliseren dan hoor ik het graag.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 05:19 #459334

Misschien inpregneer of injectiehars ??
(IJsselcoatings)
als je een dunne hars zoekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 06:45 #459347

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Tony2920 schreef :
Voorlopig kan ik dus niet veel uitvoeren, gezien dat de boot buiten staat en de huidige temperatuur is polyesterwerk uitgesloten,

Nou Tony, dat kan nog best meevallen. Ten eerste heb je epoxy die vanaf 5 graden te verwerken is, ten tweede kan je voor zo'n kleine reparatie gemakkelijk een tentje om de reparatie heen maken en dat verwarmen met een kacheltje oid. Voordeel is dat je dan niet twee keer je voetrailing hoeft te (de)monteren, met alle ellende die dat met zich meebrengt.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 07:39 #459358

Misschien nog even een tip om de zakk een klein beetje( :unsure: ) te vergemakkelijken.
Gebruik glasweefsel tape van verschillene breedte, dan hoef je geen tientallen meters te knippen:
www.polyservice.nl/Glasweefselband-c-294.html
Je zou ook kunnen overwegen om twee lagen glas met een laag aramide ertussen te nemen.
Dat maakt e.e.a. vrijwel onverwoestbaar.Het kan dan in ieder geval niet meer in stukken breken zoals bij glasersterking.
www.polyservice.nl/Aramide-c-291.html
Maar zou je dat willen doen, zorg dan wel dat je het voor gebruik goed droogt bij 100 grden in een oven (als moeders niet thuis is :lol: ).

Overigens kn ik het repareren met epoxy injecteer in dit gevl alleen afraden. Dat is meer voor haarscheuren maar hier is de boel al te ver heen. Bovendien voegt het geen sterkte toe aan de simpelweg veel te zwakke rompflens .
Ad
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 07:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 07:54 #459371

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
de-verleiding schreef :
Misschien inpregneer of injectiehars ??
(IJsselcoatings)
als je een dunne hars zoekt.

Ik heb een mail naar De Ijsel gestuurd voor informatie of het hiermee mogelijk is.
Bedankt voor de tip.
Heb je soms ervaring met dit product ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 08:00 #459376

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Yellow Boat schreef :
Misschien nog even een tip om de zakk een klein beetje( :unsure: ) te vergemakkelijken.
Gebruik glasweefsel tape van verschillene breedte, dan hoef je geen tientallen meters te knippen:
www.polyservice.nl/Glasweefselband-c-294.html
Je zou ook kunnen overwegen om twee lagen glas met een laag aramide ertussen te nemen.
Dat maakt e.e.a. vrijwel onverwoestbaar.Het kan dan in ieder geval niet meer in stukken breken zoals bij glasersterking.
www.polyservice.nl/Aramide-c-291.html
Maar zou je dat willen doen, zorg dan wel dat je het voor gebruik goed droogt bij 100 grden in een oven (als moeders niet thuis is :lol: ).

Overigens kn ik het repareren met epoxy injecteer in dit gevl alleen afraden. Dat is meer voor haarscheuren maar hier is de boel al te ver heen. Bovendien voegt het geen sterkte toe aan de simpelweg veel te zwakke rompflens .
Ad


Ik heb nagemeten maar ik krijg het bootje niet in de oven, tenminste niet in een toestand zodat ik het naderhand nog kan gebruiken. ;)

Mijn bedoeling is het defect met injecteerhars te stabiliseren en dan ( als de temperatuur weer wat hoger is ) de dekrand te verstevigen met enkele lagen polyester over een grotere lenget ( 1/2 meter dacht ik zo ) dit kan omdat de voetreling toch een stuk oversteekt en de herstelling daarna volledig verbergt.

Ben er nog niet uit of dit realistisch is.
:unsure:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 08:19 #459391

Tony2920 schreef :
Ik heb nagemeten maar ik krijg het bootje niet in de oven, tenminste niet in een toestand zodat ik het naderhand nog kan gebruiken. ;)

:unsure:

Ik snap het grapje wel maar ik wil toch even een toelichting geven.
Aramide neemt , i.t.t. glas , aan de lucht wel tot 6% vocht op in een paar uur waardoor het zeer slecht aan epoxy hechten zal.
Daarom moet je aramide vóór gebruik altijd drogen.

Probleem van het gebruik van injectiehars is dat je de boel daarmee niet echt stabiliseert.
Het zal bij de eerste de beste belasting weer kpot breken.
De harse zelf hebben vrijwel geen eigen sterkte , daarvoor zorgt alleen het glas of andere vezel.

In dit geval zou je kunnen overwegen om fibre filler te gebruiken. Dat bevat veel glasvezels en heeft behoorlijk veel eigen sterkte.Niet zo geschikt voor onder water maar hiervoor kan het , zeker tijdelijk, wel.
www.polyservice.nl/Fibre-Filler--1-kg-p-16161.html
Eventueel verdunnen met een beetje polysterhars al het te pasteus is. Maar daarvoor wel dit type gebruiken (bijv. www.gamma.nl/assortiment/alaba...atie-250-g/p/B619797 )want dat fibre spul heeft een andere harder nodig (BP i.p.v. MEK) als normaal polyester.

Ovrigens zou ik de versterking van de rompflens altijd over de gehele lengte doen anders kun je inderdaar problemen krijgen met te stijve plekken waar de versterking zit t.o.v. de niet versterkte delen.
Ad
Laatst bewerkt: 20 nov 2013 08:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 08:25 #459395

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :
Ik heb nagemeten maar ik krijg het bootje niet in de oven, tenminste niet in een toestand zodat ik het naderhand nog kan gebruiken. ;)

:unsure:

Ik snap het grapje wel maar ik wil toch even een toelichting misschien.
Aramide neemt , i.t.t. glas , aan de lucht wel tot 6% vocht op in een paar uur waardoor het zeer slecht aan epoxy hechten zal.
Daarom moet je aramide vóór gebruik altijd drogen.

Probleem van het gebruik van injectiehars is dat je de boel daarmee niet echt stabiliseert.
Het zal bij de eerste de beste belasting weer kpot breken.
De harse zelf hebben vrijwel geen eigen sterkte , daarvoor zorgt alleen het glas of andere vezel.

In dit geval zou je kunnen overwegen om fibre filler te gebruiken. Dat bevat veel glasvezels en heeft behoorlijk veel eigen sterkte.Niet zo geschikt voor onder water maar hiervoor kan het , zeker tijdelijk, wel.
www.polyservice.nl/Fibre-Filler--1-kg-p-16161.html
Eventueel verdunnen met een beetje polysterhars al het te pasteus is. Maar daarvoor wel dit type gebruiken (bijv. www.gamma.nl/assortiment/alaba...atie-250-g/p/B619797 )want dat fibre spul heeft een andere harder nodig (BP i.p.v. MEK) als normaal polyester.

Ad

Bedankt ik had het verkeerd begrepen, ik dacht dat je de hele boot in de oven wou stoppen, het is dus alleen de aramide vezels.
Het is (nu) duidelijk.
Nog een vraagje : de oven is een gasoven dus veel waterdamp door verbranding van het gas, is dat een probleem voor het drogen of doet de temperatuur al het werk.
( een elektische oven is atuurlijk veel droger. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 08:28 #459397

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
De hechting van polyester op oud polyester is verre van goed, het zelfde met polyester op (injecteer) epoxy.

Er zijn wel ovens die groot genoeg zijn hoor ;) maar dat is helemaal niet nodig. Aramide kun je gewoon in zijn geweven doekvorm in de oven leggen, en een reparatie kun je lokaal verwarmen(doos pasmaken)
En van te voren de epoxy een beetje verwarmen, of in ieder geval op kamertemperatuur laten komen, anders wordt het erg dik.
Als je aramide gebruikt zou ik het niet door laten lopen tot het randje waar je moet zagen/schuren, dat is geen leuke bezigheid met dat spul ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 08:43 #459403

Tony2920 schreef :
Nog een vraagje : de oven is een gasoven dus veel waterdamp door verbranding van het gas, is dat een probleem voor het drogen of doet de temperatuur al het werk.
( een elektische oven is atuurlijk veel droger. )

Of het in een gasoven ook gaat weet ik niet.
Weliswaar is de temperatuur van 100 graden uiteraard hetzelfde maar het absolute vochtgehalte is dus beduidend hoger.
En heelaas heeft dat inderdaad ook een grote invloed.Die invloed heb ik trouwens ooit in de 70er jaren als resarchmedewerker voor het Twaron Aramide project zelf bepaald voor het kunnen designen van een aramide polymeer droger voor de fabriek in delfzijl(deze dus: lh3.googleusercontent.com/-17p...9/Aramide+droger.jpg ) maar da's een heel ander verhaal) .
Eventueel kun je naar 10 graden gaan , dan wordt het ongeveer even droog als in een electrische droger.
Maar inderdaad beter een electrisch oventje gebruiken.
En in ieder geval niet verder gaan dan 150 graden anders kun je verkleuring krijgen en achteruitgang van de eigenschappen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 08:55 #459409

JRomkes schreef :
De hechting van polyester op oud polyester is verre van goed, het zelfde met polyester op (injecteer) epoxy.

Er zijn wel ovens die groot genoeg zijn hoor ;) maar dat is helemaal niet nodig. Aramide kun je gewoon in zijn geweven doekvorm in de oven leggen, en een reparatie kun je lokaal verwarmen(doos pasmaken)
En van te voren de epoxy een beetje verwarmen, of in ieder geval op kamertemperatuur laten komen, anders wordt het erg dik.
Als je aramide gebruikt zou ik het niet door laten lopen tot het randje waar je moet zagen/schuren, dat is geen leuke bezigheid met dat spul ;)

De hechting van die fibre filler is i.t.t. die van gewoon polyester wel redelijk goed vanwege de andere versnelelr en harder die er gebruikt wordt.Daarom hecht het bijv.ook op staal i.t.t. normaal polyester.

Aramide verterkt polyester kun je inderdaad helemaal niet schuren , vandaar dat ik het ook alleen gebruimtussen twee glasweefsel lagen in. Maar prima te zagen hoor als het volledig is uitgehardmet een tegel of diamant decoupeerzaagje.
Het weefsel kun je inderdaad maar heel moeilijk knippen met een normale schaar.
Dat kan echter wel als je het brede mes van de schaar met een vijl of flex fling ruw maakt In feite de schaar vreselijk bot maakt dus.En ja , dat gaat echt hoor.
Ik heb er vele meters mee geknipt.
Er zijn ook wel speciale scharen voor op de markt maar die zijn erg duur: www.polyservice.nl/Robuso-schaar-1026--p-16460.html
Mogelijk gaat het trouwens ook met zo'n getande kappersschaar (coupe schaar) maar die heb ik nooit geprobeerd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 14:11 #459495

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tony2920 schreef :
Als ik het zo nalees wordt het een moeilijke en dure oplossing om het helemaal volgens de regels van de kunst te herstellen.
En dan rekening houdend met de leeftijd en de andere mankementen...
Ik vrees dan ook dat ik een andere oplossing zal moeten vinden.

Die conclusie snap ik niet. Of ik zie iets vreselijk over het hoofd, maar volgens mij ben je voor een paar tientjes en wat uurtjes over verschillende dagen klaar. Tenzij je de boot natuurlijk structureel tot aan het ontwerp wil wijzigen, maar dat lijkt mij niet nodig. 100% nieuw en onverwoestbaar wordt het niet natuurlijk. Maar bijna net zo sterk als de originele uitvoering moet toch voldoende zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 15:08 #459507

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
koko schreef :
Tony2920 schreef :
Als ik het zo nalees wordt het een moeilijke en dure oplossing om het helemaal volgens de regels van de kunst te herstellen.
En dan rekening houdend met de leeftijd en de andere mankementen...
Ik vrees dan ook dat ik een andere oplossing zal moeten vinden.

Die conclusie snap ik niet. Of ik zie iets vreselijk over het hoofd, maar volgens mij ben je voor een paar tientjes en wat uurtjes over verschillende dagen klaar. Tenzij je de boot natuurlijk structureel tot aan het ontwerp wil wijzigen, maar dat lijkt mij niet nodig. 100% nieuw en onverwoestbaar wordt het niet natuurlijk. Maar bijna net zo sterk als de originele uitvoering moet toch voldoende zijn?

Dat heeft te maken met de vaststelling dat dit alleen nog maar de stuurboordkant is, vermoedelijk ga ik morgen aan de bakboordkant hetzelfde doen, de voetreling eraf halen om te kijken hoe de toestand daar is.
De uurtjes werk zit ik niet zo mee in, maar ik vrees dat ik dit alleen in het voorjaar zal kunnen uitvoeren.
Geeft me wel tijd om een en ander grondig voor te bereiden.
Morgen hoop ik meer te weten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 20 nov 2013 16:11 #459543

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tony,
Waar ontstaan volgens jou de kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 03 dec 2013 19:56 #463387

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Vervolg van de werken.
Met een paar dagen vertraging verder gewerkt en afgelopen donderdag de Stb voetreling verwijderd.
Hierbij vastgesteld dat het grote probleem, de gaten in de voetreling zich heeft beperkt tot de BB kant.
En vermoedelijk ook de reden daarvoor vastgesteld.
Op de scepters waaronder de gaten in de voetreling zaten waren geen kuntstof ringen tussen de aluminium voetreling en de RVS scepters.
Een stomme fout van de vorige eigenaar.
Aan Stb zaten die kuntstof ringen wel en de voetreling is daar niet aangetast.

Verder vastgesteld dat de kunststof ringentjes tussen de RVS bevestigingsboutjes en de alu voetreling voor het grootste gedeelte op en of kapot waren. Zelf zover vergaan dat ik er nauwelijks een over heb waarmee ik nieuwe kan gaan zoeken.
Heeft iemand een idee in wat voor kunststof dergelijke ringetjes moeten gemaakt zijn?
En waar ik ze eventueel te pakken kan krijgen?
Ik vermoed dat ze voornamelijk door UV inwerking zijn vergaan.
Dus UV bestendig materiaal zal noodzakelijk zijn.

Volgende keer eens de juiste maten opmeten.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 04 dec 2013 10:11 #463538

Toch raar eigenlijk.
Bij mijn Leisure 27 zit de voetrail en ook de aluminium scepterpotten ook gewoon net rvs schroeven vast en ik zie echt nergens corrosie.Ondanks veel zeilen op zee.
En dat zit toch al 35 jaar zo .
Zouden die voetrails en scepterpotten van een heel speciale legering zijn gemaakt of zo?Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het monel bouten zijn of zo.
Eigenlijk een raadsel (zelfs voor mij :ohmy: :lol: ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 06 dec 2013 09:32 #464189

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Tony,

heb je een foto van die ringetjes (wat er van over is)?

Ik loop ook al een tijdje met een idee op dat vlak, maar ben er nog niet aan toe gekomen dat verder uit te werken. Als dat aansluit bij wat er op jouw boot zat ga ik er mee verder........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 06 dec 2013 10:28 #464209

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Yellow Boat schreef :
Toch raar eigenlijk.
Bij mijn Leisure 27 zit de voetrail en ook de aluminium scepterpotten ook gewoon net rvs schroeven vast en ik zie echt nergens corrosie.Ondanks veel zeilen op zee.
En dat zit toch al 35 jaar zo .
Zouden die voetrails en scepterpotten van een heel speciale legering zijn gemaakt of zo?Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het monel bouten zijn of zo.
Eigenlijk een raadsel (zelfs voor mij :ohmy: :lol: ).
Ad

Zitten er nergens kunstof ringetjes tussen ?
Bij zijn er geen scepterpotten, gewoon scepter met een kuntstofring op de alu voetrailing dan het polyester van de dekrand en vanonder een een RVSplaatje en ring en een bout erdoor.
Op de plaatsen waar de voetrail was ingevreten za geen kunstofring.
De voetrail is alu, maar is zwart, vermoedelijk geannodiseerd of geschilderd. (maar aangezien dat zwart een erg dunne laag is en nergens afschilfert lijkt het me geannodiseerd te zijn ? )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Winterklussen voetrail en scepters 06 dec 2013 10:29 #464212

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
@Koko,
( die resten van ringetjes )
Ik ga kijken of ik er een foto van kan maken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl