Hallo,
Wij bouwen zelf aluminium zeiljachten en ik wil toch even een aantal dingen rechtzetten die ik hier gelezen heb.
Ten eerste NOOIT koperhoudende antifouling op een alu romp, echt NOOIT doen, dan word je romp 1 accu, omdat je met 2 metalen gaat werken. Het zwakkere metaal word dan opgeofferd en dat is in dat geval dan het aluminium.
(pas nog een alu motorboot hier kaal gehaald waar een zzp-schilder dus koperhoudende antifouling op had gesmeerd, jongen heeft 2 dagen staan krabben om ALLLES eraf te krijgen.)
Ten tweede, het hierboven geschreven verhaal over zink en/of magnesium anodes klopt ivm brak en zout/zoet water, maar gebruik op een alu romp dus GEEN aluminium anodes, want die doen dus niks.
Waarschijnlijk zijn de anodes van een mindere kwaliteit als de romp, maar dan nog.
Gewoon zink of magnesium gebruiken, onze boten varen alleen buitengaats en hebben dus zonk anodes.
Wat verder HEEL belangrijk is op een alu schip is de zogenaamde " hull" dat wil zeggen een electrische verbinding van je boordnet naar de romp.
Dit wil je dus ten alle tijde vermijden want het vreet je schip op.
Vooral als je in een haven ligt naast een stalen jacht met lekstromen in de romp.
Dan gaat het enorm snel.
RVS en alu is OOK een slechte combi. wij doen er alles aan om dat te vermijden, teflon bussen en ringen en als het echt niet anders kan een dikke laag Lanocote als bescherming.
Hebben hier een schip gehad waar tijdens de bouw een RVS schroef in de bilge was gevallen, na anderhalf jaar was hij volkomen vlak in de romp weggezakt.
Zo snel kan dat gaan.
Als je een aantal dingen in acht houdt is een Alu boot (zoals SPICA al zegt) een lust voor het leven.
Peace