Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Staal lassen

Staal lassen 27 mrt 2014 19:18 #499717

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Beste zeilers en kenners,

Ik ben de ramen was de ramen van mijn wibo 945 aan het dichtlassen en tot me verbazing zag ik dat ik het krom getrokken had. Heel lichtjes maar wel een beetje. Dit vind ik echt zonde. Ik heb geprobeerd de spanning terug te trekken doormiddel van aan de andere kant lassen maar omdat ik aan de ene kant het al zo goed vast gemaakt had kromde het niet meer terug. Nu is mijn vraag, Valt het geheel weer terug in plooi op het moment dat ik mijn lassen doorslijp? Of blijft het dan nog steeds krom staan?

Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 27 mrt 2014 19:26 #499720

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Spanning er uit door het paneel er uit te slijpen wil niet zeggen dat het materiaal terug komt. Daar moet een plaatspecialist wat mee doen. Verwarmen op een bepaalde manier kan voor krimp zorgen maar het is niet op afstand te zeggen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 27 mrt 2014 19:27 #499721

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8045
Als het onjuist gelast is, kan het veel moeite kosten om eea weer recht te krijgen. Ik raad je aan hulp van een lasser te vragen, die weten vaak wel wat er nog mogelijk is.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 27 mrt 2014 19:44 #499734

Met slijpen breng je ook warmte in...
Ik zou een ervaren lasser/plaatwerker vragen die z'n materialen (en trukjes) kent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 27 mrt 2014 20:02 #499751

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Of stuur een PB met je vraag naar forumlid Lasklus.

www.zeilersforum.nl/index.php/.../userprofile/Lasklus
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 27 mrt 2014 21:04 #499793

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Het is zeer moeilijk om plaat te lassen :( , je moet het zo goed inspannen en dan nog zal het trekken. :ohmy: Praten we hier over RVS of gewoon pisbakken staal ? RVS is nog problematischer en moet je direct na het lassen met water koelen. :ohmy: Heb je met electrodes gelast of TIG ? Met TIG breng je meer warmte in het materiaal dan met electrodes.
Wat is meestal doe naast het goed inspannen maar zeer kleine stukjes tegelijk te lassen en eerst overal goed hechten en inderdaad om en om en af laten koelen en weer een klein stukje. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 07:39 #499855

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3189
wel eens een eend in elkaar gelast: plaatwerk van 0.8 mm dik.

Dat wil ook wel kromtrekken. Op de lascursus is mij geleerd kromtrekken te voorkomen door te koelen. Eerst met een paar kleine lasjes het plaatwerk aan elkaar zetten, dan met stukjes van ca 1 cm aflassen. Na elke cm wachten tot de warmte weg is en vooral flink koelen. Dat koelen kan met bv een stuk koper wat je tegen de achterkant van de las tegen het plaatwerk klemt, of met een spons met water.
Als je wilt slijpen en niet te veel warmte toevoegen kan je RVS doorslijpschijven gebruiken. Die van de action voldoen uitstekend.

Of het weer recht wil worden is slecht te voorspellen. Maar als je niets doet blijft het er zeker inzitten. Ik zou afslijpen en opnieuw beginnen.



Gr Rob
Laatst bewerkt: 28 mrt 2014 07:43 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 07:52 #499858

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Lassers zullen niet vaak actief koelen. Maar die weten uit ervaring waar het materiaal ingeklemd moet worden en zo in die richting niet zal vervormen. De Spanningen treden toch op, maar die blijven intern.

En de kunst zit m erin om het nieuwe te bevestigen onderdeel ook zo te plaatsen dat je de vervorming mee heb gerekend. Verder wordt er ook veel met een grote hamer gecorrigeerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 08:26 #499864

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Jarenlang lasser geweest zeker ? Moet je toch beter opletten. Ook Roblisto geeft aan dat hij actief koelt dus ga nou geen k.lverhalen ophangen aub. :laugh: :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 08:35 #499870

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
svalk schreef :
Jarenlang lasser geweest zeker ? Moet je toch beter opletten. Ook Roblisto geeft aan dat hij actief koelt dus ga nou geen k.lverhalen ophangen aub. :laugh: :laugh:

Wel ervaring op diverse scheepswerven. Ook waar veel alu en rvs gelast wordt. Ze werken daar met MIG/MAG apparatuur die heel precies de warmte inbrengt. En veder komt er nog een hoop ervaring van de lasser bij kijken. Dit soort kleine klusjes waar we het over hebben worden lang niet altijd actief gekoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 08:45 #499875

  • Lasklus
  • Lasklus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 92
Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar actief koelen word echt heel weinig toegepast.
Enkel in heel bijzondere gevallen zoals moeilijk bereikbare posities, minimale toleranties (denk aan passing delen of cilinderkoppen)of bij laswerkzaamheden waarbij je door de omstandigheden niet "goed" je parameters kan controleren.
In die gevallen zijn inderdaad koper of backingsystemen de juiste manier.

Maar koelen met water en een spons op de las? Dan weet je dus echt niet wat je aan het doen bent.

De belangrijkste manier om kromtrekken te voorkomen is, zoals al eerder aangeven, ervaring en weten wat de hitte en vooral de afkoeling doet.
Want niet de hitte maar juist de afkoeling zorgt voor kromtrekken omdat krimp hierbij de belangrijkste factor is.

TS, door fouten te maken word men wijzer, maar eenmaal ingebrachte spanning door krimp is erg lastig te corrigeren als je niet weet wat je doet.
Grote kans dat je het steeds erger maakt tot het niet meer te corrigeren is, dus inderdaad is ook hier mijn advies om een ervaren iemand in te schakelen.

:)

Mvg Patrick
Laatst bewerkt: 28 mrt 2014 08:46 door Lasklus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 19:48 #500099

  • kees1991
  • kees1991's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 75
Tja, Ik heb geprobeerd het met de grote hamer te corrigeren maar het lukte niet. (wel een beetje.) Het probleem zit hem vooral in dat ik er van binnen niet bij kan anders had ik hem waarschijnlijk zo weer recht gemept. Ook verveld is natuurlijk dat ik er veel te laat achter kwam en dat ik geen tijd heb om alles er weer uit te slijpen. Het is een combinatie geweest van al deze vervelende factoren. :(
Ik weet ook al wat een ervaren lasser gaat zeggen. Er zit namelijk een lichte spanning in het hele gebeuren en die moet ik er uit halen door alles er weer uit te slijpen vervolgens moet ik een strip op de buitenkant lassen en met een keg het weer recht krijgen. (hier en daar met de hamer.) :( Maar doe dat allemaal maar eens even. en het is nog maar de vraag of hij weer terug gaat zoals ik het hebben wil. en dan alles er weer in lassen.... Ik ga hem in de antifouling zetten schilderen en het moet maar verplaats worden naar volgend jaar. Eerst zeilen want daarvoor heb ik de boot. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 20:12 #500113

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Lasklus schreef :

, dus inderdaad is ook hier mijn advies om een ervaren iemand in te schakelen.

:)

Mvg Patrick

Is gebeurd en die meneer heette Hamer :ohmy: :ohmy:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 28 mrt 2014 20:17 #500117

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Heet stoken in het midden op de plaats waar de kuil of bult zit. Doordat het materiaal eerst uitzet zal het even duren maar daarna krimpt het met de kans dat de spanning er uit gaat en vlak wordt. In een V vorm heet stoken kan ook maar dat is meer voor de randen, afhankelijk waar gekrompen moet worden. Nogmaals, een ervaren plaatwerker zal wel weten hoe te handelen
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Staal lassen 14 mei 2014 17:19 #515016

  • Karst
  • Karst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Een lasser heeft mij eens geleerd: staal in het centrum verhitten en dan met een kletsnatte dweil o.i.d. in 1 keer afkoelen.(krimp)
Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl