ik heb ondertussen nog een beetje verder aan het brainstormen geweest en de optie om door dek te werken lijkt me best interessant. Ik schat onder het dek aan de spiegel een 60 cm te hebben als tegenkracht. Met extra schragen zal ik de mast stijf genoeg kunnen maken voor gebruik op zee ( dat is waar we het liefst vertoeven
Zou het een optie zijn om eventueel in aluminium te werken. op zich heeft een buis van 60-70 cm toch best wat vormstijheid... Een buis in RVS brengt toch weer een hoop gewicht met zich mee en dan nu net op het uiteinde van het schip wat niet zo ideaal is.
De radardome is heel erg klein zodat windvang beperkter zou zijn. het zonnepaneeltje zou ik demonteerbaar maken om ook de windvang te beperken bij wat meer wind...
vraagje betreffende de doorvoer.
optie 1: door het dek binnenkant hekstoel ( mijn favoriet)
optie 2: door de spiegel buitenkant hekstoel
reden waarom ik dat vraag is omdat het achterstag ook aangrijpt in het midden van de spiegel, er al een huiddoorvoer is van de verwarming. andere kant gaan niet omdat daar de extra brandstoftank is ( die overigens alleen gevuld wordt bij lange tochten)