Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervanging Kielbouten

Vervanging Kielbouten 22 mrt 2015 21:34 #608455

  • Le Golif
  • Le Golif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Zeilers,

Ik heb de 450kg gietijzeren kiel onder mijn oude Jouet Golif losgekregen. Dit was nodig want de koppen van de bouten en de moeren waren een grote roestbonk. De bouten zijn er mooi onderuit gekomen (ook uit de kiel). Ik wil ze nu vervangen omdat de schroefdraad verrot is, (of ik heb deze genekt bij het verwijderen van de bout)

Nu wil ik weloverwogen verder met de klus. Nu zijn mijn vragen:

-Hoe kan ik het best aan nieuwe bouten en moeren komen?
-Welk materiaal raden jullie daarbij aan?
-Nog andere tips over het herbevestigen van de kiel/bouten?

Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties. Bij deze ook nog een plaatje van de bouten.

Bijlage 2015-03-2212.57.46.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 22 mrt 2015 21:38 #608458

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
De koppen van deze bouten hebben een bijzondere vorm. Als het niet per se nodig is om deze vorm te behouden zou ik RVS draadeinden gebruiken met dezelfde doorsnede als de oude bouten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 22 mrt 2015 21:55 #608466

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Le golf,
Zitten die bouten met draad in de kiel? Ik kan het niet goed zien, maar dan is er weinig goeds aan over gebleven. Ik zou de gaten in de kiel opboren naar een grotere maat. Draad intappen, en nieuwe draadeinden van liefst gewoon staal 8.8 maken. Gaten in het schip opboren en met grote sluitringen en moeren vastzetten. Goed conserveren. RVS werkt denk ik een beetje averechts hier.
Maar het kan best zijn dat ik het verkeerd zie.
Vr.groet, Peter

Draadeinden en moeren kun je bij elke groothandel kopen.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 21:58 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 22 mrt 2015 22:30 #608472

  • Le Golif
  • Le Golif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Dank voor de reacties heren,

Cigno, die koppen zijn indd beetje apart. Lopen taps toe als soort grote spijkers. Denk echter dat ik ook wel een normale bout zou kunnen gebruiken eventueel.

Peter, de bout zit niet in met draad in de kiel. Ik schuif ze zo door het gietijzer van de kiel. De onderste 5 cm van de bout, waar draadend op zit, steekt dan uit in de bilge. Daar zet ik dan 5mm stalen plaatje en dikke moer op. De kiel blijft dus hangen op die taps toe lopende koppen waar Cigno het ook al over had.

Nog geniale inzichten nav deze laatste toelichting, ik hoor het graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 22 mrt 2015 22:47 #608476

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Le Golif,
Ah zo. Ik vond het al raar. Maar dan kun je toch gewoon nieuwe tapeinden maken met onderop een moer. Desnoods las je die even aan het tapeind vast en draai je de kop taps af. Bovenop een stukje draad met een plaatje en moer.
Vr.groet, Peter
Laatst bewerkt: 22 mrt 2015 22:52 door Petervdw. Reden: Spelfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 00:35 #609342

  • Le Golif
  • Le Golif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Dank heren. Ik ga ermee aan de slag! Ga een paar mooie stukken draadend eraan lassen waar nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 01:13 #609343

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Zo vreemd zijn ze toch niet? Gewoon een verzonken kop....

Overigens kan je bij .fabory alle soorten en maten bevestigingsmateriaal vinden dat er is. Ze leveren niet aan particulieren, maar je kunt wel precies uitzoeken wat je nodig hebt en met het DIN nummer bestellen (bijvoorbeeld bij je doe het self zaak om de hoek)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 06:41 #609348

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
Rvs kan je niet zo in het gietijzer draaien. Dat is een recept voor ellende.

ook neem ik aan dat er dus epoxy in de gaten gaat alvorens de draadeinden er in gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 10:24 #609383

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
zou een stuk staf op maat laten draaien en na draadsnijden laten verzinken niet beter zijn dan lassen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 15:05 #609439

Le Golif schreef :
de bout zit niet in met draad in de kiel. Ik schuif ze zo door het gietijzer van de kiel

Als een soort trekstangen dus? Hoe zit dat dan met het benodigd aanhaalmoment en torsie in de vrije lengte?

Los van dat zou ik dan ook een stuk draadstang pakken, moer op het eind en deze met een paar hechtlasjes borgen.

Als je die moer conisch wilt laten afdraaien/in vorm slijpen, dan zou ik deze wél door laten lassen (bout dan iets verder op het draadeind draaien zodat je materiaal hebt om te lassen).
Laatst bewerkt: 25 mrt 2015 15:06 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 17:00 #609452

  • SailerBe
  • SailerBe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
trotti schreef :
...fabory alle soorten en maten bevestigingsmateriaal vinden dat er is. Ze leveren niet aan particulieren...

Fabory in Rotterdam levert wel aan particulieren. Ik haal mijn bouten en moeren wel zelf op; of ze ook bezorgen aan particulieren weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 17:08 #609456

Dat wilde ik net zeggen. Fabory Rotterdam levert wel degelijk aan particulieren. Heb daar voor een kapitaal aan RVS schroefmateriaal aangeschaft voor de refit van mijn bootje. Alle Engelse draad vervangen voor metrische... :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 25 mrt 2015 18:31 #609474

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7619
Le Golif schreef :
Zeilers,

Ik heb de 450kg gietijzeren kiel onder mijn oude Jouet Golif losgekregen. Dit was nodig want de koppen van de bouten en de moeren waren een grote roestbonk. De bouten zijn er mooi onderuit gekomen (ook uit de kiel). Ik wil ze nu vervangen omdat de schroefdraad verrot is, (of ik heb deze genekt bij het verwijderen van de bout)

Nu wil ik weloverwogen verder met de klus. Nu zijn mijn vragen:

-Hoe kan ik het best aan nieuwe bouten en moeren komen?
-Welk materiaal raden jullie daarbij aan?
-Nog andere tips over het herbevestigen van de kiel/bouten?

Ik ben erg benieuwd naar jullie suggesties. Bij deze ook nog een plaatje van de bouten.

Bijlage 2015-03-2212.57.46.jpg niet gevonden


Gezien de ouderdom zien ze er nog behoorlijk goed uit, vind ik.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2015 18:32 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 28 mrt 2015 09:17 #609981

  • barryh
  • barryh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Geen RVS gebruiken. Gewoon 8.8 staal. RVS verstoken van zuurstof krijgt last van crevicecorrosie. Gewoon staal houdt het dan langer uit. Kwestie van goed conserveren op de bouteinden om het netjes te houden.

www.bssa.org.uk/faq.php?id=9

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 28 mrt 2015 09:58 #609995

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Die conclusie deel ik niet. De kans op corrosie bij gebruik van gewoon gegalvaniseerd staal is een stuk groter. RVS bouten overleven de rest van de boot met gemak en zijn ook na jaren weer gemakkelijk los te maken voor inspectie. De foto beschouw ik als bangmakerij. Het is waarschijnlijk het gevolg van galvanische corrosie gezien het zeer locale karakter.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 28 mrt 2015 10:38 #610013

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
ilCigno schreef :
Die conclusie deel ik niet. De kans op corrosie bij gebruik van gewoon gegalvaniseerd staal is een stuk groter. RVS bouten overleven de rest van de boot met gemak en zijn ook na jaren weer gemakkelijk los te maken voor inspectie. De foto beschouw ik als bangmakerij. Het is waarschijnlijk het gevolg van galvanische corrosie gezien het zeer locale karakter.

Timo, ben bang dat je nu toch verkeerd zit. Ik ben ook overtuigd van het niet gebruiken van RVS onder de waterlijn. Ik zelf zou thermisch verzinkte, (iso passend), bouten gebruiken. Hoewel ook hier het probleem van gebrek aan zuurstof ontstaat. Alleen is de beschermlaag die er bij aanvang is erg dik.

Werking RVS

In tegenstelling tot bijvoorbeeld aluminium of zink is ijzer niet zelfpassiverend. Dat betekent dat als het oppervlak oxideert dat er geen ondoordringbare oxidehuid ontstaat zoals bij aluminium of zink, maar dat de oxidehuid poreus is en dus gassen en vloeistoffen door kan laten. Daardoor kan het corrosie/oxidatieproces door blijven gaan. Bij zelfpassiverende metalen houdt het oxidatieproces op na het ontstaan van een zeer dunnen oxidehuid. Door toevoeging van materialen als chroom en nikkel is RVS wel zelfpassiverend. Uit de werking van het proces wordt duidelijk dat zuurstof een essentiele rol speelt bij het passivatieproces en dus de bescherming tegen corrosie. In een zuurstofarme omgeving kan het passivatieproces niet plaatsvinden waardoor toch corrosie plaats kan vinden door een verschil in potentiaal tussen het gepassiveerde deel en het niet gepassiveerde deel van het RVS. Dit gebeurt vaak als RVS langdurig in water staat dat niet ververst wordt. De zuurstof in het water wordt dan opgebruikt in het passivatieproces totdat de bovengenoemde zuurstofarme omgeving ontstaat. Probeer dus zo min mogelijk RVS onderdelen (geldt ook voor aluminium) in te pakken.
Laatst bewerkt: 28 mrt 2015 10:46 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 28 mrt 2015 11:15 #610020

Wat wel een mogelijkheid zou kunnen zijn is geen normaal rvs (316) maar duplex/super duplex gebruiken.
Dat is veel beter bestand tegen o.a. crevice corrosion en ook nog eens een stuk sterker.
Vandaar dat het tegenwoordig ook vaak voor schroefassen wordt gebruikt.
Vroeger veel duurder doro de molybdeen die erin zit maar tegenwoordig niet meer zoveel duurder omdat er minder duur nikkel in zit dan in rvs316/1.4401
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 28 mrt 2015 11:18 #610021

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7619
Als ik me goed herinner waren de kielbouten van onze Etap toch RvS ...
In de bilge kregen ze natuurlijk zuurstof genoeg. Hoe het met de onderwaterverbinding zat weet ik niet. Misschien liet de kit voldoende vers water door :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 28 mrt 2015 17:28 #610108

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Inderdaad. Als RVS kielbouten inderdaad een probleem zou zijn dan kunnen we een heleboel draadjes van afgevallen kielen verwachten hier. Ik vermoed dat vrijwel elk redelijk modern jacht met RVS 316 kielbouten is gebouwd.
De kielbouten beschermen tegen de hier zo gevreesde 'crevicecorrosie' lijkt me betrekkelijk eenvoudig (vet, verf, kit etc). Als je voorkomt dat er zout water bij de bouten kan komen dan is er niets mis met RVS.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 28 mrt 2015 22:02 #610204

Ik weet niet of hier wel sprake is van kielbouten. Zover ik weet is hier gewoon een polyester kiel, onder aan deze kiel is balast (gevormd) gemonteerd met doorlopende trekbouten. De situatie is dus afwijkend van de standaard kielbout.

Voor dat er forums waren ging je gewoon naar de ijzerwinkel en liet je zien wat de oude waren en kreeg je weer iets mee wat goed was. Het is idd sterk de vraag of ze je voor deze toepassing rvs zouden meegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervanging Kielbouten 29 mrt 2015 17:54 #610445

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7619
Als er geen rvs onderstaken en ze hebben het +30 jaar uitgezongen dan is er geen reden om er rvs in te steken natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.285 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl