Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe krijg ik dit los?

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 09:04 #634744

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Gisteren liep de fokkeval vast bij het hijsen. Eerst na 10cm, met wT heen en weer gaan uiteindelijk na anderhalve meter. Ook zonder fok, dus het zit in de mast. Ik heb de mast nu plat, en het lijkt niet de schijf in de masttop te zijn. Piept een beetje, maar draait op zich wel, dus het lijkt dat het in de mast mis gaat. Ik wil nu de mastvoet verwijderen. Ik dacht dat dit rvs inbusbouten waren, maar inbus past niet lekker. In sommige wel, in andere niet. Bovendien zit het muurvast. Ik kan er met mijn hele gewicht aan hangen, op een hefboompje van 15 cm. het gereeds hap buigt nog eerder.

Twee vragen. Wie weet hoe je dit eruit schroeft, en wie heeft er nog een lumineus idee?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 09:34 #634756

Geen projectje om af te raffelen iig.

Je kunt een slagschroevendraaier proberen, maar de kans dat het werkt is gering. Kruipolie e.d. krijg je zo niet het schroefdraad in. Warmstoken zal in dit geval ook weinig soelaas bieden.

(Bijna) het enige wat je kan doen is zorgvuldig uitboren (klein beginnen, langzaam grotere boren)

Boel repareren in je mast.

Daarna weer schroefdraad in het gietdeel tappen van een grotere diameter en nieuwe bouten er in, waarbij je zorgvuldig moet isoleren met isoleerpasta.
Laatst bewerkt: 11 juni 2015 09:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 09:46 #634760

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Waarom zou warmstoken niet kunnen helpen? Het is een RVS schroef in een aluminium blok. Dat aluminium zet meer uit dan de schroef.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 09:52 #634766

Omdat je dan je vallen en kabels smelt. De schijven in het blok zijn vast ook van kunststof...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 10:03 #634773

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Val ziet er nieuw uit, kan die bij inscheren om een andere gegaan zijn?
Als de onderkant niet los wil misschien de bovenkant de top wel?
Je weet waarschijnlijk niet waar het zit hoog of laag?
Oude masten wil ook wel eens isolatie of andere oude zooi mee naar beneden komen en voor obstructie zorgen.
Als de andere vallen en je electra los liggen en deze val vast is het wat anders zou je met meer kracht misschien door kunnen trekken.
Alleen blijft het met mast plat wel op zijn plek en valt het niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 10:23 #634780

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
boarderbas schreef :
Omdat je dan je vallen en kabels smelt. De schijven in het blok zijn vast ook van kunststof...

Ah, dat bedoel je. Beetje onlogische woordkeuze dan...

"Warmstoken zal in dit geval ook weinig soelaas bieden." lees ik als: kun je wel proberen maar zal niet helpen. Wat je eigenlijk bedoelde te zeggen is: "Warmstoken kun je beter niet aan beginnen want dat kan schade aan andere onderdelen veroorzaken." (o.i.d.).
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 10:27 #634782

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Canuma,
Kunnen de imbusbouten misschien ooit eens gedeeltelijk vervangen zijn door een Engelse maat dat ze slecht passen? Of net andersom, Engelse maat vervangen door metrisch. Voordat je gaat boren.
Vr.groet, Peter
Laatst bewerkt: 11 juni 2015 10:28 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 10:27 #634783

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Het zijn RVS boutjes zo te zien en gemonteerd in aluminium en dat is bijna altijd prijs dat je ze na langere tijd niet meer los kun krijgen door de All. oxide. Kloppen en blijven kloppen en veel W40 gebruiken en zo mogelijk zeer gericht met een kleine spitse brander toch proberen de kop goed warm te stoken. Als de mm maat inbus niet goed past probeer dan de Engelse maat eens. Er wordt wat af gerommeld in de botenwereld. Het kunnen ook nog torx zijn want die bestaan ook en lijkt soms op een inbus maar is het niet. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 10:40 #634792

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Petervdw schreef :
Canuma,
Kunnen de imbusbouten misschien ooit eens gedeeltelijk vervangen zijn door een Engelse maat dat ze slecht passen? Of net andersom, Engelse maat vervangen door metrisch. Voordat je gaat boren.
Vr.groet, Peter

Engelse maat is heel waarschijnlijk. Ik wist niet dat dat verschilde met standaard inbus. Mast is nog origineel, een 1976 SSS. Ik vermoed dat de mastvoet ook nog origineel is.

Val is inderdaad nieuw. Ik heb vorig jaar alles vervangen, en toen liep het dus. Ik ben er ondertussen achter dat het met de mast plat wel loopt. Lijkt dus iets los te zitten dat nu op de achterkant ligt, ergens in de mast.

Ik overweeg het te laten zitten, en met een blok buitenom te gaan. Aan de andere kant zou het ook wel gemakkelijk zijn wel te openen. De marifoonverbinding is waardeloos. Ik hoor vanuit Hellevoetsluis op het kanaal Hoek van Holland slechts dat er communicatie is, niet wat gezegd wordt. Een nieuwe kabel en antenne zou dus wel een goed idee zijn, maar ook dat is een geklier, met een miniem boorgaatje waar ce huidige door gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 10:44 #634794

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2257
Je zou kunnen proberen om de kop vast te pakken met een griptang.
Na het uitvoeren van de andere adviezen (kloppen/ warmstoken/ W40) kun je dan in elk geval kracht zetten.

Grt Hans


Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 11 juni 2015 10:47 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 11:00 #634796

Dat warm stoken zoals Svalk zegt lijkt me het meest voor de hand liggend om mee te beginnen.

Niet roodgloeiend, maar zodanig dat kunststof net niet smelt.
De temperatuur hoeft niet echt hoog te zijn.
Daarna kruipolie, dit een paar keer herhalen en dan met die griptang of een PASSENDE sleutel proberen voorzichtig wat beweging te krijgen.
Vooral voorzichtig zijn dat de boutkop niet afbreekt.
Zonodig een paar keer herhalen, vooral geen haast hebben.

Bij weer monteren zeker die pasta gebruiken die dit tegen moet gaan. Een of ander chromaat geloof ik. De juiste samenstelling kent Yellow vast wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 11:18 #634806

Voor Engelse maten kun je het beste een setje engelse maat inbussleutels kopen.
Wel eerst nauwkeurig opmeten met een schuifmaat en daarna kijken hoeveel achtste of zestiende van 25,4 het is.
Of , beter , inbus dopsleutels. Met die laatste kun je flink kracht zetten en ze buigen niet zoals "gewone" inbussleutels.
Ik heb een Engelse boot en daarom ook diverse sleutels in Engelse maten.
Vind je niet vaak in de "normale" winkel maar wel in diverse webshops.

Ad
Laatst bewerkt: 11 juni 2015 11:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 11 juni 2015 11:56 #634815

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Yellow Boat schreef :
Voor Engelse maten kun je het beste een setje engelse maat inbussleutels kopen.
Wel eerst nauwkeurig opmeten met een schuifmaat en daarna kijken hoeveel achtste of zestiende van 25,4 het is.
Of , beter , inbus dopsleutels. Met die laatste kun je flink kracht zetten en ze buigen niet zoals "gewone" inbussleutels.
Ik heb een Engelse boot en daarom ook diverse sleutels in Engelse maten.
Vind je niet vaak in de "normale" winkel maar wel in diverse webshops.

Ad

Dit is een hele goede tip, naast natuurlijk verwarmen. Mijn dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 09:49 #635095

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Engelse inbus wordt gewoon geleverd door bijvoorbeeld Gedore. Beetje gereedschappenwinkel heeft het op voorraad.
Probeer de bout niet in een keer los te draaien, maar een slaggie los en weer een slaggie aan. Dan wrik je de corrosie er tussen uit. Rustig aan. Liever een paar keer rusten dan dat de bout breekt.

Ohhh,, : Engelse draad gaat net als metrische draad gewoon linksom los.
Laatst bewerkt: 12 juni 2015 09:52 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 09:56 #635097

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 701
Is opnieuw door de mast trekken niet een kortere klap? (Als er nog iets anders door de mast gaat wat je als "trekveer" kan gebruiken.)
Als de voet eraf is, is nog maar zeer de vraag of het je een stap verder brengt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 10:59 #635107

WD40 is geen kruipolie en hier bijzonder slecht geschikt.

Met die sluitring er achter is de kans dat je kruipolie op de goede plaats krijgt bijna 0.

Een keer héél hard uithalen met een kilohamer op de kop kan nog wel eens helpen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 11:09 #635109

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
@Bas. We hebben het hier over een mastje van een 22 voeter. Een hele harde klap met een kilohamer kan ook ook de complete mastvoet verbrijzelen... Lijkt me niet heel wenselijk.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 11:12 #635111

  • Mephisto
  • Mephisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1724
ik houd niet zo van warm stoken. ik probeer dit altijd eerst met een slagschroevendraaier.

kruipolie kan, alleen dan moet je maar hopen dat het tussen de oxide komt die dit probleem echt veroorzaakt. ik geloof overigens niet dat het een engelse maat inbus is.

www.tools2go.nl/8128990/slagsc...draaier-set-17-delig

en als je het gewoon ondersteunt aan de andere kant door heb bijvoorbeeld op een schraag te leggen gaat het goed. de kracht wordt namelijk in een draaibeweging om gezet. zodra ie los komt kan je hem gewoon los draaien.
Laatst bewerkt: 12 juni 2015 11:13 door Mephisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 11:33 #635115

Warmstoken is DE remedie om zoiets los te krijgen, wel met enig inzicht natuurlijk, je hebt wat uitzetting zonder dat je iets kapot maakt, het oxide brokkelt mogelijk iets en de verbinding is los.
Wanneer een afgebroken draadeind of bout nog ver genoeg uitstak om er een moer één gang op te krijgen, die moer dan vollassen aan het stukje bout en altijd kwam het direct los.

Wanneer je het niet al te heet kunt maken door aanwezigheid van gevoelige materialen zoals kunststof, dan heb je wat geduld nodig en meerdere keren verwarmen en kruipolie gebruiken.

En bij hermonteren een pasta gebruiken die verhindert dat RVS en ALU aan elkaar groeien.

Kort geleden nog een stuk draadeind uit de kop van een volvo 2020 gehaald door voorzichtig verwarmen met zo´klein soldeerbrandertje.
Daar gaat maar een heel klein beetje gas in, dus het was leeg voor het erg warm was, maar na drie keer navullen het afgebroken boutje er met de vingers uitgedraaid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 12:48 #635132

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Creme brulee brandertje uit de kookwinkel of blokker. Ideaal voor dit soort klussen en kosten iets van een tientje. Ook goed voor afsmelten touwwerk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 16:57 #635185

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
HPV schreef :
Creme brulee brandertje uit de kookwinkel of blokker. Ideaal voor dit soort klussen en kosten iets van een tientje. Ook goed voor afsmelten touwwerk

Action minder dan 2 € .....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 12 juni 2015 19:01 #635213

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Nog beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe krijg ik dit los? 15 juni 2015 05:57 #635674

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik heb begrepen dat je dit ook los kan krijgen door het een tijdje in de spiritus te laten weken.
Misschien regelmatig er op druppelen?

Ik heb eerlijk gezegd geen ervaring hier mee, maar weet dat mijn "mannetje" die onderdelen voor me maakt deze methode toepast.

Die slagschroevendraaier lijkt mij ook een goede oplossing trouwens.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.401 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl