Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: RVS verlijmen op polyester

RVS verlijmen op polyester 30 aug 2015 14:56 #656297

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Ik wil een rvs mastvoet bevestigen op de spiegel van de boot (Contest 43) om te dienen als voet voor een RVS mast voor oa windgenerator en antennes.
mijn idee was gewoon bouten met, bv, 4 keer M10 met een RVS plaat er achter maar ik hoor dat je RVS ook heel goed kan verlijmen.
Bouten zouden scheuren in het polyester kunnen veroorzaken (als de binnenkant niet goed versterkt is).
Ik heb geen idee of verlijmen sterk genoeg is maar heeft iemand ervaring? De RVS Paal is redelijk zwaar en de generator weegt ook gauw 10 kg. Je krijgt dus een schuifspanning op de mastvoet.
Ik heb al regelmatig zo'n steun gezien op diverse schepen maar heb niet gelet hoe de steun op een verticale (die van mij is iets schuin) spiegel was bevestigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 30 aug 2015 15:37 #656303

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Een dergelijk paal is altijd ondersteund door minstens 2 schoren die ongeveer haaks op elkaar staan.

Gewoon koud op welk vlak dan ook, op welke manier dan ook plaatsen gaat stuk.

Het probleem is dat alle krachten op de bovenkant van de paal versterkt worden met de verhouding: (lengte paal) / (kleinste breedte van de ondersteuning).

Dat hou je op geen enkele manier.

En dat klopt ook: ook bij een mast is dmv verstaging de ondersteuning breder gemaakt.
Laatst bewerkt: 30 aug 2015 15:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 30 aug 2015 19:18 #656354

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5168
Bouten gewoon door de spiegel heen, gaat snel kapot. Om de kracht te verdelen zou je met epoxy een paar plaatjes polyester van bijv. 10 mm dik en 100x150 mm op de spiegel kunnen lijmen en daar de bouten doorheen brengen. Aan de achterzijde ook nog een paar stevige rvs volgringen aanbrengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 31 aug 2015 22:08 #656927

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Ik was vergeten te vermelden dat de mast idd gesteund gaat worden door 2 schoren, ongeveer haaks op elkaar. Om de krachten beter te verdelen dacht ik aan een rvs plaat aan de achterkant te lamineren. Ik heb niet zoveel vertrouwen in het verlijmen van een rvs voetsteun zonder een paar stevige bouten. Je verlijmt tenslotte op de gelcoat en niet op het polyester.
Bedankt voor jullie reacties
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 01 sept 2015 18:42 #657197

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Gek genoeg (ik ben een staalman) ga ik je adviseren om n flinke plaat hout in te lamineren en geen staal. Het verschil in stijfheid tussen staal en polyester zal langs de randen van de plaat hoge spanningspieken veroorzaken. Daar zullen barsten in t laminaat komen.

Flinke plaat hout. Dikte naar de rand over de laatste paar cm terug naar nul laten lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 01 sept 2015 20:36 #657258

  • JStuij
  • JStuij's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 329
Dat is nu de kracht van dit forum. Het wordt dus een plaat hout (in gelamineerd) aan de achterkant. Ben ook nog steeds benieuwd naar dat lijm idee maar dan wordt het lijmen EN bouten.
Bedankt voor de adviezen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 01 sept 2015 22:26 #657309

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 369
Qua lijm heb ik zeer goede ervaring met Araldite 2015. Echt een mega sterke 2-comp lijm. Gebruik het ook op het werk, om rembanden van ankerlieren vast te lijmen en zo (ipv te bouten). Echt super spul.

Ik heb ook de relingvoetjes versterkt aan de onderkant van het dek door er een plaatje staal tegen te lijmen met Araldite. Oersterk. Alleen lees ik nu over het plaatje hout, en moet zeggen, dat klinkt eigenlijk wel beter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 25 sept 2015 22:47 #667024

Araldite is inderdaad fantastische lijm! Supersterk maar glashard en kan dus onder spanning breken.
Ook bevat araldite formaldehyde,niet echt gezond dus om te verwerken.
Als je het toch gebruikt doe het dan buiten en draag voldoende bescherming.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 26 sept 2015 09:30 #667075

En dan ook mooie radius op de hoeken van de plaat gebruiken zodat er geen stress in scherpe hoeken kan opbouwen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 26 sept 2015 10:09 #667084

Thijs! schreef :
Araldite is inderdaad fantastische lijm! Supersterk maar glashard en kan dus onder spanning breken.
Ook bevat araldite formaldehyde,niet echt gezond dus om te verwerken.
Als je het toch gebruikt doe het dan buiten en draag voldoende bescherming.

Ik weet niet over welke Araldite soort jij het hebt maar de Araldite die ik ken is epoxy en dat bevat geen formaldehyde.Maar ik ken uiteraard niet alle types.
Niet de epoxy zo lekker is hoor.... :sick:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 26 sept 2015 10:41 #667089

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
www.freemansupply.com/MSDS/Com.../Araldite2015ENG.pdf

Over formaldehide staat er niks in. Geen idee wat in andere araldites zit. Maar ik schat weinig. Een van de sterke USP's is weinig krimp. Het toevoegen van oplosmiddelen veroorzaakt krimp tijdens het droge/harden.

Overigens wat YB zegt: het stinkt niet, maar lekker spul is t nog immer niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 26 sept 2015 12:17 #667106

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4482
Plaat hout met polymeerkit tegen de binnenzijde, bouten er doorheen, dat zou toch voldoende moeten zijn ipv inlamineren?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RVS verlijmen op polyester 26 sept 2015 12:22 #667109

Joop66 schreef :
www.freemansupply.com/MSDS/Com.../Araldite2015ENG.pdf

Over formaldehide staat er niks in. Geen idee wat in andere araldites zit. Maar ik schat weinig. Een van de sterke USP's is weinig krimp. Het toevoegen van oplosmiddelen veroorzaakt krimp tijdens het droge/harden.

Overigens wat YB zegt: het stinkt niet, maar lekker spul is t nog immer niet.

Als er zoals hier bij de samenstelling bisphenol-A en een benaming met glycidyl erin of epichloorhydrine staat is het in ieder geval epoxy.Maar daar bestaan tientallen zo niet honderden types van.
Overigens is dat de ene component, de harder is normaliter een amine wat ook naast vooral epichloorhydrine de voornaamste veroorzaker is van epoxyallergie.
Hier kun je er meer over vinden: nl.wikipedia.org/wiki/Epoxy
Ad
Laatst bewerkt: 26 sept 2015 12:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.280 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl