Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: galvanische Corrosie.. is dat te stoppen??

galvanische Corrosie.. is dat te stoppen?? 04 dec 2016 20:36 #789560

Op/aan mijn bootje, een wibo zitten wat houten sierlijsten.
de vorige (en eerste) eigenaar heeft ooit een van deze lijstjes op een hoek vastgezet met een RVS schroef.
Dit is in de loop der tijden gaan corroderen, althans het staal van de kajuit is op die plek goed aangetast.

ik kan dit wel stralen en met epoxy "inpakken" maar ergens staat mij bij dat als het proces is begonnen het niet meer te stoppen is.

iemand onder ons die hier een antwoord, suggestie of remedie voor heeft...
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 04 dec 2016 20:37 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

galvanische Corrosie.. is dat te stoppen?? 04 dec 2016 21:49 #789576

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27147
Je kan het proces stoppen met een roestomvormer zoals b,v. "Fertan". Daarna kan je gewoon verder met opbouwen van de verfsystemen.
Ik houd zo al 10 jaar ons schip redelijk onder controle op zowel zoet als zout.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

galvanische Corrosie.. is dat te stoppen?? 05 dec 2016 08:06 #789613

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7839
Galvanische corrosie, in dit geval roest, is niet anders dan gewoon roest.

Dus: Vewijderen zo goed en zo kwaad als t kan, behandelen met roestomvormer en verder weer inpakken.

Als het kan elektrisch isoleren van de RVS schroeven. En zeker het staal droog houden (inpakken, lakken etc)

Maar inderdaad: een plaat die eenmaal goed roestig is weer schoon krijgen, is niet zo makkelijk.

Voor galvanische corrosie zijn een aantal dingen nodig:

1: een elektrolyt (water),
2: tenminste 2 verschillende materialen,
3: een elektrische verbinding tussen materiaal 1 en materiaal 2.

Het grote probleem is dat staal in zichzelf al punt 2 en 3 in zich heeft. De elektrische verbinding weten we. De verschillende materialen: dat zit zo: staal bestaat uit kristallen. Door verschillende oplosbaarheid van koolstof in het staal over de temperatuur, ontstaan er tijdens het stollen van het gesmolten staal in de hoogovens kristallen met verschillende koolstof samenstelling. Ferriet heet de structuur zonder koolstof, cementiet de strustuur mèt koolstof. Daar tussen bestaat al een elektropotentiaal die voldoende is om corrosie (roest) te laten ontstaan.

De aanwezigheid van de RVS schroeven maakt t op 2 manieren erger: RVS is veel edeler (lees, grotere elektropotentiaal, dus snellere roest) dan staal. Maar Erger: doordat het een los onderdeel is, kan er beweging ontstaan tussen de schroef en de plaat. Met als gevolg: beschadinging van de lak, en dus toegang tot vocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.253 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl