Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 01 jan 2017 18:26 #796285

Onze Contest 36S heeft een canard-kiel, zie


De boot is oorspronkelijk geleverd met een diepe kiel, de vorige eigenaar (een brit) heeft er de huidige kiel onder laten zetten. Het gewicht is ongeveer gelijk gebleven, te oordelen an de waterlijn. Origineel werden op deze boten ook ondiepe kielen (later vleugelkiel) geleverd. De ondiepe kiel is echter ~300kg zwaarder dan de diepe kiel.

Gedurende de zomer van 2015 zijn we richting Dartmouth gegaan. We hebben toen gemerkt dat de kiel eigenlijk te licht is. Overleg met DIck Zaal, de oorspronkelijke ontwerper, geeft ook aan dat er gerust wat meer gewicht bij mag, tot wel 400Kg.

Het meest voor de hand liggende lijkt mij om de ruimte tussen de twee kielen dicht te lassen en te vullen met lood. Ik ben op zoek naar een werf die ervaring heeft met zulke werkzaamheden en/of betere ideeen om de kiel (flink) te verzwaren.

Heeft iemand ervaringen hiermee en/of suggesties of opmerkingen? Volgende winter zou de klus moeten gebeuren.
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 01 jan 2017 18:28 door Sailingcamelot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 01 jan 2017 18:36 #796293

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Laat ik voorop stellen dat ik er geen ervaring mee heb. Maar misschien wel wat overwegingen:

- De dubbele vleugelkiel ziet er niet voor niet zo uit. Het zou door zijn vormgeving een flinke bijdrage moeten leveren aan de lift, dus verleieren tegengaan. Met het dichtzetten van het gat tussen de vleugels doe je dit effect volledig teniet. Door de kiel als geheel weer een goed (NACA) profiel te geven kan je de benodigde lift wellicht wel herstellen, maar dit vraagt dus wel veel meer dan alleen het dichtzetten van het middendeel.

- Door het toevoegen van gewicht in het gat zit dit op een relatief minder gunstige plek; vrij hoog. Veel effectiever is het verzwaren van de bulb zelf. Bij voorkeur aan de onderzijde, maar als je erg gehecht bent aan je huidige diepgang zou je ook op de bulb gewicht kunnen toevoegen. Met een mooi torpedovormig geprofileerd stuk kan de extra drag waarschijnlijk erg meevallen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 01 jan 2017 18:52 #796303

Ik kan niet goed beoordelen of de kiel erg veel toevoegt aan de aan-de-windse eigenschappen. De boot is natuurlijk vrij zwaar maar zeilt wel redelijk aan de wind. Ik zou het prettig vinden als ik dat zou kan houden.

Ja, dat had ik ook al bedacht, ik vraag me wel af op welke manier ik de kiel kan (laten) verzwaren. Dat zou dan betekenen dat ik ofwel lood in vorm zou moeten laten gieten ofwel een stalen bulb aan de kiel zou moeten laten lassen die dan volgegoten zou moeten worden. Als met al toch wel een liter of 25-30.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 06:04 #796356

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ik zou er eerder een dubbele zool onder zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 08:25 #796367

Dat is een goed idee omdat het gewicht dan op het laagste punt is EN omdat ik dan het profiel van de kiel behoud. Omdat de oppervlakte vrij groot is zou het met een cm of 5-10 extra diepgang wellicht allemaal te regelen zijn.

Omdat de boot structureel achterover ligt (de vleugel is aan de achterkant eorm breed) zou ik het gewicht graag wat naar voren hebben.

Hoe zou zoiets te realiseren zijn, een stalen plaat eronder lassen en dan lood er in, ofwel een loden vorm en dan door-en-door bouten aan de vleugel? Ofwel zou het mogelijk zijn om een zool van tevoren klaar te maen en deze dan aan de kiel te lassen?

Zou het mogelijk zijn om een stalen cylinder als een bulb aan de voorkant van de kiel te lassen waarbij er ook een volume onder de kiel doorloopt en deze vol te gieten met lood?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 08:34 #796369

Heb je ook nog geprobeerd of je achter de plek van de oorspronkelijke kiel kon komen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 08:46 #796375

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
HPV schreef :
ik zou er eerder een dubbele zool onder zetten
dat lijkt mij ook de makkelijkste manier, zeker als de bestaande kielzool een beetje vlak is
er zou 400 kg bijmoeten
ik zou dat hele lood gedoe vergeten en een ijzeren plaat eronder zetten
ijzer weegt 7860 de m3, met een relatief dunne massieve plaat zit je zo aan die 400 kg
ik zou ook niet gaan lassen maar gewoon vastzetten met bouten en moeren
als het niet bevalt, of bij toekomstige verkoop, simpel terug te draaien
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 08:50 #796376

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Sailingcamelot schreef :
...

Zou het mogelijk zijn om een stalen cylinder als een bulb aan de voorkant van de kiel te lassen waarbij er ook een volume onder de kiel doorloopt en deze vol te gieten met lood?

:blink:

Wat is je doel? Een reeds verklooide verbouwing nog verder te verprutsen?
Op die manier kun je vrijwel zeker overdwars zeilen.

Hoe zijn de zeileigenschappen nu? Is de boot loefgierig of leigierig?
Wie heeft de verbouwing naar tandemkiel gedaan? En wie heeft de bijbehorende (stabiliteits) berekeningen gedaan?

Ik zou alleen gewicht onder de kiel willen toevoegen. Als de boot achteroverhangt, kun je overwegen de waterlijn opnieuw te zetten.

Binnen de Dehlerclub is iemand die een loden bulb onder zijn kiel heeft laten gieten. Ik kan kijken of ik je met hem in contact kan brengen om in ieder geval info uit te wisselen.

Edit: meer info hier: www.sy-yoho.de/5-grevelingencup/
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 02 jan 2017 08:53 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 13:07 #796427

@Koetz, dank voor de link! DIt is een praktisch voorbeeld. Ik ga op zoek naar bedrijven die zoiets voor mij zouden kunnen maken.

De zeileigenschappen zijn vrij goed, alleen de stabiliteit is veuls te weinig. De hellingshoek is al snel ruim 30 graden, en bij vlagen door tot aan ruim 40 graden. Dat was hoog aan de wind bij beachy head met een windje 6-7 met 3 reven in het grootzeil en HA er op. Minder zeil was daar geen optie. Met de juiste kiel moet de hellingshoek bij windje 6 iets meer dan 21 graden bedragen.

Ik krijg de indruk dat er bij het vervangen van de kiel geen stabiliteitsberekeningen zijn gedaan.

@It Paradyske: De oorspronkelijke locatie van de kiel kan ik afleiden uit de bouwtekeningen. Ik wil echter niet structureel in gaan grijpen.

Op zich vaart de boot vrij neutraal, een tijd geleden hielden we een Spirit 36 netjes bij, dat vind ik niet slecht voor een comfortcontainer van ruim 30 jaar oud.

Weet iemand in de buurt van Enkhuizen een bedrijf wat dit werk in lood ofwel ijzer zou kunnen doen?
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 13:46 #796434

Sailingcamelot schreef :
@It Paradyske: De oorspronkelijke locatie van de kiel kan ik afleiden uit de bouwtekeningen. Ik wil echter niet structureel in gaan grijpen.

Ik bedoelde: waar hebben ze de oude kiel gelaten?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 13:50 #796436

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Sailingcamelot schreef :
Ik krijg de indruk dat er bij het vervangen van de kiel geen stabiliteitsberekeningen zijn gedaan.
Dat zou toch wel heel straf zijn. Weet je de werf waar de kiel indertijd gewisseld is? Het is een hele slechte beurt van de werf als dit nattevingerwerk geweest is. Maar ook de eigenaar die dat niet gevraagd of gecontroleerd heeft is niet helemaal vrij te pleiten in dat geval; hij of zij is immers de opdrachtgever en waarschijnlijk ook schipper en dus verantwoordelijk voor de zeewaardigheid van het schip.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 02 jan 2017 13:51 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 13:51 #796437

Ah, die zal ergens in Engeland opnieuw omgesmolten zijn. Ik heb ook al geïnformeerd bij Contest, er zijn daar geen kielmallen meer, dus een andere kiel is niet meer te maken. ALs ik een nieuwe kiel helemaal als maatwerk laat maken dan ben ik bang dat de kosten wel erg hoog op zullen lopen, vandaar dat verzwaren mijn voorkeur heeft.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 15:30 #796462

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
(ALs ik een nieuwe kiel helemaal als maatwerk laat maken dan ben ik bang dat de kosten wel erg hoog op zullen lopen)

Dat is wel wat dit mooie, goede en onverwoestbaar schip verdient, deze is net als de voorganger 36 in originele staat bijzonder stabiel en kan zeer veel wind hebben.
Kun je deze beter inruilen, maar dan een met vleugelkiel diepgang 1.45 M.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 19:42 #796533

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
je zou de boot met de kiel in een ondiepe bak met zand/ cement kunnen laten zakken en daarmee een mal maken. dan een plug maken in de mal en daar lood op gieten tot de juiste dikte..
of,
Als je een plak lood in de juiste dikte zou kunnen krijgen ( lijkt me lastig) zou je de boot er ook op kunnen laten zakken om m in model te krijgen. zal misschien 3 cm dik zijn en makkelijk te vervormen.
balkje eronder op de juiste plek...
Vastzetten met wat bouten door en door en misschien een strip rvs hier en daar, kit ertussen...
Het is het betere knutselwerk maar lijkt me te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 19:51 #796538

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
vraag over de mogelijkheden anders eens na bij;

www.mrclaushuis.com/lood/gieten/

geen aandelen, wel een klant van mij

quote; ...Te denken valt aan het vervaardigen van loden kielen via de zandgietmethode. Andere specifieke toepassingen zijn het vervaardigen van verzwaringen voor machines en diverse toepassingen bij onder andere bruggenbouw.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 02 jan 2017 19:52 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 20:12 #796551

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Wellicht eens informeren bij een bootjessloperij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 21:06 #796572

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
H4O schreef :
Wellicht eens informeren bij een bootjessloperij?

Dan toch voor een originele kiel, hoop ik?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dichtlassen & vullen met lood Canard-kiel Contest 02 jan 2017 21:12 #796575

Dank voor de goede ideeën en tips, ik ga langs in Zeewolde

@Nila: juist omdat ik blij ben met onze boot wil ik de kiel verzwaren.

In Enkhuizen is een boot sloperij, ze hebben daar over het algemeen kleinere boten.

De vorige eigenaar heeft veel laten vervangen, motor, instrumenten, koelkast, zeilen en veel meer. Zelf heb ik de verstaging laten doen. De afgelopen 6 jaar heb ik niet veel last gehad van de slapte omdat ik vrij behoudend vaar. Volgend jaar willen we op pad naar Portugal en dan door naar Azoren. Ik vind dat de boot dan stijver moet zijn omdat je vooral bij langere oversteken ook bij storm moet kjnnen blijven zeilen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl