Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 23 @12:00AM - 12:00PM
Wintermeeting 2019
   

Wedstrijd  

zo mrt 10 @11:00AM -
Grevelingencup inhaalwedstrijd
za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Bocht buigen in rvs 25mm buis

Bocht buigen in rvs 25mm buis 08 mei 2018 16:54 #941505

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7711
Yellow Boat schreef :
Besef trouwens wel dat 25mm rvs buis met de hand buigen vrijwel onmogelijk is.

Ik heb vorig jaar samen met SValk nog een RVS buis 170 graden gebogen. De buis is 25,4mm met een wanddikte van 3mm. Makkelijk ging het allesbehalve, maar onmogelijk is het zeker niet.
May sauce be upon you,
R'amen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 08 mei 2018 19:55 #941578

Oke,
Bedankt voor de input.
Ga het e.e.a. eens proberen.
Eerst starten met een hard houten schijf van 25 cm rond.
En i.d.d. de pijp tot ong de helft in de groef en van Nylon of Delrin een geleiderol maken.
Deze zal zo over de rol moeten lopen, dat de pijp geheel omsloten is.
Ik maak een vork van 40 x 2,5 mm waar de geleiderol in komt.
Ik denk met een lange arm (pijp) toch veel kracht te kunnen zetten.
Het geheel kan ik (vlak) monteren op een loei zware werktafel.
En op heup hoogte kracht zetten.
Zal jullie op de hoogte houden.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 08 mei 2018 19:59 #941583

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4663
Zal jullie op de hoogte houden.
Eet eerst een half rolletje van die Prince Maxi's voor het buigen...krijg je pit en vooral een groot moment van.. ;)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 08 mei 2018 21:24 #941639

Of blik spinazie , vaak gezien op tv , dus moet echt wel goed werken !!
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 08 mei 2018 23:07 #941664

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2303
Jeroen-pion schreef :
Of blik spinazie , vaak gezien op tv , dus moet echt wel goed werken !!

Ben jij al zo oud als ik?
Wat geen moeite kost, is vaak de moeite niet waard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 09 mei 2018 06:14 #941684

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 10341
Ik heb buigijzers voor cv leiding liggen. De groef in het profiel is iets meer dan halve diameter diep. Nu is cv leiding dunwandig. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 09 mei 2018 07:12 #941704

Gewoon proberen hee.
Waar ook veel kracht op komt, is het begin van de te buigen pijp.
Als je met de hand wil buigen is dat (bijna) niet tegen te houden.
Vandaar dat ik het geheel op die werktafel ga monteren,
waar ik een stevig blok op kan monteren.

Enne, spinazie vind ik wel erg lekker............
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 19 sept 2018 13:49 #980200

Na de vakantie het projectje weer opgestart.
En een RVS buis 25 mm (gepoogd) te buigen.
Na een klein stukje buigen begaf de vork het.
Deze had ik gemaakt van 50 x 5 mm.

Dus de vork van een sterker ijzer maken.
Het stuk dat gebogen is, valt niet tegen...............(nagenoeg) geen vervorming.
Maar er is wel veel kracht voor nodig.................ppppffff.
Oh ja en de werktafel blokkeren, zodat deze niet weg schuift.

Maar het begin is er.

p.s. heb een foto vergeten van die grote rol. Kom z.s.m.
Bijlagen:
Gert
Laatst bewerkt: 19 sept 2018 15:25 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 19 sept 2018 15:18 #980230

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
FriendlySailor schreef :
Na de vakantie het projectje weer opgestart.
En een RVS buis 25 mm (gepoogd) te buigen.
Na een klein stukje buigen begaf de vork het.
Deze had ik gemaakt van 50 x 5 mm.

Dus de vork van een sterker ijzer maken.
Het stuk dat gebogen is, valt niet tegen...............(nagenoeg) geen vervorming.
Maar er is wel veel kracht voor nodig.................ppppffff.
Oh ja en de werktafel blokkeren, zodat deze niet weg schuift.

Maar het begin is er.

Je buiger ziet er mooi uit en zou het moeten doen en je loopt idd vanzelf tegen de tekortkomingen aan die je dan weer kunt verbeteren en er is idd erg veel kracht voor nodig, ik had indertijd een verlengstuk van 1.5 mtr pijp en toen ging het nog maar amper alleen maar de wanddikte was 3 mm dus dat scheelt ook natuurlijk. Succes !!! B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bocht buigen in rvs 25mm buis 19 sept 2018 15:24 #980234

Ik denk dat die van mij ook zoiets is. Zal morgen eens meten.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl