Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: aluminium lijmen

aluminium lijmen 05 apr 2017 10:27 #823732

lodewijk stegman schreef :
Edit: ik lees trouwens net in het artikel uit jouw link dat Fokker het aluminium juist vóór het lijmen anodiseerde, omdat dan de hechting van het fenolhars veel beter was.. Zou dat voor epoxhars ook niet gelden..?

ANodiseren is het openwerken van het oppervlak door een specifiek oxidatieproces. Wat wij "anodiseren" noemen is eigenlijk anodiseren en weer sealen.

Vroeger werd de term "Eloxeren" nog vaak gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aluminium lijmen 05 apr 2017 13:04 #823759

  • Capri Ahoy
  • Capri Ahoy's Profielfoto
Op een ander forum werd ooit beweerd dat zonnepanelen op campers, uitsluitend nog vastkekit worden ipv geschroefd.

De aanbevolen sikaflex kon ik bij de plaatselijke scheepsbenodigdhedenhandelaar (wat een woord) niet krijgen, wél een tubbe waarvan ik het merk niet meer weet maar volgens zeggen, minstens evengoed was.

De fabrikant schreef op zijn site voor, dat de te verbinden materialen "schoon" moesten zijn en je áltijd eerst een proefverbinding moest maken om te controleren of het of het voor jouw doel geschikt is.

Het aluminium wat ik voorhanden had wás schoon maar kon het na een paar uur zonder kracht te zetten van elkaar halen.
Toen maar eerst geschuurd, met hetzelfde resultaat.
Daarna nog beter geschuurd (beide oppervlakten natuurlijk), idem resultaat.

Uiteindelijk geschuurd; afgestofferd; ontvet met ammoniak; nogmaals geschuurd en ontvet.
Met een grote waterpomptang het spul mishandeld tot vervormen aan toe maar de verbinding bleef in tact.

De grote, 2x 255 w panelen op 8cm hoge u-profielen geschroefd en deze op bovengenoemde manier op de camper gekit .

Regelmatig probleemloos 120 KM/Ú mee gereden en ook heeft het spul windkracht 11 doorstaan.....midden op de afsluitdijk, vol in de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aluminium lijmen 05 apr 2017 17:52 #823823

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5185
Ontvetten is erg belangrijk bij aluminium, aluminium oxide is erg vettig en begint zich vrijwel gelijk te vormen. Er zijn mma lijmen die dat ondervangen door zelf de aluminiumoxide af te breken en dus amper/geen oppervlakte behandeling nodig zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aluminium lijmen 05 apr 2017 19:21 #823855

Ms polymeer gaat uitstekend. Heel goed ontvetten. Reken met goede kit op 40 kilo/ vierkante cm. Zit je aan de voorzichtige kant. Epoxy inschuren gaat ook maar veel gedoe en overkill voor wat je wilt bereiken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aluminium lijmen 06 apr 2017 06:09 #823924

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27714
boarderbas schreef :
lodewijk stegman schreef :
Edit: ik lees trouwens net in het artikel uit jouw link dat Fokker het aluminium juist vóór het lijmen anodiseerde, omdat dan de hechting van het fenolhars veel beter was.. Zou dat voor epoxhars ook niet gelden..?

ANodiseren is het openwerken van het oppervlak door een specifiek oxidatieproces. Wat wij "anodiseren" noemen is eigenlijk anodiseren en weer sealen.

Vroeger werd de term "Eloxeren" nog vaak gebruikt.

Ik vond nog deze link:
www.joostdevree.nl/shtmls/anodiseren.shtml

Lijkt je lezing volledig te bevestigen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aluminium lijmen 06 apr 2017 06:12 #823927

Ingenieurs moeten soms wat kennis paraat hebben he ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aluminium lijmen 06 apr 2017 08:47 #823958

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
JRomkes schreef :
Ontvetten is erg belangrijk bij aluminium, aluminium oxide is erg vettig en begint zich vrijwel gelijk te vormen. Er zijn mma lijmen die dat ondervangen door zelf de aluminiumoxide af te breken en dus amper/geen oppervlakte behandeling nodig zijn

Yes, zelfetsend noem je dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl