Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boren slijpen voor RVS

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 14:17 #873640

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7295
Wegens topic vervuiling elders en toch interesse een nieuw draadje.
De boor links op de foto is een standaard met een hoek van 118 graden.
De rechtse geslepen boor heeft een hoek naar schatting iets meer dan 130 graden.
Met die 11 mm. boor zijn 36 gaten geboord in nieuwe rvs contra-platen voor wantputtingen en is nog scherp.
Het is verrassend hoe makkelijk de boor door rvs gaat.
Ik slijp de boren 'uit het handje' op de slijpsteen.
Nog een workshop?

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 14:24 #873642

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Leuk topic dit

Dan lijkt me de investering van zo'n boren slijpertje ook niet verkeerd.

May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 14:24 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 15:11 #873652

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3192
Die heb ik, maar is niet vreselijk solide. Hoe strak je de boel ook aandraait: er blijft een beetje beweging in het bovenstuk waardoor je de hoek kan varieren.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 16:01 #873659

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4463
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 18:33 #873722

Sloe Gin schreef :
Leuk topic dit

Dan lijkt me de investering van zo'n boren slijpertje ook niet verkeerd.


Bij mijn werk om de hoek zit metaal bedrijf, die slijpen zelf , als me hand vol boren er aan toe zijn gooi ik ze om de hoek, willen nooit wat hebben , dus plof ik er af en toe kratje bier neer.

In jouw dorp ;) :P zit ook een metaal boer weet ik , of je moet zelf slijpen heel leuk vinden natuurlijk, ik moet wel zeggen dat de geslepen boren beter boren dan als ze nieuw zijn , stukje ervaring van de slijper om de hoek etc wat aan te passen ????
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 17 sept 2017 18:33 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 18:46 #873732

Ik boor veel en vaak, in staal en RVS. En ook in hout, natuurlijk.
Ik heb de gewoonte om voor het boren effe te checken of de boor echt scherp is. Zo niet, of in geval van twijfel, dat zet ik die boor even aan op de fijne witte steen van de Creuzen slijper.
Gewoon uit de hand. Dat is echt niet zo moeilijk: kwestie van goed kijken en de slijphoek goed aanvoelen. Probeer maar! Bakje water erbij voor het koelen.
Al die "handige" slijphulpstukken of speciale slijpapparaten heb ik al lang geleden veilig opgeborgen in de oud-ijzerbak.
Ook een gebroken boor is meestal goed te redden, mits er nog voldoende lengte over is.
Een gebroken boor slijp ik eerst haaks af totdat het beschadigde deel weg is, en dan slijp ik uit de hand de schuining er weer aan. Fluitje van een cent.

Wat ik nog steeds moeilijk vind, is het slijpen van dunne boortjes. Zeg maar: tot 4 mm. Die gooi ik dus gewoon weg als ze stomp of gebroken zijn. Maar ja, die kosten ook maar een paar dubbeltjes.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 20:25 #873809

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27513
Als instrument maker heb ik geleed hoe je exact boren zou moeten slijpen, alle soorten en maten.

Ik koop gewoon een kobalt boor als ik RVS moet boren :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 20:30 #873813

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Je bent natuurlijk niet voor niets met dat vak gestopt! ;)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 20:36 #873817

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27513
Sloe Gin schreef :
Je bent natuurlijk niet voor niets met dat vak gestopt! ;)

Het is verstandig als je weet waar noeste arbeid moet stoppen en gemak de mensch dient.
Daar weet jij alles van, toch? :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 17 sept 2017 21:34 #873837

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Yep.

Maar je moet wel heel erg hard werken om lui te kunnen zijn hoor B)
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 18 sept 2017 05:46 #873857

Dank je JeePee! Ik dacht dat er veel meer bij kwam kijken, maar een vaste hand is dus het belangrijkst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 18 sept 2017 07:48 #873933

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7295
Het is best wel een trucje,ook de snijhoek is belangrijk! (foto)
Tijdens het slijpen moet je ook nog een lichte draaing maken met de boor langs de slijpsteen.
Oefening baart kunst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 18 sept 2017 07:54 #873939

Het snijvlak lijkt hier enigszins bol te lopen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 18 sept 2017 10:44 #874005

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Als het aan de ligging en foto van de boor te danken is, die bolling, zal het wel goed zijn. Is het zo geslepen, daar boor je geen gat mee. Om de boor heet aan te laten lopen is het prima B)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 18 sept 2017 16:53 #874112

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7295
Proost schreef :
Als het aan de ligging en foto van de boor te danken is, die bolling, zal het wel goed zijn. Is het zo geslepen, daar boor je geen gat mee. Om de boor heet aan te laten lopen is het prima B)

Zie foto 1

Ik ben blij met het wel doordachte en inhoudelijk zinvol en verrijkend commentaar, hier leren we allemaal weer wat van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 18 sept 2017 17:15 #874122

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27513
Je vrijloophoek is ook van belang, anders kan je geen aanzet geven en loopt de boor warm.








ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boren slijpen voor RVS 18 sept 2017 17:19 #874125

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27513
Proost schreef :
Als het aan de ligging en foto van de boor te danken is, die bolling, zal het wel goed zijn. Is het zo geslepen, daar boor je geen gat mee. Om de boor heet aan te laten lopen is het prima B)

precies...

Trouwens, die 130 graden mag wel naar 135 graden.

Klik maar op de plaatjes hier:
www.vaktaal.net/mva2/_engine/v...elID=ziel&SectieID=1
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 sept 2017 17:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl