Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Meerdere lagen oude anti fouling?

Meerdere lagen oude anti fouling? 09 okt 2017 21:14 #881052

Voor het onderwaterschip van mijn kotter;

Is het beter om de oude lagen weg te halen en een staal ondergrond te hebben of is het schuren van het geheel en nieuwe lagen aanbrengen juist goed?
12.5M - Stalen Kotter - Motor Sailor - 18T
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 09 okt 2017 21:29 #881059

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Let op ! Oude Antifouling niet schuren !
Afschrapen . Bij schuren komen de giftige stoffen teveel vrij en kun je ze inademen.
Draag ook bij het afschrapen een beschermkap om het stof niet in te ademen.
Anti fouling is giftig om de aangroei tegen te gaan,
let op dat jij niet als aangroei wordt aanzien.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 09 okt 2017 21:58 #881064

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Voor de werking van de nieuwe antifouling maakt het niet uit. Voor je boot des te meer: antifouling heeft geen enkele beschermende of roestwerende werking. Als ik het zo zie zou je je boot een plezier doen door alle oude lagen er af te halen, bijvoorbeeld met Terco Perago schijven.

Vervolgens ontroesten, bijvoorbeeld met Ranex Rustbuster of vergelijkbaar, daarna een goed conserveringssysteem (meerdere mogelijkheden) en als je dan toch alles schoon hebt Coppercoat er op zetten. Of een gewone antifouling natuurlijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 okt 2017 22:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 10 okt 2017 20:34 #881339

Dankjewel voor het advies! Er zit een rode onderlaag onder dat roestwerend is.

Voor het onderschip denk ik dat we dit jaar toch een laag of twee Micron Extra er op doen (goede ervaringen mee). Of zoals gezegd alle lagen verwijderen en coppercoat aanbrengen.

Zie hier onder een fragment van het bovenschip, dit was een "blister" een soort blaar, waar zwarte smurrie in zat, er zijn vaak ronde vormen onder te zien.

Gaat het hier om galvanische corrosie?

Ik heb de boel geborsteld en behandeld met owatrol, ik wil er vervolgens een epoxy filler (watertite) op doen en dan primer. Goed idee?


12.5M - Stalen Kotter - Motor Sailor - 18T
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 06:54 #881616

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
UrkerKotterMalta schreef :

Gaat het hier om galvanische corrosie?

Nee, helemaal niet zelfs.

Galvanische corrosie ontstaat wanneer je twee niet gelijkwaardige metalen tegen elkaar bevestigt. Wikepedia legt het beter uit dan ik zal kunnen. Het bekendste voorbeeld is rvs boutjes door aluminium onderdelen. Het aluminium offert zich dan op aan het rvs.

Het heeft ook niets van doen met Galvaan, het spul waar men gegalvaniseerde bouten enz mee beschermt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 07:04 #881620

Koko, wist je dat er geen échte Koningin in Koninginnesoep zit?
Op gegealvaniseerde bouten zit zink. Dat zink beschermd galvanisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 08:06 #881632

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
boarderbas schreef :
Koko, wist je dat er geen échte Koningin in Koninginnesoep zit?
Op gegealvaniseerde bouten zit zink. Dat zink beschermd galvanisch.
Nou moet je ophouden...

Waar maken ze dan Babyolie van?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 09:51 #881654

Excuus. electrolitische blaren bedoelde ik. Niet galvanisch.
12.5M - Stalen Kotter - Motor Sailor - 18T
Laatst bewerkt: 12 okt 2017 09:51 door UrkerKotterMalta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 10:11 #881660

UrkerKotterMalta schreef :
Voor het onderwaterschip van mijn kotter;

Is het beter om de oude lagen weg te halen en een staal ondergrond te hebben of is het schuren van het geheel en nieuwe lagen aanbrengen juist goed?
Het ligt eraan hoeveel werk je eraan wilt spenderen, maar ik had er niets aan gedaan. Gewoon de roestplekken weghalen, eventueel een beetje de putten in de verf gladschuren. Dan een tussenlaag die over de antifouling kan, en dan 1 of 2 lagen antifouling. Het beeld van je onderwaterschip wat ik krijg vanuit je foto is in de beroepsvaart zeker geen reden te stralen. Natuurlijk zou het wel iets beter zijn, maar ik zou het erop laten zitten. Wel ervoor zorgen dat de aluminium anodes in orde zijn (ik zie er op de foto eentje die vervangen moet worden). Dat voorkomt immers dat het staal aangetast wordt.
Laatst bewerkt: 12 okt 2017 10:12 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 10:12 #881661

  • vriesjan
  • vriesjan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Als ik de foto goed begrijp is de strip (lichtblauw) rechts op de foto de boosdoener.
De roest begint daar zo te zien en is helemaal recht aan de bovenkant. Is dat een metalen strip? Dan is het een edeler metaal dan het staal. (Kan me dat overigens niet voorstellen). Als het kunststof of verf is dan is de inwerking van zuurstof en water op de waterlijn de boosdoener. Het lijkt alsof het staal is gechopeerd geweest (Met zink bedekt gebeurde vooral in de zeventiger jaren). Alleen is die laag daar dan weggevreten. Beschermen is dan vooral belangrijk.
Succes ermee, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 11:07 #881667

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
boarderbas schreef :
Koko, wist je dat er geen échte Koningin in Koninginnesoep zit?
Op gegealvaniseerde bouten zit zink. Dat zink beschermd galvanisch.

Volgens mij is het proces waarmee het zink is aangebracht galvanisch, niet de beschermingswijze.
Je kunt ook galvanisch vergulden of verchromen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 11:08 #881668

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
Koezt schreef :
boarderbas schreef :
Koko, wist je dat er geen échte Koningin in Koninginnesoep zit?
Op gegealvaniseerde bouten zit zink. Dat zink beschermd galvanisch.
Nou moet je ophouden...

Waar maken ze dan Babyolie van?

van kleine Trumpjes...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 12:18 #881681

HPV schreef :
Koezt schreef :
boarderbas schreef :
Koko, wist je dat er geen échte Koningin in Koninginnesoep zit?
Op gegealvaniseerde bouten zit zink. Dat zink beschermd galvanisch.
Nou moet je ophouden...

Waar maken ze dan Babyolie van?

van kleine Trumpjes...

Puppy ogen opzetten vind ik ook altijd erg leguber....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 12 okt 2017 22:06 #881837

Dat is wel interessant. Het is inderdaad een metalen strip. Geschroefd ook zoals ik binnen kan zien. De rand is filler. die heb ik vanwege opbollende verf en roestranden weggehaald.

Ik heb geborsteld, toen de zaak in owatrol anti roest gezet, nu zit er epoxy filler op (watertite). dan gaat er primer op en dan een witte zink verf.

zie onder hoe de strip was (witte band om het schip (niet de waterlijn, bruin op t schip op mijn profiel foto)

12.5M - Stalen Kotter - Motor Sailor - 18T
Laatst bewerkt: 12 okt 2017 22:09 door UrkerKotterMalta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 05:13 #881850

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
vriesjan schreef :
De roest begint daar zo te zien en is helemaal recht aan de bovenkant. Is dat een metalen strip? Dan is het een edeler metaal dan het staal. (Kan me dat overigens niet voorstellen).

Zou het geen rvs strip kunnen zijn, die overgeschilderd is?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 05:22 #881852

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
HPV schreef :
boarderbas schreef :Koko, wist je dat er geen échte Koningin in Koninginnesoep zit?
Op gegealvaniseerde bouten zit zink. Dat zink beschermd galvanisch.
Volgens mij is het proces waarmee het zink is aangebracht galvanisch, niet de beschermingswijze.

Als je bij een stalen constructie, die in contact is met de aarde, een stuk zink in de grond stopt en dat electrisch verbindt met die constructie, dan noemen we dat galvanische bescherming.
Veel toegepast bij damwanden, bijvoorbeeld.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 05:26 #881855

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
UrkerKotterMalta schreef :
Excuus. electrolitische blaren bedoelde ik. Niet galvanisch.

Electrolyisch en galvanisch zijn elkaar overlappende begrippen.
Galvaniseren met zink is hetzelfde als electrolyisch verzinken.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 06:31 #881860

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Lijkt mij een stukje speelt corrosie. ER zit ruimte tussen de strip en de huid. Hier is water bij gekomen dit kan door capillaire werking of omdat er ergens een beschadiging zit. Hier ontstaat een klimaat waar roest zich kan vormen. Aangezien de strip er nog op zit en niet heel onregelmatig langs het schip loopt valt het roesten mee.

Het is een kotter ex werk boot niet te veel aan prutsen als het vlak goed is. laten overspuiten met een alu tussenlaag en dan antifouling er op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 06:43 #881863

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Koezt schreef :
boarderbas schreef :
Koko, wist je dat er geen échte Koningin in Koninginnesoep zit?
Op gegealvaniseerde bouten zit zink. Dat zink beschermd galvanisch.
Nou moet je ophouden...

Waar maken ze dan Babyolie van?

:laugh: :laugh: :laugh:

@BB: heel lang geleden deed ik uitzendwerk bij een metaalafdeling. De voorman had het over Galvaan. Wist ik veel......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 07:20 #881871

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
@koko
toen stuurden ze je waarschijnlijk ook nog naar het magazijn om "vierkantgat boortjes" te gaan halen? :laugh:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 08:16 #881885

Ik moest voor ST rond tape :)
12.5M - Stalen Kotter - Motor Sailor - 18T
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 13 okt 2017 08:21 #881886

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
sy helios schreef :
@koko
toen stuurden ze je waarschijnlijk ook nog naar het magazijn om "vierkantgat boortjes" te gaan halen? :laugh:
Dan heb je een slechte beurt gemaakt als je niet ging...

Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Meerdere lagen oude anti fouling? 16 okt 2017 08:31 #882529

@FKZ

Wat bedoel je met het is een kotter, als het vlak goed is niet te veel aan doen...
12.5M - Stalen Kotter - Motor Sailor - 18T
Laatst bewerkt: 16 okt 2017 08:33 door UrkerKotterMalta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.324 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl