brambo schreef :
Het is om hopeloos van te worden je maakt een gat voor een instrument of boort gaten voor de bevestiging van een stukje hardware. Instrument gaat stuk of de hardware wil je vervangen en je zit met het gat of de oude bevestiging gaten ...
Hardware monteer ik op een breder plaatje tufnol of andere kunststof waarop ik dan met de verzonken kop aan de onderzijde het betreffende onderdeel monteer ...
Zo doe ik dat ook in het interieur. Gewoon een los plaatje teak onder het betreffende onderdeel en daarop het onderdeel monteren.
Voordat wij een instrument of beslag kopen denken wij vooraf na 'of we het er voor over hebben' een gat in het hout of het polyester te boren of te zagen. Om de bovenstaande reden. Soms ontkom je er niet aan maar we doen ons best 'blijvend letsel' te voorkomen.
Zo maken en maakten we liever gebruik van relingklemmen om een sleeplog, een stuurautomaat, een marifoon - en GPS antenne te monteren. Waar verwijderd niets meer van te zien.
Bij de zeilmaker 'stonden we erop' dat de al aanwezige bevesigingsmaterialen voor de nieuwe sprayhood met kuiptent zouden worden gebruikt. De zeilmaker heeft dat keurig gedaan.
Voor navigatieapparatuur gebruiken wij een wegneembare draagbalk welke zonder schroeven maar met een shockkoord zeevast wordt geborgd. Zijn we niet aan boord: geen electronica in weer en wind.
Op een bouwplaats vonden wij een stuk polyester gevelbekleding met gellcoat toplaag. Daar zijn al berschillende instrumentenpanelen en oude gaten mee dicht gemaakt.
Van een scheepstimmerman kregen we een doosje teak fineer. Ook daar zijn al de nodige delen 'goedkoop hout' mee opgewaardeerd. Het wordt er alleen maar mooier van.
Vandaar bij de montage ook de vraag: 'Stel dat er weer verwijderd wordt, wat blijft er dan over?' Want soms is 'niets mooier dan iets' is onze filosofie.