Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lummel

Lummel 04 jan 2019 22:50 #1009983

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 902
De verbinding tussen mijn giek en mast is deels gebroken.
Voor ellke tocht kom ik het onderdeel wel tegen tijdens het controlerondje en nooit een probleem gezien, dus ergens moet er aan het einde van het seizoen iets mee gebeurd zijn.
Het ziet er uit als een gebroken las.

Met wat moeite krijg ik het wel uit de mastgroef, er zit flink wat van de gele coating tussen al het RVS en alu.
Kun je zoiets gewoon naar de lokale metaalbewerker (Gouda eo) brengen voor een lasje of vraagt het wat meer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 05 jan 2019 03:08 #1009994

  • patrickZ
  • patrickZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
ja
vertel waar t voor is en welke krachten erop komen..
niet naar mij (beun) :P brengen..
moet getiglast worden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 05 jan 2019 07:47 #1010007

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Bij van rossum ijzerhandel in zwolle zit een smid die kan tig lassen.
Tientjeswerk.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 05 jan 2019 10:10 #1010044

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Een nieuwe lummel maken is het beste. Onderaan is de oude ook niet meer goed.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 05 jan 2019 10:17 #1010045

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3986
Goed inspecteren op onderste las en opnieuw laten lassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 05 jan 2019 11:44 #1010068

Ik zou dan meteen dat deel wat door de mastgleuf gaat dikker maken zodat het nog net past.
Waarschijnlijk is die breuk ontstaan doordat dat deel wat aan de dunne kant is en bij zware beasing wat buigt. En dat geeft op de duur een vermoeidheidsbreuk.
Zelfde probleem al eens gehad bij mijn vroegere Varianta en op dezelfde manier opgelost.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 05 jan 2019 18:16 #1010140

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ad schreef
Ik zou dan meteen dat deel wat door de mastgleuf gaat dikker maken zodat het nog net past.
Waarschijnlijk is die breuk ontstaan doordat dat deel wat aan de dunne kant is en bij zware beasing wat buigt. En dat geeft op de duur een vermoeidheidsbreuk.
Zelfde probleem al eens gehad bij mijn vroegere Varianta en op dezelfde manier opgelost.
Ad

Ben ik het volledig mee eens. Maak maar een nieuwe, als het kan om de sleuf, paar mm dikker, dan blijft het heel.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 05 jan 2019 18:56 #1010149

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 902
Dankjewel
Ook onderste las controleren en TIG-lassen is het devies dus.
Inmiddels via PM een goed adres in de buurt.
Het zit strak in de mastgroef, dus heel veel dikker zal niet hoeven/kunnen.
En behoorlijk vast heb ik vandaag gemerkt.
De bout is ook aardig versleten.

Aan de slag dus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lummel 16 aug 2019 21:59 #1073517

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 902
Inmiddels is deze lummel verder in het seizoen. De las is gezet door een prima bedrijfje in Reeuwijk en heeft een aantal mooie tochten waaronder twee oversteken naar Engeland goed gehouden.
Bij het loshalen van de het beslag uit de groef deze winter bleek dat het lekker vast zat, ik kwam volgens mij kit en luciferhoutjes tegen.
Na lassen heb ik het beslag keurig schoon terug gekregen en teruggeplaatst. Tijdens terugtocht uit de UK met weinig wind, een rommelige zee en een hoop geflapper van de zeilen kraakte het lummelbeslag in de mastgroef.Er zit meer beweging in de mastgroef en het T vormige deel oefent door het bewegen kracht uit op de rand van de mastgroef. Dat kraakt en schraapt.

Het lijkt of dat een scheurtje aan de rand van de mastgroef heeft opgeleverd, maar bij uitvergroten van de foto blijkt dat alleen een kras.
Toch zou ik de beweging (de ruimte zit bij de gele krabbels in de mastdoorsnede) weg willen krijgen.
Alleen de coating tussen RVS en alu lost het iigv niet op. Kit en luciferhoutjes heeft al minimaal 20 jaar gehouden..... maar klinkt als of het beter kan.

Wat zou hiervoor een goed spulletje zijn? Of moet ik het iets verder op laten lassen? 100% pas krijg ik het nooit.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl