Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: A2-staal: koud vervormen of beter warm?

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 22:10 #1024638

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Wat voor materiaal heb je voor de nieuwe kieltopplaat voorzien?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 22:11 #1024639

Staal, niet rvs
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 22:11 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 22:19 #1024645

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
In principe kan twee ton al veilig hangen aan één M8 boutje 8.8....
Je moet wel even goed naar die bouten kijken. Normaal is 8.8 maar 10.9 is veel sterker. Draadeinden zijn vaak maar 4.6.

Bijlage:

Bestandsnaam: technisch.pdf
Bestandsgrootte:470 KB

Vooral tabel 1.3.7 even goed bekijken.
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 22:23 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 22:24 #1024647

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
steef ton schreef :
Staal, niet rvs
Dan wil je wel heel zeker weten dat er bij die combinatie geen elektrolyt (zoals zeewater) in de buurt kan komen. ;)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 22:26 #1024648

@Rikken: Je hebt gelijk en bedankt. Ik overweeg nu toch wel zeer ernstig thermisch verzinkt draadeind te kopen. Gewoon 8.8 is prima in mijn geval.
Ben vorig jaar tegen een rots gevaren en de schrik daarvan zit er nog een beetje in. Het zit op het diepste punt van de romp en de nieuwe constructie wordt in gewicht lichter dan de oude, ondanks de dikke draadeinden. De volgende keer dat ik tegen een rots vaar bel ik weer de kustwacht. Maar dan om mijn excuses aan te bieden dat ik een stuk rots van hen beschadigd heb...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 22:36 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 22:26 #1024649

JotM schreef :
steef ton schreef :
Staal, niet rvs
Dan wil je wel heel zeker weten dat er bij die combinatie geen elektrolyt (zoals zeewater) in de buurt kan komen. ;)

Nee, dat gaat ook niet gebeuren, zoals je wellicht begrijpt.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 23:29 #1024661

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
steef ton schreef :
Kun je niet beter bouten met verzonken kop gebruiken die je er van onderaf in zet.
Hoef je niks te lassen, niks te tappen en voor inspectie kun je ze er eventueel stuk voor stuk uithalen.
Hoef je ook geen rvs te gebruiken.
Overigens is mij niet duidelijk waarom die bouten gebogen zouden moeten worden en is M24 niet wat aan de zware kant?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 25 feb 2019 23:35 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 23:37 #1024663

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13432
steef ton schreef :
Ja, een eerste schets. Dwarsdoorsnede (dus voor- of achteraanzicht) van de dwarsbalkjes van de matrix. Al het zwarte gaat carbon worden. Het bruine is Mahonie. De rode lijnen zijn de zaagsnedes door de oude balkjes en het vlak. Het grijze is de kiel en de nieuwe topplaat.




Staal in direct contact met carbon is misschien geen goed plan. Zorg voor voldoende isolatie tussen deze materialen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 25 feb 2019 23:44 #1024664

Bouten zijn niet waterdicht aan de onderkant en dat wil ik persé wel. Ze moeten iets gebogen (zie boven) om alle draadeinden parallel te krijgen. Het staal zit in glas-epoxy buizen en bovenop de balkjes komt ook een laagje glas. Dus geen contact tussen carbon en staal. M24 is zeker aan de zware kant en de balkjes worden ook belachelijk sterk. Dat geldt trouwens voor de rest van de boot ook. Maar, omdat overal materiaal is gebruikt dat voor het werk goed geschikt is, denk ik, is de boot toch erg licht (nauwelijks 3000 kilo leeg voor een bakje van 9,5 x 3,3 meter) en daar dit gewicht helemaal onder in de romp zit, kan me te zwaar niks schelen. Of ja, eigenlijk toch dus. Gewoon lekker lomp sterk. Ja ik weet het, de rest van de constructie dus ook (en dat is ook zo, kan ik een ieder verzekeren).

och, thermisch verzinkte draadeinden (M24 8.8) zijn besteld
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 07:17 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 05:59 #1024669

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Niet vast lassen. Daarmee beschadig je de zinklaag. Dan kan daar roest vormen. Nu zal M24 niet in vijf jaar doorroesten, maar roest neemt meer ruimte in dan staal. Ongeveer 10x zoveel.... Gaat het op de verkeerde plaats roesten dan duwt dat je hele kielconstructie uit elkaar. De oplossing lijkt mij het tappen van draad bovenin je kiel en dan het draadeinde met locktide vast zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 06:44 #1024672

JotM schreef :
steef ton schreef :
Staal, niet rvs
Dan wil je wel heel zeker weten dat er bij die combinatie geen elektrolyt (zoals zeewater) in de buurt kan komen. ;)
Tussen staal en RVS valt dat wel mee, zou ik me geen zorgen om maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 06:56 #1024674

Rikken schreef :
Niet vast lassen. Daarmee beschadig je de zinklaag. Dan kan daar roest vormen. Nu zal M24 niet in vijf jaar doorroesten, maar roest neemt meer ruimte in dan staal. Ongeveer 10x zoveel.... Gaat het op de verkeerde plaats roesten dan duwt dat je hele kielconstructie uit elkaar. De oplossing lijkt mij het tappen van draad bovenin je kiel en dan het draadeinde met locktide vast zetten.

Jawel hoor. Wel vastlassen. De draadeinden worden idd in getapt draad gedraaid en helemaal aan één uiteinde vastgelast. Dat is goed te behandelen (en dat gaat ook gebeuren. Mijn hele scheepje zit in 1200 micron hempel-epoxy-primer). De bedoeling is om de boel waterdicht te houden en tegelijkertijd te voorkomen dat ze los zouden kunnen wrikken (wat dus idd ook met locktide zou kunnen).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 07:01 #1024675

Erikdejong schreef :
JotM schreef :
steef ton schreef :
Staal, niet rvs
Dan wil je wel heel zeker weten dat er bij die combinatie geen elektrolyt (zoals zeewater) in de buurt kan komen. ;)
Tussen staal en RVS valt dat wel mee, zou ik me geen zorgen om maken.

Nu ga ik weer twijfelen. Ik heb straks beide soorten draadeind (maakt niet uit. Ik ga nog een flink afdak achter in mijn tuin maken, dus ik heb toch van dat spul nodig). Voorlopig ga ik toch voor thermisch verzinkt.
Dank YB trouwens (oprecht) voor het op gang brengen van deze discussie, terwijl ik er niet eens om gevraagd had. Zo word je weer wat wijzer.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 07:05 #1024676

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7831
Eerlijk gezegd... Ik weet niet in hoeverre eea op schaal is, maar ik zou me eerder druk maken over de lassen in de kiel dan over de bouten. Even terugdenkend aan de afgebroken kiel van de de verkeerd gemaakte MaxFun.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 07:08 #1024678

Nou, die lassen zijn 2 keer 1,4m lang en worden door een profi gelegd (ik kan dat ook prima, maar ik ga ook hier op zeker). Dat gaat wel goed voor een kiel van 1500 kg.
Och, en tekening is niet op schaal. Is maar een schetsje als denkmodel.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 07:08 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 07:12 #1024679

steef ton schreef :
Nu ga ik weer twijfelen. Ik heb straks beide soorten draadeind (maakt niet uit. Ik ga nog een flink afdak achter in mijn tuin maken, dus ik heb toch van dat spul nodig). Voorlopig ga ik toch voor thermisch verzinkt.
Dank YB trouwens (oprecht) voor het op gang brengen van deze discussie, terwijl ik er niet eens om gevraagd had. Zo word je weer wat wijzer.
Niet twijfelen, gewoon staal gebruiken. Er zijn vele vormen van corrosie en galvanische is er maar 1 van. Galvanisch corrosie is niet echt een issue tussen gewoon staal en RVS, je krijgt op zijn ergst alleen hechtingsproblemen van de verf in dat gebied. De RVS bouten zijn echter gevoelig voor spleet corrosie en enkele andere vervelende vormen van degradatie die je niet kunt zien. RVS is, behalve voor een schroefas en eventueel een roerkoning, wat mij betreft niet geschikt voor onderwater op een boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 07:25 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 07:19 #1024682

Dank, dat is helder! Thermisch verzinkt staal dus. Ik ben er uit! Joepi. Dank!
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 09:54 #1024733

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Je kunt ook de gaten in de kiel topplaat helemaal doorboren en tappen, er aan de onderzijde een prop in lassen of draaien (wel waterdicht maken dan) en de draadeinden er van bovenaf indraaien, moeren erop vastlassen of bouten gebruiken.

Je kunt dan van binnenuit de bouten er indraaien en als je de gaten in de kiel onder de juiste hoek hebt geboord (Wat goed kan zolang de kielplaat nog niet aan de kiel gelast zit)
Zo hoef je niet te buigen en ook niet onder de boot te worstelen met een kiel waar alle draadeinden uitsteken.

bonus is dat de kielbouten van binnenuit per stuk verwijderd kunnen worden.

groet
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 10:05 #1024738

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
steef ton schreef :
Dank, dat is helder! Thermisch verzinkt staal dus. Ik ben er uit! Joepi. Dank!

Normaal worden stalen bouten, draadeinden en moeren verzinkt door galvaniseren. Dat levert een relatief dunne zinklaag op.

Thermisch verzinken komt neer op het in een bad met vloeibaar (gesmolten) zink laten zakken van het te verzinken voorwerp. Dat levert een dikke zinklaag, die veel langer beschermd dan galvaniseren, maar ook de passing en vorm van schroefdraad zodanig verandert, dat de normaal passende moer er niet meer op kan worden gedraaid. Zowel de draad op het draaiend als die in de moer loopt vol met zink.

Doe gewoon gegalvaniseerde draadeinden. Met de overkill die jij hier aan het maken bent, overleven die jou ruimschoots.

P.S. Op internet worden inderdaad thermisch verzinkte draadeinden aangeboden, maar ik vraag me ernstig af hoeveel dikker de zinklaag dan is t.o.v. van gegalvaniseeerd.
Ik heb enige ervaring met thermisch verzinkt staal. De druppels zink hangen er soms aan. Hoe men dus schroefdraad thermisch verzinkt op een manier dat er nog steeds een moer kan worden opgedraaid is mij dan ook niet duidelijk.
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 10:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 11:38 #1024760

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Kolder! Ik gebruik jaarlijks meer dan 4000 thermisch verzinkte bouten en bijpassende moeren. daar zijn er dan 10 of twintig bij met een druppel zink er aan. Wij gebruiken die op het strand vanwege de omstandigheden daar. Een thermisch verzinkte bout draai je na twee jaar strand nog probleemloos los, een normaal gegalvaniseerde al na drie maanden niet meer. Is echt een wereldv an verschil en op een boot die wellichti n de toekomst ook op zout zal verblijven absoluut niet overdreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 11:45 #1024761

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13432
Of de hele zaak op maat maken en even afgeven bij de verzinkerij Mook. Let op gietijzer doen ze niet. Bij m24 voorzie ik ook geen problemen met de schroefdraad. Maar desnoods moet je even de draad opschonen met een snijplaat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 11:49 #1024762

Hier kun je lezen waarom ook bij thermisch verzinkte bouten de schroefdraad nog zal passen:
www.fabory.com/nl/zeskanttapbo...s%3D19/p/01410120030
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 11:52 #1024765

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7831
steef ton schreef :
Nou, die lassen zijn 2 keer 1,4m lang en worden door een profi gelegd (ik kan dat ook prima, maar ik ga ook hier op zeker). Dat gaat wel goed voor een kiel van 1500 kg.
Och, en tekening is niet op schaal. Is maar een schetsje als denkmodel.

Hoe ziet de sterkte berekening van deze lassen er uit?

je praat hier vooral over de productie, de uitvoering van de lassen. Maar niet over de ontwerpverificatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 12:06 #1024767

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Yellow Boat schreef :
Hier kun je lezen waarom ook bij thermisch verzinkte bouten de schroefdraad nog zal passen:
www.fabory.com/nl/zeskanttapbo...s%3D19/p/01410120030
Ad

Ik heb het gelezen en kom eigenlijk tot de conclusie dat een aanzienlijk deel van de draad door deze werkwijze uit zink zal bestaan. Zou dat nog consequenties voor de sterkte hebben?

Elk voordeel heeft z'n nadeel.

Zoals zo vaak op ZF is de discussie in hoge mate academisch. Ik weet niet precies met hoeveel draadeinden Steef die kiel gaat bevestigen, maar M24 is met een kanon schieten op een mug.

Terwijl met de verstijvingen in het vlak, zoals Steef die tekent, Ik mezelf begin af te vragen of de lijmnaad tussen het vlak en de huidgangen direct daarnaast dan wel sterk genoeg is.
Er zal met de bevestiging van de kiel zoals Steef zich die voorstelt, een volledig stijf vlak ontstaan. Op de kiel worden als vanouds stevige zijdelingse krachten uitgeoefend. Het koppel dat hierdoor wordt opgewekt, komt door het uitermate stijve vlak uiteindelijk volledig bij de naad tussen vlak en huidgang terecht.

Ik zou zeggen: kijk daar nog eens naar voor je met een enorm surplus aan stijfheid in het vlak de kiel opnieuw aan de boot bevestigd. Misschien toch maar de wrangen laten doorlopen naar (doodlopen op) de huidgang. Met eventueel aan het eind een stevige stringer om de wrangen onderling te koppelen en de belasting nog wat meer te verdelen.
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 12:10 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

A2-staal: koud vervormen of beter warm? 26 feb 2019 12:34 #1024777

steef ton schreef :
Dank, dat is helder! Thermisch verzinkt staal dus. Ik ben er uit! Joepi. Dank!
Ik zou de draadeinden niet gaan buigen, maar je topplaat met een slijpschijf in de vorm van je romp maken. Waar je ook aan moet denken is dat je de zinklaag ter plekke van de lassen eerst moet verwijderen. De zinklaag is niet te lassen en zal alleen maar spetteren. Het beste is om eerst staal te lassen en daarna pas laten verzinken. Maar dat zal wat lastig worden met je kiel vermoed ik.
Feeling 326DI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.256 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl