Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 10 mrt 2019 15:31 #1028334

We hebben een Carena 40 stalen ketch. De kiel zelf bevat 4 ton lood als ballast. Tot nu toe hebben we geen problemen gehad. In de voorste sectie van de bilge zijn er echter veel lood broodjes. Ik neem aan dat deze zijn toegevoegd voor extra ballast.
Ik zag corrosie op het oppervlak van het staal. Ik nam de broodjes lood weg om het staal voor te bereiden en te coaten. Het probleem begint als de laatste van de loodblokken (die aan de onderkant) vast aan het staal blijven hangen. Ik ben geen metallurg, maar ik ga uit van deze galvanische corrosie.
Deze stenen zitten echt vast. Heb je ideeën om ze te bevrijden zonder schade toe te brengen aan de romp? Of moet ik ze gewoon laten omdat ze zo hard gebonden zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 10 mrt 2019 15:57 #1028340

Theoretisch zou lood inderdaad kunnen eliden tot galvanische corrosie van staal omdat het wat edeler is dan staal.
Echter , lood vormt aan de lucht direct een laag loodoxide wat het lood beschermt ( iets dergelijsk als bij aluminium) .
Ook een goede coating van het staal doet dat.
Maar als de loodbroodjes los in een kiel liggen gaan ze rammelen en daardoor zal het staal blank komen te liggen en het loodoxide van het lood afschuren.
En dan krijg je dus inderdaad dat ijzer oplost als er water bij komt ( het roest niet direct maar lost op als ijzer ionen en reageert dan met OH- uit het water tot ijzerhydroxide) . Samen met de opnieuw vormende loodoxide en loodhydroxide zou best eens een stevige laag kunnen ontstaan tussen lood en ijzer.
Dat is denk ik de hele oorzaak.
Oplossing : alles eruit , binnenkant kiel roestvrij maken en goed coaten en daarna klood er weer in en afgieten met cement/beton of eventueel epoxyhars. Cement heeft als voordeel dat het het staal beschermt tegen roest , net als bij stalen wapening van beton.
Ad


VOOR BRONS EVEN LOOD LEZEN
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 10 mrt 2019 15:59 #1028342

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoe ernstig dit is weet ik ook niet
Het lijkt mij in elk geval niet goed.
Het lood is edeler dan het staal denk ik.
https://www.bouwlood.nl/bladlood-als-product/eigenschappen
Dus het lood tast het staal aan verwacht ik.
Er zou iets tussen moeten om te voorkomen dat het in direct contact met elkaar komt.
Ik denk dan aan een of andere dikke laag coating of zo maar er zullen vast zijn die dit goed weten.
Echter precies weten doe ik het niet ik denk eigenlijk dat het mee valt omdat lood ook wel in benzinetanks word gebruikt om roest te voorkomen (tank rammelen met loodkorrels om er lood op aan te brengen aan de binnenkant)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 16:06 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 10 mrt 2019 16:36 #1028356

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Ga er maar vanuit dat in de kiel, als laagste punt, altijd water terecht komt.
En op zeewater is dit ook nog zout water is. Er is altijd wel wat lekkage bij het vervangen van slangen of de impellor pomp.

De enige goede oplossing de ballast af te sluiten zodat er geen water tussen het lood en staal kan komen. Bij aluminium is dit nog belangrijker.

Uiteraard moet je eerst kijken wat de problemen zijn en die oplossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 10 mrt 2019 16:47 #1028358

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Loodbroodjes goed inpakken in b.v. dik plastic. Zo lagen ze in de aluminium racer van m,n zoon.

De bodem waar ze op lagen had ook nog een dikke isolatie laag.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 16:48 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 10 mrt 2019 17:48 #1028380

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
onlangs zag ik op de werf een reparatie van een kiel welke doorgerot door het zelfde probleem zoals jij beschrijft. :blink:
Bij navraag bleek dat het lood niet was afgedicht door middel van bitumen.
Foutje van de bouwer.. De kielplaten moest totaal opnieuw worden gelast.
Het niet afdichten van de materialen lijd tot corrosie welke ergens iets uit elkaar laat vallen.
En de residuen wil je niet los door je boot laten zwerven en of weg zuigen de natuur in.
Als het mogelijk is los maken en weer plaatsten (misschien ff verwarmen evt buiten om.)
een optie is om het te laten smelten tot 1 geheel dan afdichten.

lood kan prima tegen metaal ( primer coating ) aanzitten maar er moet geen zuurstof en water bij kunnen immers dat "kan"problemen geven // en zeker niet kunnen bewegen.
Het voordeel van bitumen ( teer) is dat je het kan verwarmen en als een lood keil wordt gegoten kan al snel het teer er bij doen. de warmte zorgt er voor dat het dunne teer overal inkruipt en afsluit.
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Laatst bewerkt: 10 mrt 2019 17:52 door Monk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 10 mrt 2019 19:45 #1028437

Ballast weghalen, dan ontroesten en restdikte van staal bepalen.
Zou het weghalen enzo wel op de wal doen.... kom nl regelmatig een gaatje tegen na verwijderen roest, ballast.w
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 11 mrt 2019 09:31 #1028587

Monk schreef :
Het voordeel van bitumen ( teer) is dat je het kan verwarmen en als een lood keil wordt gegoten kan al snel het teer er bij doen. de warmte zorgt er voor dat het dunne teer overal inkruipt en afsluit.

Niet zo belangrijk in dit kader maar bitumen is heel wat anders dan teer hoor.
Bitumen is een aardolieproduct ( maar het komt ook als pure bitumen voor , dat wisten de Egyptenaren al) en teer is een product wa uit steenkool werd gewonnen ( koolteer wat al jaren verboden is) of uit hout ( houtteer of bruine teer wat wel gewoon verkrijgbaar is ) door dat onder uitsluiting van zuurstof sterk te verhitten.
Nog verder ingedampte houtteer is pek.
Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 09:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 11 mrt 2019 11:32 #1028659

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
Monk schreef :
Het voordeel van bitumen ( teer) is dat je het kan verwarmen en als een lood keil wordt gegoten kan al snel het teer er bij doen. de warmte zorgt er voor dat het dunne teer overal inkruipt en afsluit.

Niet zo belangrijk in dit kader maar bitumen is heel wat anders dan teer hoor.
Bitumen is een aardolieproduct ( maar het komt ook als pure bitumen voor , dat wisten de Egyptenaren al) en teer is een product wa uit steenkool werd gewonnen ( koolteer wat al jaren verboden is) of uit hout ( houtteer of bruine teer wat wel gewoon verkrijgbaar is ) door dat onder uitsluiting van zuurstof sterk te verhitten.
Nog verder ingedampte houtteer is pek.
Ad

Ook niet belangrijk in dit kader. Volgens woordenboek: Pek, pik. Zwarte kleverige stof verkregen door teerdistillatie. Je moet er niet mee omgaan want anders wordt je er mee besmet ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 11 mrt 2019 11:34 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 11 mrt 2019 18:56 #1028801

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Yellow Boat schreef :
Monk schreef :
Het voordeel van bitumen ( teer) is dat je het kan verwarmen en als een lood keil wordt gegoten kan al snel het teer er bij doen. de warmte zorgt er voor dat het dunne teer overal inkruipt en afsluit.

Niet zo belangrijk in dit kader maar bitumen is heel wat anders dan teer hoor.
Bitumen is een aardolieproduct ( maar het komt ook als pure bitumen voor , dat wisten de Egyptenaren al) en teer is een product wa uit steenkool werd gewonnen ( koolteer wat al jaren verboden is) of uit hout ( houtteer of bruine teer wat wel gewoon verkrijgbaar is ) door dat onder uitsluiting van zuurstof sterk te verhitten.
Nog verder ingedampte houtteer is pek.
Ad


:laugh: klopt helemaal.. ik roep ook maar wat mijn goed vriend en al 50 jaar jachtbouwer mij verteld. Teer is inderdaad verboden.. Doch het gaat om het afsluiten .. je kan volgensmij ook epoxy gebruiken..
Zolang het maar vloeit en afsluit.
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 12 mrt 2019 11:42 #1028996

:laugh: klopt helemaal.. ik roep ook maar wat mijn goed vriend en al 50 jaar jachtbouwer mij verteld. Teer is inderdaad verboden.. Doch het gaat om het afsluiten .. je kan volgensmij ook epoxy gebruiken..
Zolang het maar vloeit en afsluit.[/quote]

Ja , epoxy kan inderdaad ook wel.
Alleen moet je daarbij oppassen voor de forse warmteontwikkelijng.
Dus niet een emmer vol aanmaken en erin goeten want dat kan wel eens goed fout gaan.
Ik zou het dan met liters tegelijk doen en ertussen een tijd wachten . Gaat daardoor wel lang duren heelaas.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 12 mrt 2019 13:34 #1029029

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886
volgieten met epoxy, beetje dure grap
in de kiel van mijn stalen domp 740 lagen ijzerbroodjes, aangevuld met ponsdoppen, verder niet afgewerkt
toen de kiel aardig roestig werd, kon je op wachten natuurlijk,heb ik de kiel leeggehaald
binnenzijde min of meer ontroest
ingesmeerd met het een of ander teerproduct
in de natte teer droog filterzand gegooid
laten drogen
de geklonterde ponsdoppen weggegooid
de roestige broodjes teruggelegd
laag voor laag de broodjes aangevuld met dunne beamix zwelmortel, een cement soort die zwelt bij opharden
boven op de bovenste laag broodjes een royale laag mortel aangebracht
door het zand in de teerlaag hechtte de mortel beter aan de kiel
nooit meer last gehad

toen kocht ik een domp 860, met ijzerbroodjes en ponsdoppen in de kiel :woohoo:
juist ja....
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 26 mrt 2019 14:54 #1032811

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
Ja , epoxy kan inderdaad ook wel.
Alleen moet je daarbij oppassen voor de forse warmteontwikkelijng.
Dus niet een emmer vol aanmaken en erin goeten want dat kan wel eens goed fout gaan.
Ik zou het dan met liters tegelijk doen en ertussen een tijd wachten . Gaat daardoor wel lang duren heelaas.
Ad[/quote]

goede tip.. Epoxy word warm maar lang niet zo warm als polyester.LoL . :silly: Zou je lood kunnen smelten met de warmte van deze chemie ? .. :woohoo:
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 26 mrt 2019 15:37 #1032827

Monk schreef :
Epoxy word warm maar lang niet zo warm als polyester.LoL . :silly: Zou je lood kunnen smelten met de warmte van deze chemie ? .. :woohoo:

Dat kon je wel eens tegenvallen.Ik denk niet dat de totale warmteontwikkeling ver uiteen zal lopen. Alleen gaat epoxy i.h.a. een stuk langzamer totdat... je teveel tegelijk aanmaakt en de temperatuur oploopt. De meeste chemische reacties gaan elke ca. 7 graden temperatuurstijging 2 keer zo snel dus als het eenmaal bijv 55 graden is gaat de warmteontwikkeling al 32 maal zo snel als bij 20 graden.
En lood smelten zal niet lukken. De hars is alleen ontleed en deels verdampt vóór de smelttemperatuur van lood zal zijn bereikt.
In een gesloten vat onder druk lukt het wel denk ik :woohoo:
Er zijn al hele fabrieken de lucht in gevlogen door een uit de hand gelopen chemische reactie of wegvallen van koeling ( en dan heb ik het niet over kerncentrales).

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 26 mrt 2019 19:22 #1032893

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
In een gesloten vat onder druk lukt het wel denk ik :woohoo:
Er zijn al hele fabrieken de lucht in gevlogen door een uit de hand gelopen chemische reactie of wegvallen van koeling ( en dan heb ik het niet over kerncentrales)

Epoxy in wat grotere hoeveelheden kan idd op hol slaan zeker bij warm weer

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 26 mrt 2019 21:51 #1032942

De blokken eruit halen, vlak repareren indien nodig, goed ind e verf zetten. Loodblokken terug leggen en de kieren gewoon volgieten met vloeibaar lood. Geen gedoe met teer of epoxy of wat dan ook tussen de loodblokken, daar heb je later echt spijt als haren op je hoofd van.

Het mooiste is om de ballast af te sluiten door er een plaat overheen te lassen die lucht dicht is, dan hoef je er de rest van je leven niet meer naar om te kijken. Wellicht op een bestaande boot wat lastiger te realiseren.

Het andere waar ik naar zou kijken is waarom er loodbroodjes voorin liggen, heb je die wel nodig? Je wilt niet weten hoe vaak mensen zware gewichten aanboord slepen, op de verkeerde plek bewaren om vervolgens de boot weer recht te leggen dmv loodblokken.

Kijk dus even of het compensatie ballast betreft en of je het dus volledig weg kan laten. Ik acht die kans namelijk vrij groot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 27 mrt 2019 06:57 #1032962

Erikdejong schreef :

Het andere waar ik naar zou kijken is waarom er loodbroodjes voorin liggen, heb je die wel nodig? Je wilt niet weten hoe vaak mensen zware gewichten aanboord slepen, op de verkeerde plek bewaren om vervolgens de boot weer recht te leggen dmv loodblokken.

Kijk dus even of het compensatie ballast betreft en of je het dus volledig weg kan laten. Ik acht die kans namelijk vrij groot.

Moos, een Lemster Zeekruiser, lijkt veel op een Carena, heeft ooit een nieuwe, veel zwaardere motor gekregen. Toen wij Moos kochten lagen er in t vooronder een paar broodjes lood.
Leek ons logisch, compensatie van het gewicht achterin tenslotte, dus de broodjes zijn blijven liggen.
Vorig jaar, doordat mijn man lood kon krijgen, is er meer lood de punt in gegaan. We waren nooit heel snel in de zomeravondwedstrijden.... het finishschip moest regelmatig op ons wachten :(
Afgelopen jaar waren we derde!!!!! bij de zomeravondwedstrijden! Het extra lood heeft ons zeker tot die plek gekregen
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 30 mrt 2019 00:27 #1033733

Ik wed dat je tweede was geworden als je in plaats van lood voorin wat andere uitrusting wat je al aanboord had liggen naar voren had gebracht ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 30 mrt 2019 09:23 #1033762

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Yellow Boat schreef :
Theoretisch zou lood inderdaad kunnen eliden tot galvanische corrosie van staal omdat het wat edeler is dan staal.
Echter , lood vormt aan de lucht direct een laag loodoxide wat het lood beschermt ( iets dergelijsk als bij aluminium) .
Ook een goede coating van het staal doet dat.
Maar als de loodbroodjes los in een kiel liggen gaan ze rammelen en daardoor zal het staal blank komen te liggen en het loodoxide van het lood afschuren.
En dan krijg je dus inderdaad dat ijzer oplost als er water bij komt ( het roest niet direct maar lost op als ijzer ionen en reageert dan met OH- uit het water tot ijzerhydroxide) . Samen met de opnieuw vormende loodoxide en loodhydroxide zou best eens een stevige laag kunnen ontstaan tussen lood en ijzer.
Dat is denk ik de hele oorzaak.
Oplossing : alles eruit , binnenkant kiel roestvrij maken en goed coaten en daarna klood er weer in en afgieten met cement/beton of eventueel epoxyhars. Cement heeft als voordeel dat het het staal beschermt tegen roest , net als bij stalen wapening van beton.
Ad


VOOR BRONS EVEN LOOD LEZEN

Ik sta toch altijd weer paf van jouw kennis op dit onderwerp. :)

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Broodjes lood en corrosie in onze stalen romp 30 mrt 2019 21:26 #1033903

Erikdejong schreef :
Ik wed dat je tweede was geworden als je in plaats van lood voorin wat andere uitrusting wat je al aanboord had liggen naar voren had gebracht ;)

Die anderhalve hamer en een schroevendoos?... Nee Erik, dat zou echt t verschil niet hebben gemaakt. :cheer:
Voorzichtig zijn met weddenschappen aangaan, hoor!
Gescheiden van Moos, we varen nu de Skafos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl