Ik heb de laatste tijd veel last van trillingen in het roer. Ik dacht eerst dat dat van het in het Alkmaardermeer alle lekker veel aanwezige fonteinkruid kwam maar ik zag (en voelde) dat het kwam door dat de onderste roerpen / gat verbinding flink is uitgesleten. Ik heb een aangehangen roer en het gaat om een extreem simpele verbinding tussen boot en roer. Pen zit op de boot, gat op het roer. Gewoon RVS, er zit niks tussen, geen lagerbus of zo. Maar zo makkelijk kan ik er ook weer niet bij, zal met een opblaasbootje moeten of een hele lage steiger. Het roer zal er natuurlijk uit moeten.
Wat is wijsheid? Een rvs bus (en hoe maak ik daar een randje aan, zodat die er niet doorvalt) of iets van Delrin laten maken?. Of RVS buisje kopen en op maat honen?
Om de speling te meten zal de beste methode zijn om het roer iets op te lichten en dan van af een bootje diameter van de pen en de binnenmaat van de bus te meten. Ik overweeg het roer iets op te tillen (hoe?)en dan een griptang op de bovenste pen te zetten, onder de bus. Maar dan zal hij er ook echt een keer helemaal af moeten.
We hebben op de vereniging een kleine kraan die je zelf mag bedienen.
Mijn vragen zijn dus:
Welk materiaal kan ik het best gebruiken en waar kan ik dat laten maken, ik heb begrepen dat er hier ook mensen zijn die iets kunnen maken van Delrin. Voor RVS kan ik naar Rezelman. Of is teflon nog een optie?
Wat is beste methode om de speling exact te meten en de maten voor de bus die er in moet op te nemen? En hoe voorkom ik dat de bus gaat schuiven?
Hoe haal ik het roer er af, en wat moet ik mij bij het gewicht van het roer voorstellen? (De boot is een Tonic 23)
Ik heb het gevoeld dat dit allemaal wel mogelijk is terwijl de boot in het water ligt.
Ik heb helaas geen betere foto dan dit