Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 26 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vraag: draad tappen in aluminium

vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 07:26 #58876

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2330
Hallo Zeilers,

Heeft iemand ervaring in het bevestigen van beslag op een aluminium mast met rvs boutjes door draad te tappen in het aluminium?

Ik vind op het forum vanalles over popnagels maar tappen vind ik alleen als off-topic en dan weet ik al hoe laat het is :lol:

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 08:02 #58878

  • Pano
  • Pano's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 56
Hallo Zeehond, draad tappen in aluminium is niet zo moeilijk maar ik zou niets vast zetten met rvs boutjes , voor je het weet zijn de gaten net zogroot als je mast door corosie.
Pano
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 10:38 #58896

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9699
In aluminium kan je prima draad tappen, maar je moet wel rekening houden met vastzetten met galvanische corrosie. Als je dan met RVS gaat werken moet je wel er voorzorgen dat je de boel isoleert en dat wordt wel moeilijk. Je draait al snel de isolatie er tussen uit. Er bestaan ook hele grote popnagels die inwendig schroefdraad hebben. Dit is misschien nog een betere oplossing. Je popt de bus in het aluminium, je schroefdraad binnen in de bus is minder kwetsbaar. Dit is een truuk die veel mastenmakers toepassen als de gaten te groot beginnen te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 11:01 #58901

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Dit zijn blindklinkmoeren die Erik bedoeld, je hebt er wel een speciale tang voor nodig, heel toevallig heb ik er zo een liggen, die kan altijd geleend worden.

Poppen werkt altijd ook nog erg goed, neem dan monel nagels, of een nagel met alu huls en rvs trekpen, een popnagel geeft de minste kans op weerstand voor de vallen in de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 12:46 #58924

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2330
Dank voor de reacties,

Ik denk dat het slimmer is om toch alles te poppen. De vraag kwam een beetje tevoorschijn omdat ik een draadje moet tappen in de gegoten alu masttop voor de bevestiging van de windmeter. Er is geen ruimte om daar te poppen omdat ik dan in het schijfhuis van de spinnaker terecht kom. Het is dik genoeg om een draad te tappen. Corrosie is dan wel een risico maar het alternatief is een selftapper en dat geeft hetzelfde probleem. Ik zal er flink wat duralac tussen proppen.

@jouzers
Die blindklinkmoeren ken ik. Weinigen gebruiken ze vanwege het benodigde gereedschap. Je is natuurlijk prachtig. Misschien kom ik nog even bij je terug als ik beslis om ook nog een radarreflector te kopen.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 13:50 #58938

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
De vraag kwam een beetje tevoorschijn omdat ik een draadje moet tappen in de gegoten alu masttop voor de bevestiging van de windmeter. Er is geen ruimte om daar te poppen omdat ik dan in het schijfhuis van de spinnaker terecht kom. Het is dik genoeg om een draad te tappen. Corrosie is dan wel een risico maar het alternatief is een selftapper en dat geeft hetzelfde probleem. Ik zal er flink wat duralac tussen proppen.
Een windmeter heeft niet zo veel te houden, misschien dat je de boel ook met aluminium (sopral) boutjes kan vastzetten, dan is de kans op vastrotten door galvanische corrosie niet zo groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 14:27 #58945

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2330
Als je Sopral googled krijg je Franse hondenbrokken als eerste hit :lol:

Waar kun je boutjes M5 krijgen. Ik kan het zo snel niet vinden

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 14:35 #58947

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3967
of nylon bouten gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 14:39 #58949

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9699
Kwam laatst blindklinkbouten tegen die je met een paar stevige moersleutels zou kunnen verwerken. Heb de naam zo niet meer paraat, maar dat zou dus ook een optie kunnen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 17:00 #58973

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
bij fabory zoeken op blindklinkmoer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 17:11 #58976

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als je Sopral googled krijg je Franse hondenbrokken als eerste hit :lol:

Waar kun je boutjes M5 krijgen. Ik kan het zo snel niet vinden
Bij Fabory verkopen ze ze per doosje. Maar of je daar als particulier terecht kan? Als ik google op aluminium boutjes kom ik (motor)fiets-websites met kleurig geanodiseerde boutjes tegen, misschien in die richting zoeken. Het is wel met die dingen; vast is vast, niet overdrijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 17:26 #58979

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Afgezien van alle voor en nadelen is draad tappen in alu geen enkel probleem.
Boor als het kan het basis gat iets kleiner als voorgeschreven en werk met een machiene tap, deze werkt met een arbeidsgang de draad af, zijn te koop bij een goede ijzerhandel.
Wat wel belangrijk is, er moet voldoende vlees, materiaal dikte aanwezig zijn, bij staal volstaat de bout diameter als materiaal dikte, bij alu is 2x de bout diameter veilig.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 17:50 #58987

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
bij fabory zoeken op blindklinkmoer

Dat vind ik daar niet. Bedoel je speednut?

Dat lijkt wel slim... ik wil nog een clutch op de mast zetten en wist alleen niet hoe. zou dat hiermee kunnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 17:58 #58990

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
deze bedoel ik:
link

verkoophoeveelheid per stuk.

FABO AL BLKLMOER GVP PO 10 PO 35

Als je voor iets speciaals komt is het nooit een probleem dat je particulier bent.

bericht even aangepast, mod.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 18:18 #58993

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2330
Ja een fijne zaak daar bij fabory. Ik ga eens kijken in de spaanese polder

Ik heb ook aluminium boutjes door mijn voetrail zitten. Twee er van zien er van boven goed uit maar aan de onderkant zit niets. Vermoedelijk een keer ergens tegenaan gevaren waardoor de boutjes zijn afgebroken.

voor de rest geeft daty geen probleem maar het hoort natuurlijk niet :roll:

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 18:59 #59001

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
deze bedoel ik:

link verwijdert
verkoophoeveelheid per stuk.

FABO AL BLKLMOER GVP PO 10 PO 35

Als je voor iets speciaals komt is het nooit een probleem dat je particulier bent.

Een domme vraag misschien, maar hoe klink je die dan? En als dat gelukt is, mag je dan wel bevestigen met een rvs bout? of moet dat ook een aluminium zijn (en zijn die er ├╝berhaupt)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 19:50 #59010

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
Je hebt er mooie apparaten voor maar een enkele kan je wel klinken door er een bout met moer in te draaien, hierna de blindklinkmoer in het gat steken en de moer naar beneden draaien terwijl je de bout stilhoud.
zie pdf hier is de link


wat je wilt, als het wegcorrodeer gewoon weer een nieuwe erin.
En ja ze hebben bij fabory ook alu schroefjes op de plank liggen.

Goh ik zou zo aan de slag kunnen als verkoper bij die toko..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 20:23 #59013

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Mijn ervaring is dat als je de boel goed in de Duralac zet het met de corrosie ook wel meevalt, al gebruik je RVS boutjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 14 feb 2009 21:12 #59024

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 853
we hebben het inderdaad over een windvaantje.
kom op zeg gewoon boren, tappen, duralac erin en vastschroeven.
zo op naar de volgende klus. :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 15 feb 2009 09:16 #59060

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een verzoek van uw moderator, willen jullie niet van deze ellenlange links plaatsen, de forumlayout gaat er een beetje van naar de kl..ten.

Gebruik de URL functie hiermee kan je de link inkorten.

VOORBEELD;

[url=de link]nu een korte tekst[/url]
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 15 feb 2009 11:53 #59102

  • Postman
  • Postman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1175
:D Dank je wel Frans, ik zat al een hele tijd te zoeken hoe ik een clutch op de mast kon bevestigen... Dit is DE oplossing. Binnenkort maar eens even over Zwolle of Heerenveen rijden. Super!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 15 feb 2009 12:02 #59104

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
foutje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: vraag: draad tappen in aluminium 15 feb 2009 12:26 #59111

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
we hebben het inderdaad over een windvaantje.

Als het om een windvaantje gaat zou ik hem zeker poppen met gewoon een aluminium nagel, geen kans op corrosie, niet moeilijk doen met isoleren en de krachten zijn toch gering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl