Berghout-2 schreef :
Noorman, je schip is zo dik als een deur. Voorlopig geen zorgen, dus.
Verzekeringsmaatschappijen hanteren allemaal verschillende eisen.
Commerciële maatschappijen eisen vaak dat de scheepseigenaar er zelf voor moet zorgen dat de staat van onderhoud incl. huiddikte goed blijft. Keuringen en diktemetingen moeten dan meestal door de scheepseigenaar zelf geregeld en betaald worden, een paar honderd euro per keer.
Als de scheepseigenaar bij een schade niet kan aantonen dat het schip recent gekeurd is door een erkend expert, kan de verzekeraar heel vervelend gaan doen bij het uitkeren, en dat gebeurt dus vaak, veuls te vaak.
Onderlinge verzekeringsmaatschappijen zoals de EOC willen graag vooraf weten hoe "hun" schepen eraan toe zijn. Zij bieden meestal gratis keuringen incl. diktemetingen aan, te verrichten door hun eigen deskundige experts. In theorie meestal ongeveer om de 4 jaar, maar daar kunnen ze van afwijken, bijvoorbeeld bij een dik schip met een zorgvuldige eigenaar, of juist bij een rommelbak met een rommelkont als eigenaar.
Mijn vele ervaringen met deze Onderlinge-experts zijn altijd goed. Deskundig en no-nonsense.
@JB1280: ik heb nog nooit meegemaakt dat een diktemeting door de verf heen wordt uitgevoerd. Het gaat altijd zo, dat de expert (na kloppen) met krijt aangeeft waar hij wil meten, waarna de scheepseigenaar of een werfmedewerker op die plek het staal schoon en vlak slijpt.
Alleen bij ijzeren schepen (grofweg van voor 1900) is ultrasoonmeten onbetrouwbaar en wordt er geboord.
Gezien mijn ervaringen zal ik mijn vaartuigen nooit verzekeren bij een commerciële verzekeraar, niet direct noch via een tussenpersoon.
Wim
Verf hoeft zeker niet altijd verwijderd te worden, wel vaak bij dikkere poreuze lagen zoals op kotters ed. Maar op regulier 2k systeem op jacht veelal niet. Zonde om een intact verfsysteem te beschadigen, meten kost iets meer moeite, tijd en wat kennis.
Intervallen worden bepaalt door verzekeraar!