Waterblok schreef :
Wat is nu een zekere methode om te constateren dat je afsluiters en tules wel goed zijn?
Mijn bootje is 33 seizoenen oud maar wel altijd op de kant gestaan s'winters.
Originele materiaal nog.
Je kan het niet zien zonder demonteren of destructief onderzoek.
IK heb dat bij de WADnWIND ook gelijk gedaan, bleek niet nodig, maar wel héél rustgevend daarna.
Bij het nieuwe schip dus ook standaard in de planning. Ik wil dat risico gewoon niet en gemoedsrust.
Je ziet er aan de buitenzijde niets van:
Na uitboren blijkt dat er geen ontzinking is:
Alleen achter de flens zie je een heel klein beetje rood koper, wat wijst op ontzinking:
Er heeft dus iets water achter de flens vocht gezeten.
Het monteren van een doorvoer met kit of epoxy is mijn inziens de totaal verkeerde methode en leid altijd tot gezeur op termijn. Echter die termijn ligt vaak bij een volgende eigenaar.
Ik monteer de doorvoer met een neopreen ring achter de flens. De flens dient dus alleen maar voor afdichten met een neopreen pakking.
Aan de binnenzijde van het gat gebruik ik wel kit en zet de moer ook in de kit vast als borg.
Epoxy is veel te hard en star om uberhaupt als pakking te kunnen dienen. Epoxy is wel geschikt om een planparallel vlak te maken voor de moer. Epoxy gebruiken als lijm op polyamide (nylon) is grote onzin en werk niet. (hecht n.l. niet) .