Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: gat in stalen boot

gat in stalen boot 26 mrt 2021 21:17 #1266784

  • Brassman
  • Brassman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 623
Als Brassman met uitgebreide 'capillaire' ervaring zou ik zeggen;
de omgeving rondom de opening binnen de lasnaden(zeker aan de boven en zijkanten) verhitten, hoeft niet veel te zijn, en owatrol erin laten zuigen.
B)
Catch that Wind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 26 mrt 2021 22:03 #1266803

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5900
Owatrol is lijnolie met toevoegingen: dat stolt na relatief korte tijd en kruipt dan niet meer. Fluid film blijft echt minstens twee, drie jaar kruipen, wat bewezen is met diverse praktijkvoorbeelden (die ik, toegegeven, voornamelijk bij de NL importeur van het spul heb gezien). Zelf nu een blank staal, aangeroest proefstukje in fluid film gezet. Na 8 maanden nog steeds niet droog, en de oude roest veeg je er inmiddels zo af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 27 mrt 2021 08:38 #1266862

Boot is van mijn zwager. Naar aanleiding van jullie reacties heeft hij besloten om komende winter het laswerk opnieuw te laten doen en er dan een plaatje in te laten zetten. Er dient dan een deel van het interieur verwijderd te worden. En wellicht een andere lasser zoeken.

Dank voor de vele reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 27 mrt 2021 18:51 #1267045

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Misschien te laat, maar ik zou het gewoon zo laten!!!!
Heb je wel eens gekeken hoe dubbelingen op binnevaartschepen worden gedaan? Dat ziet er echt minder netjes uit en natuurlijk blijft dat gewoon zitten.

Weer een mooi voorbeeld waarbij dit schitterende forum mensen onnodig bang maakt. Jammer!
Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Beenhakkervlet (zeilend) "Kikker" met Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 27 mrt 2021 19:56 #1267076

Tja, volgens mij voldoet het ook wel. Onnodig om de dubbeling er weer uit te slijpen, en opnieuw een stuk in te lassen waarbij je weer een hoop warmte in het materiaal brengt.

Gewoon in de gaten houden. Misschien over een paar jaar ff het plaatje ultrasoon checken qua wanddikte.

En verder eerst een zomer lekker varen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 27 mrt 2021 21:08 #1267099

daan1508 schreef :
Misschien te laat, maar ik zou het gewoon zo laten!!!!
Heb je wel eens gekeken hoe dubbelingen op binnevaartschepen worden gedaan? Dat ziet er echt minder netjes uit en natuurlijk blijft dat gewoon zitten.

Weer een mooi voorbeeld waarbij dit schitterende forum mensen onnodig bang maakt. Jammer!

Dicht is dicht simpel.

Alleen persoonlijk zal ik het netter afwerken.
Zeker als je later weer wilt verkopen in de toekomst.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 27 mrt 2021 21:59 #1267120

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 165
Op die manier je mening vertellen is dan weer wel zinvol!
Kijk, we kunnen het wel :)
Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Beenhakkervlet (zeilend) "Kikker" met Arona AD186
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 28 mrt 2021 07:21 #1267154

Dat oplassen van een plaatje heet gewoon dubbelen.
Dat wordt/werd in de binnenvaart ook gewoon toegepast. (Tegenwoordig mag dat niet meer)
Is prima hoor.
Als de las 100% dicht is geen probleem.
Goed controleren. Bovenzijde zal geen probleem zijn geweest.
Is nagenoeg onderhands. De zijden.....het z.g. stapelen wordt al ietsje anders.
De onderkant van de las. Ja die is erg lastig. Dus die heel goed controleren op minuscule gaatjes.

Sorry, voorgaande reacties waren bij mij nog niet binnen. Vandaar mijn reactie.
Maar klopt dus gewoon.
Gert
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 07:23 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 28 mrt 2021 07:27 #1267156

FriendlySailor schreef :
Dat oplassen van een plaatje heet gewoon dubbelen.
Dat wordt/werd in de binnenvaart ook gewoon toegepast. (Tegenwoordig mag dat niet meer)

www.nbkb.nl/wp-content/uploads...-casco-Wetgeving.pdf

Heb je een bron dat dubbelen verboden is geworden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 28 mrt 2021 07:56 #1267163

Nou de bron weet ik niet exact, maar de woonboot van mijn zoon moest uit het water en op een paar plaatsen hersteld. T.b.v de CvO.
Daar op de werf vertelden ze, dat dubbelen niet meer mocht ook niet voor woonboten.
Dus er moesten stukken ingelast worden. Is vele malen duurder.
En het risico, dat er binnen eerder brand kan ontstaan.
Het schip is helemaal met hout ingetimmerd en onder de vloer kan je (bijna) niet komen om brand te voorkomen.
En dat is wel een eis.
Dus werd er wel weer gedubbeld. Maar wel in overleg met de verzekering en -expert.
Gert
Laatst bewerkt: 28 mrt 2021 08:00 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

gat in stalen boot 28 mrt 2021 10:36 #1267271

FriendlySailor schreef :
...................dubbelen.
Dat wordt/werd in de binnenvaart ook gewoon toegepast. (Tegenwoordig mag dat niet meer)

Dubbelen is in Nederland toegestaan, ook voor de beroeps-binnenvaart.
Er zijn bepaalde plekken op een schip waar het niet mag, bijvoorbeeld als de scheepshuid ter plekke deel is van een brandstofbunker.
Grote dubbelplaten moeten worden verbonden met de onderliggende spanten, bijvoorbeeld door het maken van sleuven die vervolgens worden doorgelast.

In de praktijk is het dubbelen een prima oplossing die vele tientallen jaren stand kan houden (mits goed uitgevoerd).
In het buitenland is men dikwijls huiverig voor dubbelingen, uit onwetendheid.
Maar, terug naar de beginvraag, TS hoeft echt niet bang te zijn voor zijn ienie-minie dubbelplaatje. Lekker laten zitten.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl