Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 11:55 #1289272

Ben de kasjes aan het ruimen
En tot mijn ontdekking vind ik roest aan de binnen kant.
Het is boven de waterlijn.
Al met een schoevendraaier licht geschaapt.
Zodat ik deze foto kan maken.




Wat denken jullie?
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 11:59 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 11:58 #1289273

Nu nog de foto...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 11:59 #1289274

I am Roaring schreef :
Nu nog de foto...

Is er nu.
Mb te groot
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 12:02 #1289276

Moeilijk te beoordelen zo, het lijkt een spant die is weggeroest? de romp lijkt in tact te zijn? Wat is dat witte?Ht lijkt ook of het hout tegen het metaal aanzit? Dat is ook niet goed tegen roest?
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 12:03 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 12:06 #1289278

I am Roaring schreef :
Moeilijk te beoordelen zo, het lijkt een spant die is weggeroest? de romp lijkt in tact te zijn? Wat is dat witte?Ht lijkt ook of het hout tegen het metaal aanzit? Dat is ook niet goed tegen roest?

Foto staat gedraait even een kwartier slag draaien.
Aan de buiten kant zie je niks.
Zelf denk ik dat er een nieuwe plaat is ingelast .
De boot is verzinkt aan de buitenkant.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 12:21 #1289282

Dan is het dus een stringer, daar blijft (condens) water op staan op deze manier, waarschijnlijk zal je meer van deze plekken hebben? Zat er ook steenwol op?
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 12:22 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 12:24 #1289283

I am Roaring schreef :
Dan is het dus een stringer, daar blijft (condens) water op staan op deze manier, waarschijnlijk zal je meer van deze plekken hebben? Zat er ook steenwol op?

Nee zat er niet op en de kachel is volgens de ouwe eigenaar al jaren er uit.
En heeft een gas kachel geplaatst toen.
Als ik de gas kachel zie heeft die ook wel de beste tijd gehad.(gaat er ook uit)
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 12:28 #1289286

Meestal ziet het er erger uit dan het is.
Het is boven de waterlijn. Hier past dus een stevige aanpak.
Bik de roest grondig weg met een handbikhamer, de vouw van een bankhamer of een luchtdrukhamertje. Wees niet zachtzinnig, alle roest moet weg.
Draag een veilheidsbril, want de roestklonten vliegen als kogels om je oren, en gehoorbescherming want het geeft een takkeherrie.

Waarschijnlijk hou je schoon staal over dat een beetje putterig is, maar nog dik genoeg. Conserveer daarna met olie of vet.
Als het staal te dun is, sla je er doorheen. Dan heb je meteen de plekken gevonden waar je moet repareren. Als je er niet doorheen slaat, is het dik genoeg.

Overigens, roestomvormers (zoals Fertan) werken niet op zulke roest.Niet kopen, zonde van je geld.

Dus: aan het werk, vlerk!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 12:33 #1289290

Berghout-2 schreef :
Meestal ziet het er erger uit dan het is.
Het is boven de waterlijn. Hier past dus een stevige aanpak.
Bik de roest grondig weg met een handbikhamer, de vouw van een bankhamer of een luchtdrukhamertje. Wees niet zachtzinnig, alle roest moet weg.
Draag een veilheidsbril, want de roestklonten vliegen als kogels om je oren, en gehoorbescherming want het geeft een takkeherrie.

Waarschijnlijk hou je schoon staal over dat een beetje putterig is, maar nog dik genoeg. Conserveer daarna met olie of vet.
Als het staal te dun is, sla je er doorheen. Dan heb je meteen de plekken gevonden waar je moet repareren. Als je er niet doorheen slaat, is het dik genoeg.

Overigens, roestomvormers (zoals Fertan) werken niet op zulke roest.Niet kopen, zonde van je geld.

Dus: aan het werk, vlerk!
Wim.

Ik heb een mataal dikte meter.
Die ga ik eerst gebruiken om te meten hoe dik het is.
Lijk me verstandig omdat eerst even te doen.

Daarna inderdaad schoonmaken.
Zat te denken aan het te vertinnen aan de binnen kant na dat ik alles goed schoongebrand heb.
Deden we in de auto schade wereld ook.

Wil nog niet meppen over 9 weken ben ik vrij door de week en werk ik alleen nog in de weekend.

Werk nu 7 dagen in de week.
Slaap al op de boot.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 12:34 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 12:34 #1289291

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27055
:laugh:

Fertan werkt wel, mits....

Roest weghalen met een Dremel en slijpsteentje, dan kan je er goed bij. De diepe putten mag je uithalen, maar hoeft niet.

- Spoelen met remmenreiniger
- Ontvetten (remmenreiniger)
- stabiliseren met Fertan volgens voorschrift en gedurende uren vochtighouden en 24 uur wachten.
- Afsoppen met natte spons
- drogen
- ontvetten
- sealen met polyurethaan giethars (met de kwast)
- schilderen.

Op ze wijze kom ik uiteindelijk al 14 jaar vooruit op een stalen schip.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 13:11 #1289301

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3377
suijkerbuijk schreef :
Foto staat gedraait even een kwartier slag draaien.

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 14:35 #1289330

WADnWIND schreef :
:laugh:

Fertan werkt wel, mits....

Dat schreef je al eerder.
Grappig hoe ervaringen kunnen verschillen.

Rond 1983 kwam Fertan hier op de markt. Lucas, de verse importeur, wilde het product graag promoten en zocht contact met ons, eigenaren van roestbakken in de Oude Haven R'dam.
Hij vertelde dat het in essentie gewone vulpeninkt was, want er was een zekere roestremmende werking ontdekt bij het knoeien met die inkt.
We hebben een sessie georganiseerd op de ultieme roestbak: de logger Zwerver. Tientallen jaren op zee gevaren, waarbij het onderhoud (zoals gebruikelijk op veel zeeschepen) eruit bestond dat er steeds weer nieuwe verf over de vuile oude roest werd gekwakt.

De binnenkant van de verschansing werd verdeeld in vakken.
Een deel werd schoongebikt met een naaldenbikhamer (tering man, wat een herrie naast mij, dagenlang!), vervolgens schoongeborsteld en in de Owatrol RLS (=red lead stain, oftewel loodmenie) gezet.
Een tweede vak werd behandeld met dieselolie over de roestplakken heen, verder niks.
Een derde vak werd nat gestraald, dus met een hogedrukspuit waaraan straalgrit wordt toegevoegd, waarna Owatrol RLS.
Een vierde, vijfde en zesde vak werden behandeld met Fertan, zonder en met roestbikken/natstralen.
En er was nog een andere roestomvormer, maar ik ben vergeten welke dat was.

Om het lange verhaal kort te houden: de vakken die met Fertan en die andere roestomvormer behandeld waren, kwamen als slechtste uit de test. Het spul leek gewoon niet of nauwelijks te werken. Zelfs het vak met alleen maar dieselolie zag er beter uit.
Sindsdien heb ik dus geen roestomvormers meer gebruikt.
Maar het zou kunnen dat de receptuur verbeterd is en dat ik dat gemist heb.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 14:59 #1289334

Ik gebruik Fertran en Ferpox onder op de Land ROver en aan boord, oa kiel onder water. Het probleem met Fertran is dat het geen enkele bescherming biedt na de roest-omvorming. Die moet je dus zelf aanbrengen. Die Ferpox werkt prima. Ik heb mijn gietijzeren kiel hoermee gedaan, blijft inmiddels al vele jaren netjes.
WadnWind heeft er een ander middel voor, ook goed
Berghout heeft het ook goed gezien; alleen Fertran gaat niet werken
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 15:27 #1289343

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
suijkerbuijk schreef :
Ben de kasjes aan het ruimen
En tot mijn ontdekking vind ik roest aan de binnen kant.
Het is boven de waterlijn.
Wat denken jullie?
Wat dacht je van roest ten gevolge van daar steeds omlaag lopend condenswater? Veel vaartuigen hebben onvoldoende ventilatie en een mens geeft heel wat vocht af. Dat condenseert dan op plekken die relatief koud zijn en loopt dan in stralen omlaag. Veel vaartuigen roesten door dit fenomeen eerder van binnenuit door dan dat roest van buitenuit problemen geeft.
Ik zou zeker m'n vlak eens controleren!!
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 15:47 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 15:44 #1289347

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1367
Berghout-2 schreef :
WADnWIND schreef :
:laugh:

Fertan werkt wel, mits....
Maar het zou kunnen dat de receptuur verbeterd is en dat ik dat gemist heb.
Fertan zegt mij niets. Ik heb wel uitstekende ervaring met "Rust remover" van Epifanes. Ik heb een stuk blank staal in weer en wind aan dek liggen dat ik in november 2007 ingesmeerd heb met dit spul en er is nog geen roest te bekennen. De andere helft heb ik zo'n 4 jaar geleden ingemeerd met "Ranex Rustbuster". Hierop is wel enigszins roest te ontdekken, maar nauwelijks de moeite waard. Het nadeel van "Rust remover" is, dat alles waar het op komt, zwart wordt. Ranex Rustbuster heeft dat nadeel niet (dus geeft het niet wanneer je ergens iets morst), maar je moet het wel goed naspoelen met water voor je er overheen gaat schilderen.
Helaas weet ik niet hoe je hier makkelijk foto's kan plaatsen, want anders had ik eventjes een foto van mijn proefstaal gemaakt en geplaatst.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 26 mei 2021 15:49 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roest binnen zijde waar ouwe diesel kachl 26 mei 2021 17:50 #1289379

Gerard schreef :
suijkerbuijk schreef :
Ben de kasjes aan het ruimen
En tot mijn ontdekking vind ik roest aan de binnen kant.
Het is boven de waterlijn.
Wat denken jullie?
Wat dacht je van roest ten gevolge van daar steeds omlaag lopend condenswater? Veel vaartuigen hebben onvoldoende ventilatie en een mens geeft heel wat vocht af. Dat condenseert dan op plekken die relatief koud zijn en loopt dan in stralen omlaag. Veel vaartuigen roesten door dit fenomeen eerder van binnenuit door dan dat roest van buitenuit problemen geeft.
Ik zou zeker m'n vlak eens controleren!!

Sorry wat is een vlak?

Ben de hele dag daar binnen geweest met de hond.
Maar zag geen condens op de ramen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl