Dit is heel gebruikelijk alleen meestal is het niet zichtbaar omdat het achter de isolatie weggewerkt zit, dit doen ze bij stalen boten ook vaak.
Als je metaal last dan krimpt het, dus langs de landen en stuiken (naden in de huidplaten) maar ook op de spanten krimpt het materiaal. Daardoor krijg je bolstaande vakken tussen het laswerk in. Door te lassen op het plaatveld zelf krimp je het op die plek ook en trekt het weer strak als je het juist doet, en vooral aluminium en RVS hebben daar last van. Overigens hebben ze het in het voorbeeld van TS wel erg overdreven.
Zelf heb ik op mijn boot kruisjes gelast in de 'gedeukte' plaatvelden, dat krimpt iets effectiever dan lange lassen leggen en verzwakt het materiaal wat minder. Het aluminium waar boten van gebouwd worden verliest ongeveer 50% van zijn treksterkte nabij de las door de hitte behandeling die het krijgt. Lange rupsen zorgen dus voor meer verzwakking dan lokaal meer hitte toevoegen (kruisjes lassen). Je kunt hetzelfde effect ook bereiken met een acetyleen brander met een rosebut erop. Als je een rondje van ongeveer 3cm rond kersenrood hebt gestookt (staal) en dan met de compressor er lucht langs blazen om geforceerd af te koelen. Dat geeft een mooier resultaat dan lassen maar is wel meer werk. Deze techniek is overigens niet toe te passen op aluminium omdat dit niet zichtbaar verkleurd als het de juiste temperatuur bereikt.
Hier een foto'tje van mijn boot in aanbouw: