Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aluminium vraagje

Aluminium vraagje 09 juli 2021 13:16 #1302956

Ik kwam foto's tegen van een aluminium bouw, daar zijn op de huid heel wat meters lassen neer gezet.
Het lijkt wel of dat de leerling even heeft mogen oefenen :)
Kan iemand mij uitleggen wat hiervan de reden is.
Ik neem direct aan dat het een stuk extra sterkte zal geven aan de huid, maar nu de achterliggende theorie.


En dus waarom de ene keer kruislings en de andere keer met een mooie slinger, het lijkt compleet willekeurig voor mij?
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 13:17 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aluminium vraagje 09 juli 2021 13:42 #1302962

Is dat niet om een bolling strak te trekken als er niet vorogevormde plaat is gebruikt??
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aluminium vraagje 09 juli 2021 13:57 #1302969

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3782
Afhankelijk van de samenstelling, kunnen in het productie- of bewerkingsproces bij bepaalde legeringen Si en Mg door snelle afkoeling in het aluminium rooster opgelost blijven. Het materiaal is dan goed vervormbaar. Door een warmtebehandeling, waarbij Si en Mg alsnog worden uitgescheiden, wordt een z.g. precipitatieharding geforceerd. Daardoor neemt de stijfheid toe.
Ik kan me voorstellen dat door het leggen van lasrupsen op de verwerkte plaat deze harding (ook wel veroudering genoemd) wordt ingezet. Het traagheidsmoment neemt ook enigszins toe door de vergroting van de uiterste vezelafstand in de doorsnede (10% extra afstand betekent 40% groter traagheidsmoment).
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 15:14 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aluminium vraagje 09 juli 2021 15:37 #1302991

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Eens met Yellow Boat. Deze lasrupsen worden aangebracht om de plaatvlakken te doen krimpen, waardoor ze worden gestrekt. Mogelijk wordt de buitenzijde van dit casco niet geschilderd, en dus ook niet geplamuurd. Maar je wilt niet tegen deuken aankijken uiteraard. De deuken onstaan doordat de spanten aan de plaat worden gelast, waarna de lassen in lengterichting krimpen.
Qua sterkte voegen deze extra lasrupsen niets toe - integendeel zelfs, want in de door warmte beinvloede zone neemt de sterkte van aluminium af. Een eventueel verhardingsprocess is bij mij niet bekend.

Op de aluminium casco's van werkschepen die bij mijn werkgever werden toegeleverd, werd dit weinig toegepast, vanwege grotere huiddikte (minder vervorming) en lagere esthetische eisen.
Tsja en de afwisseling van de patronen: ik denk gebaseerd op ervaring van de bouwer, waarbij hij oplet of strekken in hoogte en/of in lengte richting moet gebeuren. Als hij bijv. alleen in lengte richting last, zal de plaat bij afkoelen ook alleen in lengterichting krimpen en strekken.
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 15:44 door Ferox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aluminium vraagje 09 juli 2021 16:14 #1303008

Ferox schreef :
Eens met Yellow Boat. Deze lasrupsen worden aangebracht om de plaatvlakken te doen krimpen, waardoor ze worden gestrekt. Mogelijk wordt de buitenzijde van dit casco niet geschilderd, en dus ook niet geplamuurd. Maar je wilt niet tegen deuken aankijken uiteraard. De deuken onstaan doordat de spanten aan de plaat worden gelast, waarna de lassen in lengterichting krimpen.
Qua sterkte voegen deze extra lasrupsen niets toe - integendeel zelfs, want in de door warmte beinvloede zone neemt de sterkte van aluminium af. Een eventueel verhardingsprocess is bij mij niet bekend.

Op de aluminium casco's van werkschepen die bij mijn werkgever werden toegeleverd, werd dit weinig toegepast, vanwege grotere huiddikte (minder vervorming) en lagere esthetische eisen.
Tsja en de afwisseling van de patronen: ik denk gebaseerd op ervaring van de bouwer, waarbij hij oplet of strekken in hoogte en/of in lengte richting moet gebeuren. Als hij bijv. alleen in lengte richting last, zal de plaat bij afkoelen ook alleen in lengterichting krimpen en strekken.

Bewijst ook wel dat dit zeker geen leerling gedaan heeft maar een aluminiumlasser me veel ervaring want dat leer je alleen met heel veel doen en proberen, niet met studeren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aluminium vraagje 09 juli 2021 16:24 #1303017

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 486
Dit wordt ook wel op stalen boten toegepast. Onze schokker zit aan de binnenkant redelijk vol met lasrupsen.
Aan de buitenkant mooi strak, zonder plamuur.
Vakwerk van de heer Smits.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aluminium vraagje 09 juli 2021 16:24 #1303018

Dit is heel gebruikelijk alleen meestal is het niet zichtbaar omdat het achter de isolatie weggewerkt zit, dit doen ze bij stalen boten ook vaak.

Als je metaal last dan krimpt het, dus langs de landen en stuiken (naden in de huidplaten) maar ook op de spanten krimpt het materiaal. Daardoor krijg je bolstaande vakken tussen het laswerk in. Door te lassen op het plaatveld zelf krimp je het op die plek ook en trekt het weer strak als je het juist doet, en vooral aluminium en RVS hebben daar last van. Overigens hebben ze het in het voorbeeld van TS wel erg overdreven.

Zelf heb ik op mijn boot kruisjes gelast in de 'gedeukte' plaatvelden, dat krimpt iets effectiever dan lange lassen leggen en verzwakt het materiaal wat minder. Het aluminium waar boten van gebouwd worden verliest ongeveer 50% van zijn treksterkte nabij de las door de hitte behandeling die het krijgt. Lange rupsen zorgen dus voor meer verzwakking dan lokaal meer hitte toevoegen (kruisjes lassen). Je kunt hetzelfde effect ook bereiken met een acetyleen brander met een rosebut erop. Als je een rondje van ongeveer 3cm rond kersenrood hebt gestookt (staal) en dan met de compressor er lucht langs blazen om geforceerd af te koelen. Dat geeft een mooier resultaat dan lassen maar is wel meer werk. Deze techniek is overigens niet toe te passen op aluminium omdat dit niet zichtbaar verkleurd als het de juiste temperatuur bereikt.

Hier een foto'tje van mijn boot in aanbouw:

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 16:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aluminium vraagje 09 juli 2021 16:32 #1303023

Ferox schreef :
Qua sterkte voegen deze extra lasrupsen niets toe - integendeel zelfs, want in de door warmte beinvloede zone neemt de sterkte van aluminium af. Een eventueel verhardingsprocess is bij mij niet bekend.
Helemaal juist. Verharden van de lassen zelf is wel mogelijk door ze te bewerken met een hamer. Dat is een job voor twee personen, eentje houd een flink gewicht tegen de lasnaad aan de buitenkant, denk aan een kilo of 10 en de tweede persoon klapt op diezelfde plek met een hamer van een kilo of twee op de las aan de binnenkant. Dit noemen ze ook wel 'strekken' van een lasnaad. Met deze methode verouder je de las mehcanhisch waardoor wat van de krimpspanning verdwijnd die tijdens het lassen is toegevoegd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aluminium vraagje 09 juli 2021 17:50 #1303039

Kijk eens aan, weer heel wat bijgeleerd.
Bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aluminium vraagje 09 juli 2021 21:00 #1303100

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6165
Ik ook! Leuke post!

Gebruikte de techniek met vlampunt in de carrosserie toen ik nog aan oldtimers werkte.
Maar wist niet dat ze dit toepassen op boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aluminium vraagje 09 juli 2021 22:06 #1303125

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19221
Erikdejong schreef :
Je kunt hetzelfde effect ook bereiken met een acetyleen brander met een rosebut erop. Als je een rondje van ongeveer 3cm rond kersenrood hebt gestookt (staal) en dan met de compressor er lucht langs blazen om geforceerd af te koelen. Dat geeft een mooier resultaat dan lassen maar is wel meer werk.

Op die manier heb ik ze ook wel potdeksels en spanten á la holland-profiel 120 zien rekken en strekken ook zonder enig drukken de zeeg er in te krijgen.
In het oude schepen wereldje zijn nog mensen die deze kunst goed verstaan.


Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 juli 2021 22:10 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aluminium vraagje 09 juli 2021 22:12 #1303127

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19221
Voor zover ik weet is het bij aluminium van grote invloed met welke elektrische golfvorm en stroom sterke en pulsduur je last.
Zonder electronische lastrafo wordt het vaak een zooitje.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aluminium vraagje 10 juli 2021 01:17 #1303144

Calidris schreef :
In het oude schepen wereldje zijn nog mensen die deze kunst goed verstaan.
Opzich is het niet heel moeilijk. Er zijn ook best een hoop jonge mensen die het kunstje kennen. Als je eenmaal weet hoe metal reageerd dan is het alleen een kwestie van 3D denken en je weet waar je meot beginnen. Wel een kwestie van veel oefenen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl