Yellow Boat schreef :
Joop66 schreef :
Hoe je om moet gaan met deze specifieke oplossing in een stalen schip, weet ik niet zo goed. Daar voor luister je beter naar mensen die daar hands on ervaring mee hebben.
Als je voor vervanging gaat, zou ik òf weer dikwandig staal er in zetten, òf kunststof.
In ieder geval GEEN RVS, of messing. En Brons vind ik vanwege de stalen boot ook tricky.
Deze nog maar weer eens:
drive.google.com/open?id=1Yo8n...ail.com&usp=drive_fs
Brons is net zo tricky als messing want de galvanische potentialen ontlopen elkaar niet veel . RVS is nog erger ondat het nog wat edeler is. Aleen gaan die standpijpen in ieder geval niet meer kapot , wel de romp zelfs vooral rond de plek waar de standpijp zit.
Enige voordeel kan zijn dat je messing ( overigens op zout wate niet gebruiken) of brons niet hoeft te beschermen en dat bescherming van je romp met een goed verfsysteem een stuk makkelijker is dan van de binnenkant van een standpijp. Bovendien kun je op de romp vlakbij de standpijp een anode aanbrengen.
Eigenlijk lijkt me daarom een standpijp van edeler materiaal dan staal niet eens zo verkeerd . Er varen immers genoeg stalen boten rond met bronzen afsluiters in de romp en je schroef is ook van brons , daarom zitten er immers anodes op een stalen romp
.
Ad
Ad,
De redenen voor de diskwalificatie van elk materiaal is anders. Nog los van de compatibiliteit met staal.
RVS: Spleetcorrosie, vooral in zout.
Messing: Niet geschikt voor zout,
Brons: Veel zwendel, veel soorten niet geschikt voor zout.
@TXL Noorman:
Er is volgens mij maar 1 goed: Goed genoeg. Daar onder voldoet t niet. Daar boven maakt niet meer uit. De hele wereld aan plastic jachten vaart rond met huiddoorvoeren. Werkt dus. En ja, ingelaste fittingen of standpijpen kunnen ook.