Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee??

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:10 #1333673

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Sailingcamelot,

Van mijn kant geen tips of hints; daar heb ik veel te weinig kennis voor. Wel een vraagje: waarom niet met een nieuwe boormachine (heb je waarschijnlijk toch nodig) en de gatenzaag een nieuwe poging wagen? Als dat de vorige keer ook gelukt is, waarom geen tweede keer?

Hoe dan ook, succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:11 #1333675

JeePee schreef :
Idd, decoupeerzaag en ga je mond spoelen, het is een mens-gat


Oeps!! Wat heerlijk toch weer dat ZF ook dit soort flagrante misstanden signaleert!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:15 #1333676

Jurrien schreef :
Sailingcamelot,

Van mijn kant geen tips of hints; daar heb ik veel te weinig kennis voor. Wel een vraagje: waarom niet met een nieuwe boormachine (heb je waarschijnlijk toch nodig) en de gatenzaag een nieuwe poging wagen? Als dat de vorige keer ook gelukt is, waarom geen tweede keer?

Hoe dan ook, succes, Jurriën

Hi Jurrien, de vorige keer is mn boormachine in rook opgegaan. Waarschijnlijk is de diameter van de gatenzaag (152mm) te groot. Dat was een eenvoudige doehetzelf boormachine. Ik gebruikte deze op (erg) laag toerental waarna er na een minuutje of twee enorme stank en rook uitkwam. Ik heb toen snel de stekker eruit gehaald en heb de boor buiten laten uitdampen. Ik ga er van uit dat deze boor overleden is.

Ik vond het erg lastig om de boor goed te houden omdat het RVS bijzonder dun is en flexibel is als je er stevig kracht op zet.

Ik denk dat ik met een stapel goede RVS decoupeerzagen, dikke handschoenen en nieuwe bandjes voor de powerfile afreis..
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:16 #1333677

sy helios schreef :
handschoenen
of pleisters
(bramen...)

Zeer praktisch :-)
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:19 #1333678

Knabbelschaar op boormachine die kende ik nog niet. Goede tip, mits het RVS dun genoeg is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:20 #1333679

Yellow Boat schreef :
De Optimaal schreef :
slijpen bij brandstof lijkt me niet slim.

Dat valt bij diesel wel mee hoor . Diesel ktijg je echt niet in brand , tenzij je de hele tank boven het vlampunt van 52 kunt brengen en dat lijkt me met zo'n grote tank nogal onwaarschijnlijk .
Gooinmaar eens een lucifer in een bakje diesel of probeer dat gewoon eens an te steken . Zal niet lukken tenzij je dat met een flinke vlam doet.
De reden is dat geen enkele vloeistof als vloeistof brand maar allen als damp . En die damp onstaat bijv. bij diesel alleen in voldoende mate boven de 52 graden .Bij bijv. benzine is dat heel anders want daar ligt de grens al bij -43 graden ! . nl.wikipedia.org/wiki/Vlampunt
Je kunt dus aan een dieseltank probleemloos slijpen i.t.t. aan een benzinetank .
Ad
ps. en svp niet weer allerlei verwijten van bepaalde forumleden dat ik gevaarlijke dingen voorstel want dat is zeker hier absoluut niet waar ;)

De tank is leeggepompt en door het mensgat voor in de tank op het diepste punt uitgedweild. Uiteraard NIET met papier maar met doeken!!!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:21 #1333680

sjoerd1981 schreef :
Deze zaagjes hebben een tandsteek (en materiaal) dat wel aardig werkt met RVS:

www.rvspaleis.nl/metaalbewerki...eerzaag/64500-0714_1

Hi Naamgenoot,

Dankjewel!! Ik ga ze zeker bestellen. Zelf ook goede ervaringen bij RVSpaleis..

Sjoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 10:31 #1333682

Beste reageerders,

Bij deze wil ik jullie allen danken voor je inzicht, kennis en praktische tips. Gelukkig is ook dit topic weer op onnavolgbare ZF manier verluchtigd met praktijkvoorbeelden, theoretische onderbouwing, nieuwe inzichten en leuke weetjes.

Ik ben echter natuurlijk ook blij met de concrete aanwijzingen. Uiteindelijk mis ik toch de ervaring die hier op het forum in zon ruime mate aanwezig is. Het stelt me in staat om hier in NL de klus optimaal voor te bereiden zodat ik in ieder geval niet op voorhand al de mist in ga!

Zeer bedankt, hartelijke groet, SJoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 11:49 #1333698

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 527
Mocht je nog een keer een stuk electrisch gereedschap zwaar- of overbelasten, leg het dan niet uitgeschakeld weg.
Beter is om onbelast nog even te laten draaien zodat de luchtkoeling zijn werk kan doen. Je voelt zelf dat de temperatuur van de uitgeblazen lucht kouder wordt. Dan pas uitschakelen en wegleggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 12:29 #1333710

holtere schreef :
ps. en svp niet weer allerlei verwijten van bepaalde forumleden dat ik gevaarlijke dingen voorstel want dat is zeker hier absoluut niet waar
Blijft natuurlijk dat het volslagen idioot is om mensen aan te moedigen om aan een brandstoftank te slijpen of te lassen omdat iets theoretisch gezien niet kan volgens Bartjens.

Zucht ... ik heb het over een dieseltank en niet over een brandstoftank in het algemeen en ook duidelijk uitgelegd waarom dat wel gaat en bij een benzinetank niet .
Maar als jij te dom bent om dat te snappen of niet wilt leren van iemand die dat wel weet kan ik je heelaas ook niet helpen , dan begin je wat mij betreft een beetje te lijken op een Coronawappie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 13:25 #1333726

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11866
Ik ben niet te dom om te snappen maar jij bent dom om dat zo op te schrijven ;)
Nog onverantwoord ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 13:58 #1333739

Ad duldt geen tegenspraak. De meeste leraren uit die tijd niet ;)
Laatst bewerkt: 19 okt 2021 13:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 14:21 #1333749

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11866
Klopt wel, ben zelf leraar.
Je hebt leraren en andere raren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 15:03 #1333759

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8712
het verbaasde mij wel, maar wordt nu persoonlijk..

meestal is Ad van; boe, eng, mag niet, gaat fout, RTFM

evenwel, zou ik dat risico van slijpen niet opzoeken
better safe than sorry

geen leraar, maar wel een MVK cert.
en oa VCA auditor
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 15:12 #1333766

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
Sailingcamelot schreef :
De tank is leeggepompt en door het mensgat voor in de tank op het diepste punt uitgedweild.

Wacht effe: heb je een mangat aan de voorkant, dus niet de bovenkant van de tank? Nu ben ik geinteresseerd! Hoe heb je dat gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 15:55 #1333783

152mm is een beste gatenzaag voor RVS, kan wel, maar echt met beleid. In mijn ervaring gaat het beter als je de zaag in zijn achteruit draait. Dan gaat het zagen een stuk langzamer, maar de zaag hapt niet meer en sloopt je boormachnine ook niet. Zorg ervoor dat je vooral veel koelt en neem regelmatig een pauze. Het RVS mag niet warm worden want dan verhard het enorm en dan kun je verder zagen of boren wel vergeten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 19:29 #1333835

Voor een 152 mm gatenzaag in RVS draait een normale boormachine al snel te hard, of heeft niet voldoende koppel. Wij gebruiken ze geregeld voor staal, maar dan wel in een flinke kolomboor op heel laag toerental en met flush-cooling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 19:47 #1333840

Joop66 schreef :
Sailingcamelot schreef :
De tank is leeggepompt en door het mensgat voor in de tank op het diepste punt uitgedweild.

Wacht effe: heb je een mangat aan de voorkant, dus niet de bovenkant van de tank? Nu ben ik geinteresseerd! Hoe heb je dat gedaan?

Ah, verwarrend.. Ik zie het zelf ook. Onder een kooi ligt de dieseltanl in de langte. De tank loopt naar achter toe taps toe. Aan de voorzijde van het bed (hoofdeinde) is de tank het diepst. Daar ia op het bovenvlak van de tank een 125mm mensgat. De tank loopt vanaf dat mensgat nog rui een meter door naar achteren (voeteneind van de kooi). Daar ben ik nu aan het boren.

Scherp gezien.....
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 19:48 #1333841

ReinierZeilt schreef :
Voor een 152 mm gatenzaag in RVS draait een normale boormachine al snel te hard, of heeft niet voldoende koppel. Wij gebruiken ze geregeld voor staal, maar dan wel in een flinke kolomboor op heel laag toerental en met flush-cooling

Ik denk dat dat de oorzaak is van het doorbranden....
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 19:56 #1333842

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 448
150 mm is erg groot om uit de hand te boren, wat ik doe met een komboor in metaal is het gat voor de centereerboor maken en met de komboor (gatenzaag) dan een beetje schuin boren zodat de de boor niet over de volledige omtrek aanligt en je dus maar een paar tandjes tegelijk zaagt.
Als je dan het eerste gleufje in het materiaal hebt en er nog giet doorheen bent verander je langzaam de hoek zodat je beetje bij beetje de hele cirkel rond hebt.
Omdat je maar met een klein gedeelte tegelijk zaagt heb je veel minder vermogen nodig.

Succes met de klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 19:58 #1333843

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 134
Hey Sjoerd,
Gewoon een goed langzaamlopende decoupeerzaag, zoals hierboven veelvuldig genoemd. Veel HSS zaagjes en goed smeren.
Rondom gaten boren en draad tappen in het rvs - ook nog wel een dingetje overigens-
Neem M5 en drie tappen, dan kan je nog tappen met de accuboor. Gatafstand 20 - 30 mm
Tussen deksel en tank geen kit maar pakking, kurk of rubber, ca 3 - 4 mm dik.
E.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 20 okt 2021 06:45 #1333868

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5912
knabbelschaar opzetstuk

www.googleadservices.com/pagea...Q9aACegQIARBu&adurl=

en mocht je een compressor bij de hand hebben

www.hbm-machines.com/producten...D7qRJDBoCLEYQAvD_BwE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 20 okt 2021 06:58 #1333871

Ik heb er ook één liggen, maar die doet wel 6 mm...............
Bijlagen:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 20 okt 2021 08:07 #1333895

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2665
JeePee schreef :
en ga je mond spoelen, het is een mens-gat

Met 150 mm dan wel alleen voor hele kleine mensen.

Quote uit een ander topic:
Erikdejong schreef :
Een man gat is letterlijk een gat waar aan man doorheen kan, anders heet het een inspectie gat.
“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra
Laatst bewerkt: 20 okt 2021 08:07 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 20 okt 2021 08:08 #1333896

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Wat voor pakking gaat er straks tussen?
Ik heb zelf een vrij groot mangat in mijn watertank (45cmx45cm) en wil deze winter die open maken. Ik weet alleen niet of de pakking er heel uit komt.
De pakking waar het in het draadje over gaat moet natuurlijk wel diesel bestendig zijn.
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl