Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee??

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 15:54 #1333504

Voor het vertrek met onze boot (1984 Contest 36S) naar NW Spanje heb ik een mangat laten maken in de dieseltank. Naar nu blijkt moet er nog een mangat bij om de achterste delen van de dieseltank (lengte ~1,50M onder kooi achterkajuit) te bereiken. Ik meen zeker te weten dat de tank behoorlijk vol met prut zit (vraag me niet hoe ik dit weet).

Inmiddels staat de boot op de wal in de buurt van a Coruna. Ik ben in de herfst bezig geweest om de boot netjes uit het water te krijgen. Ook heb ik een poging gedaan om het tweede mangat te plaatsen.

Aan boord ligt inmiddels een 150mm mangat en een 152mm gatenboor (speciaal voor RVS). Mijn boormachine heeft de laatste keer dat ik aan boord was tijdens het boren van het gat van 152mm op spectaculaire manier de geest gegeven en is niet meer bruikbaar. Aan boord heb ik nog een (Bosch) haaks slijpertje, een bejaarde decoupeerzaag en een powerfile. Thuis heb ik nog een redelijke boormachine, een vrij goede accu decoupeerzaag en een reciprozaag. Ik overweeg een goede nieuwe boormachine mee te nemen.

Uiteraard kan ik ook wat doorslijpschijfjes meenemen ofwel bladen voor de decoupeerzaag.

Wat zouden jullie doen??
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 16:21 #1333511

Decoupeerzaag prima, slijpen bij brandstof lijkt me niet slim. Gat aftekenen en de omtrek boren met 8mm boor om vervolgens de ribben door te zagen houdt je boormachine heel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 16:25 #1333514

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16600
veeeeeel zaagjes :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 16:27 #1333515

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7353
Idd, decoupeerzaag en ga je mond spoelen, het is een mens-gat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 16:36 #1333518

Hele goede decoupeerzaagjes en vooral niet met te grote snelheid zagen.
En ook niet met een pendelsnellheid. Pendel op 0.
Dan gaarne een decoupeerzaag met regelbare snelheid.
En vooral goed S M E R E N........................
Een powerfile is prima om af te werken.

En uiteraard de tank leeg want je zal toch het slijpsel dienen te verwijderen.
Dat wordt ook nog een dingetje.

Suc6
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 16:56 #1333523

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 800
een dieselbestendige afdichtingskit.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 18:03 #1333546

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15769
En als je dan toch gaat boren: een stevig extra handvat aan de boormachine. Als hij dan toch vastslaat heb je de machine veel beter vast zodat je pols niet verrot draait. Boormachine met slipkoppeling heeft natuurlijk de voorkeur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 18:05 #1333548

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
handschoenen
of pleisters
(bramen...)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 18:11 #1333553

FriendlySailor schreef :
Hele goede decoupeerzaagjes en vooral niet met te grote snelheid zagen.
En ook niet met een pendelsnellheid. Pendel op 0.
Dan gaarne een decoupeerzaag met regelbare snelheid.
En vooral goed S M E R E N........................

Wat grappig, ik heb juist de ervaring dat ijzerzagen het beste gaat met een klein beetje pendel (de laagste stand). Het zagen gaat dan sneller en het zaagje stompt veel minder snel af.

Je hebt natuurlijk volledig gelijk wat betreft het lage toerental en het smeren. Druppel olie op de zaagbaan. Mag van alles zijn, "any oil is better than no oil".

Zaagsel kun je uit de tank verwijderen met een magneet.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 18:16 #1333556

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ff boren met zon vdh-tje!
Vdh

Ook zon ding in de lage versnelling draait dan heel langzaam!
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 18 okt 2021 18:27 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 18:32 #1333561

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Berghout-2 schreef :
Wat grappig, ik heb juist de ervaring dat ijzerzagen het beste gaat met een klein beetje pendel (de laagste stand). Het zagen gaat dan sneller en het zaagje stompt veel minder snel af.

Dan duw je waarschijnlijk te hard.

Maar eens: Smeren Smeren Smeren En zorgen dat je genoeg zaagjes hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 19:00 #1333568

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7949
Ik heb dit voorjaar 2 handgaten van 150mm gezaagt in mijn watertanks. Met wat geduld prima te doen met de tips die al gegeven zijn:
Niet pendelen, rustig aan doen, geduld hebben, zachtjes zagen en veel zaagjes hebben. Ik geloof dat ik op 6 of 7 zat voor die twee gaten en dat had minder kunnen zijn met nog wat meer geduld. Als je te hard gaat, wordt je RVS te heet en nog harder waardoor het zagen erna nog moeilijker gaat.

Ik gebruikte olijfolie omdat het om een watertank ging :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 19:08 #1333571

Deze zaagjes hebben een tandsteek (en materiaal) dat wel aardig werkt met RVS:

www.rvspaleis.nl/metaalbewerki...eerzaag/64500-0714_1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 19:17 #1333574

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1808
FriendlySailor schreef :
uiteraard de tank leeg want je zal toch het slijpsel dienen te verwijderen.
Dat wordt ook nog een dingetje.
Ik heb heel goede ervaringen met zagen in staal (tot 6mm) met een decoupeerzaagmachine. Wel niet te snel, met iets pendel en goed smeren. Het best kun je zaagjes nemen met de tanden naar boven (naar de machine) gericht. Dat trekt de machine vast op de ondergrond en het meeste zaagsel komt naar je toe. Een goed sterke magneet er bij, scheelt ook bij het voorkomen dat zaagsel in de tank komt. Gezaagde gaten werden bij mij mooier strak dan met een gatenzaag.
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 19:39 #1333580

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
RVS heeft 2 eigenschappen die fundamenteel anders zijn dan gewoon staal.

1: het is niet of nauwelijks magnetisch. De spanen mogelijk wel iets meer.

2: het hard uit bij vervorming, héél veel meer dan staal.

Het is heel taai, en vergt veel energie om los te snijden.

De spanen zijn vlijmscherp!
Laatst bewerkt: 19 okt 2021 05:37 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 19:47 #1333582

Berghout-2 schreef :
FriendlySailor schreef :
Hele goede decoupeerzaagjes en vooral niet met te grote snelheid zagen.
En ook niet met een pendelsnellheid. Pendel op 0.
Dan gaarne een decoupeerzaag met regelbare snelheid.
En vooral goed S M E R E N........................

Wat grappig, ik heb juist de ervaring dat ijzerzagen het beste gaat met een klein beetje pendel (de laagste stand). Het zagen gaat dan sneller en het zaagje stompt veel minder snel af.

Je hebt natuurlijk volledig gelijk wat betreft het lage toerental en het smeren. Druppel olie op de zaagbaan. Mag van alles zijn, "any oil is better than no oil".

Zaagsel kun je uit de tank verwijderen met een magneet.

RVS??? :lol: :lol: :lol: :lol: :sick:
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 20:36 #1333595

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2135
Geen idee hoe dik die tank is, maar ik heb in mijn tank mangaten gemaakt met m'n dremel. Dat ging prima met van die speed click metaal slijp schijfjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 18 okt 2021 20:37 #1333596

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1670
Overigens blijkt RVS 316 wel degelijk toch zwak magnetisch te zijn, met een N50 Neodymium Magneet krijg je een magnetische aantrekking. Wij checken zo of flenzen van 304 of 316 zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 06:09 #1333621

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
Ronaldl schreef :
Overigens blijkt RVS 316 wel degelijk toch zwak magnetisch te zijn, met een N50 Neodymium Magneet krijg je een magnetische aantrekking. Wij checken zo of flenzen van 304 of 316 zijn.

Dat werkt niet helemaal. Het grote verschil tussen 304 en 316 is een kleine hoeveelheid Molybdeen. Ik weet niet precies wat dat met de kristalstruktuur doet, maar heeft nauwelijks invloed op waar t over gaat: Austenitische kristallen. Dat is een kubus, met nog ijzerballetjes in de vlakken. Die struktuur is niet of nauwelijks magnetisch. Het is dezelfde struktuur die ijzer heeft boven de 723C. Dan is staal ook niet meer magnetisch (curiepunt). Dit is nodig om er voor te zorgen dat de aanwezige koolstof opgelost kan blijven in het staal. Bij kamertemperatuur heeft staal ook een kubusstruktuur, maar dan met een ijzerballetje in het midden van de kubus. De ruimte voor t koolstof verdwijnt daardoor. Dat betekent dat normaal staal uiteen valt in ijzer en cementiet, een ijzer koolstof verbinding. Dat verschil geeft verschillende strukturen aan het oppervlak, en dus electrolytische corrosie. Deze struktuur is wel magnetisch.

RVS bevind zich dus in de fase dat het koolstof opgelost is in het rooster. De struktuur die niet magnetisch is. Het kan daar uit vallen door koudvervormen. Dan gaat het over in martensiet. De struktuur van gehard staal. Ook magnetisch. Dit is overigens meteen ook de reden dat de spanen zo verduveld scherp zijn: ze zijn ook snoeihard.

Wat je met je magneetje aantoont, is niet de chemische samenstelling, maar de mate van koudvervorming, door bijvoorbeeld walsen. Dat kàn weer verband houden met de eigenschappen van 304 en 316, maar dat hoeft niet. Warmgewalste kwaliteiten van 304 en 316 zijn beide niet magnetisch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 07:01 #1333627

  • Gerard
  • Gerard's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1808
FriendlySailor schreef :
Berghout-2 schreef :
Zaagsel kun je uit de tank verwijderen met een magneet.
RVS??? :lol: :lol: :lol: :lol: :sick:
Lees verder. Kan leerzaam zijn. Waar denk je dat de "S" in RVS voor staat?
Varen is plezier voor twee (Gerard van Katwijk).
Laatst bewerkt: 19 okt 2021 07:03 door Gerard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 07:04 #1333628

Zover had ik het niet gezocht hoor.
Voor mij is 304 licht magnetisch en 316 niet...........

Dus weer wat geleerd.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 07:13 #1333631

De Optimaal schreef :
slijpen bij brandstof lijkt me niet slim.

Dat valt bij diesel wel mee hoor . Diesel ktijg je echt niet in brand , tenzij je de hele tank boven het vlampunt van 52 kunt brengen en dat lijkt me met zo'n grote tank nogal onwaarschijnlijk .
Gooinmaar eens een lucifer in een bakje diesel of probeer dat gewoon eens an te steken . Zal niet lukken tenzij je dat met een flinke vlam doet.
De reden is dat geen enkele vloeistof als vloeistof brand maar allen als damp . En die damp onstaat bijv. bij diesel alleen in voldoende mate boven de 52 graden .Bij bijv. benzine is dat heel anders want daar ligt de grens al bij -43 graden ! . nl.wikipedia.org/wiki/Vlampunt
Je kunt dus aan een dieseltank probleemloos slijpen i.t.t. aan een benzinetank .
Ad
ps. en svp niet weer allerlei verwijten van bepaalde forumleden dat ik gevaarlijke dingen voorstel want dat is zeker hier absoluut niet waar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 08:55 #1333659

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6074
Knabbelschaar?

Er zijn opzetstukken die een boormachine als knabbelschaar laten werken. Bij een niet te dikke tank zou dat prima kunnen werken. er zijn ook echte knabbelscharen die een lange krul metaal er tussenuit halen maar die zijn slecht met krappe bochten.

Overigens zou ik altijd ovale deksels nemen met een overstekende rand met pakking onder de rand van de tank.
Kan de deksel zijdelings in de tank worden geschoven,
opgelaste (dus niet lekkende? niet lekkende bouteinden die binnen de opening vallen
1 bouteind iets langer om deksel vast te houden met het deksel reeds eraan
deksel met even grote overlap over de bouteinden laten zakken
moertjes erop en klaar.

kan je mooi laten laseren. bouteinden kan je eventueel tappen in het deksel en aan de binnenzijde laten aflassen. en het hoeft eigenlijk niet van RVS te zijn bij een dieseltank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 08:57 #1333660

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16600
ps. en svp niet weer allerlei verwijten van bepaalde forumleden dat ik gevaarlijke dingen voorstel want dat is zeker hier absoluut niet waar
Blijft natuurlijk dat het volslagen idioot is om mensen aan te moedigen om aan een brandstoftank te slijpen of te lassen omdat iets theoretisch gezien niet kan volgens Bartjens.
Laatst bewerkt: 19 okt 2021 08:58 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ik maak een nieuw diesel-mangat en neem mee?? 19 okt 2021 09:08 #1333663

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2153
Yellow Boat schreef :
Gooinmaar eens een lucifer in een bakje diesel of probeer dat gewoon eens an te steken . Zal niet lukken tenzij je dat met een flinke vlam doet.

Hm. Ik heb een aantal jaren in mijn onverklaarbaar bewoonde woning een kacheltje op diesel gehad, en die kon je toch echt met een lucifer aansteken. Een klein beetje erin laten lopen zodat het net vochtig was op de bodem, lucifer erin en het brandde. Een tank met veel prut en een beetje diesel onderin lijkt me dan ook niet helemaal ongevaarlijk om daar een vonkenregen van een slijptol op los te laten.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl