Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 08:56 #1566728

Beste mensen,

Voor ik dit bericht typ even een algemene mededeling. Er is sprake van een beperkt budget, het is niet mijn boot, ik bepaal het budget niet. Reacties in de trènd van: "goedkoop is duurkoop" of "spaar anders nog maar even door" helpen niet.


Deze winter gaat de dompkruiser 740 uit het water. Het onderwaterschip is roestig en moet helemaal kaal. Ik heb dit begroot op ruim 1000 euro bij alles zelf doen. De grootste kostenpost is verf, het twee komponenten laksysteem speciaal voor boten is duur.

Zijn er goedkopere opties?


Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar niet zo goedkoop dat de verf er na 2 jaar af valt.

Alvast bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 09:00 #1566729

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
excl kosten kranen, afspuiten en stallen neem ik aan?

kaalhalen> zelf doen met perago/tercoo schijven?

if so,
dan kom je een heel eind

maar misschien kom je verrassingen tegen...
afsluiters vervangen, wat oplassen, anodes...
kosten ook geld
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 09:00 #1566730

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 09:21 #1566735

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7978
2 componenten epoxy primer hoef niet duur te zijn, zelfs goedkoper dan die terco:

civ-harlingen.nl/product/sigmacover-280-epoxy-primer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 09:31 #1566737

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5155
2e hands zijn er vaak ook nog wel blikken 2 componenten epoxy te verkrijgen. Soms overjarig, ongeopend. Sigmacover, hempatex, jotun, etc uit de beroepsvaart zijn vaak prima systemen zonder watersportprijzen. Met 1 tercooschijf moet een domp wel te doen zijn, Paar liter epoxyprimer, rollen tape, bakjes, mengstokjes, rollers, etc en dat moet qua materiaal ver onder de duizend euro wel lukken.
Bijrinus in Harlingen haal ik zelf nog wel eens wat vandaan voor mijn boot. Heeft wel eens aanbiedingen zoals deze: outlet.bijrinus.nl/products/jo...riant=48829025157445
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 09:51 #1566743

jotun jotamastic 87 is een verstandige keus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 13:19 #1566800

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 909
tweecomponenten moet onder enigzins gecontroleerde omstandigheden, praktisch gezien best binnen doen. Dat kan vaak veel goedkoper in de zomer in een lege winterstalling.
Moet het per se in de winter gebeuren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 13:34 #1566803

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7978
Nou veel van die 2 componenten epoxy primers doen het prima onder de 5 graden. Dat halen tegenwoordig wel in een winter.
Nette aflak is een ander verhaal, dat doe je inderdaad het liefst binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 14:51 #1566811

Florisrafael schreef :
Ja, ik heb hier ruime ervaring mee.
Het is een bitumenproduct, bedoeld als teervervanger en conservering van autobodems en silo's.
Kort advies: niet gebruiken. Want poreus en slecht bestand tegen allerlei invloeden zoals UV, olie en chemicaliën.

Wat je wel zou kunnen gebruiken voor het onderwatergedeelte is Hempatex Hi Build 46330. Goedkoop (tientje per liter), super makkelijk te verwerken, droogt aan de kwast, heel makkelijk in onderhoud. Het is op chloorrubberbasis. Verkrijgbaar in verschillende kleuren.
Het verdraagt zich goed met oude teerresten. Maar let op, er kan geen gewone verf overheen.

Voor het kaalhalen van flinke stalen oppervlakten heb ik heel wat van deze dingen gebruikt
pleziervaartwinkel.com/product...-egel-15-whirl-away/
dat werkt supersnel en heel goed, veel sneller dan perago's. Je hebt er wel een stevige boormachine voor nodig.
Je kunt ze goedkoper vinden bij leveranciers voor de binnenvaart, bijvoorbeeld bij bunkerstations.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 17 juni 2024 15:06 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 15:32 #1566815

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 909
Philip schreef :
Nou veel van die 2 componenten epoxy primers doen het prima onder de 5 graden. Dat halen tegenwoordig wel in een winter.
Nette aflak is een ander verhaal, dat doe je inderdaad het liefst binnen.

Ieder zijn ding, in mijn ervaring is de lage temperatuur misschien niet het probleem, het dauwpunt en vocht bij deze temperaturen wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 15:50 #1566818

Boot ontdoen van losse roest en losse oude verflagen en daarna goed afborstelen met een roterende staalborstel. Als je roest en vorige verflagen eerst helemaal goed weg wil halen denk ik wel dat een Perago (of nu Teerco) de enige goed werkbare optie is. Alle andere opties werken stukken minder goed. Maar noodzakelijk is dit niet. Oude verf die nog goed vast zit kan je gewoon laten zitten.
Daarna een paar lagen Jotun Vinyguard erop. Eerste laag een beetje verdunnen zodat de verf goed in de porien kan trekken en daarna nog een laag of 4 onverdund of minimaal verdund zodat het goed smeert of rolt aanbrengen. Daarna antifouling en dat is het.
Iedere dag een stuk aftollen en voordat je naar huis gaat eerst insmeren met Vinyguard. De volgende dag idem dito en dan gelijk het gedeelte van de dag ervoor nog een keer meenemen zodat er minimaal 2 lagen op zitten zolang je nog bezig bent met de aftolwerkzaamheden. Deze werkwijze voorkomt dat als je een aantal dagen niet aan de boot kunt werken en het tegelijkertijd slecht weer is dat er alweer roest door je net getolde gedeelten heen komt.
Vinygard is een ééncomponent product. Ik denk dat een epoxyproduct weggegooid geld is. Als je een epoxy product goed aan wil brengen moet je in de regel SA2.5 stralen en de verf geconditioneerd aanbrengen. Dat gaat alleen maar als je naar een straalbedrijf gaat en dat kost je meer dan je hele budget. Dus niet doen. Daarnaast kan je, als je zou willen, over goed uitgeharde Vinyguard, ook met gewone verf heen zonder dat het van je boot afvalt.
Succes ermee.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 17 juni 2024 15:55 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 16:45 #1566837

SimondeDanser schreef :
Boot ontdoen van losse roest en losse oude verflagen en daarna goed afborstelen met een roterende staalborstel.........
Mvg Felix

Nee!
Géén roterende staalborstel gebruiken.
Als je al zo'n ding hebt, flikker 'm in de oud-ijzerbak.

Met roterende staalborstels maak je een oppervlak dat er heel mooi uitziet, maar dat in feite gepolijste roest en vuil is.
Daarbij, roterende staalborstels zijn erg gevaarlijk. De draden kunnen heel diep in je vlees dringen als ze eraf vliegen, weet ik uit ervaring :pinch:
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 17:48 #1566863

Berghout-2 schreef :
Nee!
Géén roterende staalborstel gebruiken.
Als je al zo'n ding hebt, flikker 'm in de oud-ijzerbak.

Met roterende staalborstels maak je een oppervlak dat er heel mooi uitziet, maar dat in feite gepolijste roest en vuil is.
Daarbij, roterende staalborstels zijn erg gevaarlijk. De draden kunnen heel diep in je vlees dringen als ze eraf vliegen, weet ik uit ervaring :pinch:
Overdrijven is ook een kunst.
Als je Vinyguard gebruikt is er niks aan de hand. Kan je gewoon over een geborsteld oppervlag heen zetten. Wel gelijk doen na behandeling. Niet eerst een dag wachten. En gelijk een goede laag aanbrengen. Het liefst met een kwast. Dan smeer je de porien beter vol.
Wat betreft het gevaar van een roterende staalborstel heb je wel gelijk. Maar je moet zo'n klus niet in je korte broek en met teenslippers aan doen. Altijd zorgen voor een goede slijpbril, leren werkhandschoenen en werkschoenen. En op je lichaam een stevige overall met daar overheen een oude winterjas oid. Als je het zo doet gebeurt er niets vervelends en komt zo'n klus tot een goed einde en voor een budget prijs.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 17:55 #1566867

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6078
Berghout heeft gewoon gelijk. Nooit met staalborstels aan de gang.
Perago is dan veel beter en dat andere ding met roterende bijtels van een paar posts geleden lijkt ook een betere keus.
En kaalhalen is kaalhalen, geen ouwe meuk laten zitten. Is geknoei.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 17:58 #1566869

SimondeDanser schreef :
Berghout-2 schreef :
Nee!
Géén roterende staalborstel gebruiken.
Als je al zo'n ding hebt, flikker 'm in de oud-ijzerbak.

Met roterende staalborstels maak je een oppervlak dat er heel mooi uitziet, maar dat in feite gepolijste roest en vuil is.
Daarbij, roterende staalborstels zijn erg gevaarlijk. De draden kunnen heel diep in je vlees dringen als ze eraf vliegen, weet ik uit ervaring :pinch:


Overdrijven is ook een kunst.

Ik overdrijf graag als ik een verhaal vertel, dat maakt het extra spannend.
Maar aan mijn bijdrage hierboven is niets overdreven. Het is de droge waarheid. Al spannend genoeg.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 18:34 #1566879

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28974
Berghout-2 schreef :
SimondeDanser schreef :
Boot ontdoen van losse roest en losse oude verflagen en daarna goed afborstelen met een roterende staalborstel.........
Mvg Felix

Nee!
Géén roterende staalborstel gebruiken.
Als je al zo'n ding hebt, flikker 'm in de oud-ijzerbak.

Met roterende staalborstels maak je een oppervlak dat er heel mooi uitziet, maar dat in feite gepolijste roest en vuil is.
Daarbij, roterende staalborstels zijn erg gevaarlijk. De draden kunnen heel diep in je vlees dringen als ze eraf vliegen, weet ik uit ervaring :pinch:

inderdaad. zal menige draad rechtop in m'n been gehad hebben door de broek heen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 juni 2024 18:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 18:39 #1566882

SimondeDanser schreef :
...... En op je lichaam een stevige overall met daar overheen een oude winterjas oid. Als je het zo doet gebeurt er niets vervelends en komt zo'n klus tot een goed einde....

Nee, er gebeurt dan niets vervelends… :whistle:

Toen ik nog zwart haar had en geen leesbril, dacht ik dat een komborstel op een haakse slijptol een handige combinatie was om de dekken van mijn tjalk te ontdoen van roest, vuil, kalk en cement, want dat zat er allemaal in ruime mate op.
Een lange dag ging ik op mijn knieën aan de gang, met spijkerboek en overall, veiligheidsbril en oordoppen.
Na een tijdje kreeg ik flinke steken in mijn knie, wat ik niet zo raar vond, gezien de langdurige ongelukkige werkhouding.
’s Avonds bleef mijn knie zeuren. Na een tijdje deed ik de broek naar beneden om de knie te bekijken, maar ik zag er niks raars aan. Hoewel, ik zag een klein pukkeltje. Ik raakte dat pukkeltje aan, en dat was keihard en scherp. Ik kreeg een vermoeden en pakte een waterpomptang. Daarmee trok ik een staaldraad van de komborstel uit de knie, die draad zat 3 cm diep rechtstandig in mijn kniegewricht.

En de dekken? Die heb ik kort daarna opnieuw aangepakt, want ze waren gewoon nog vuil. Die keer deed ik het met de Whirl-Away, oftewel een roest-egel. Toen werd het wèl goed schoon.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 17 juni 2024 18:51 #1566886

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13545
maar met een tercoo kom je denk ik beter in de randen etc
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 18 juni 2024 16:37 #1567115

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 560
En er is een mooie stofkap / afzuigkap voor de Terco beschikbaar. Je omgeving zal je dankbaar zijn ;)
polyestershoppen.nl/bootonderh...CEAQYAiABEgJx9vD_BwE
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 18 juni 2024 18:20 #1567149

SimondeDanser schreef :
Boot ontdoen van losse roest en losse oude verflagen en daarna goed afborstelen met een roterende staalborstel. Als je roest en vorige verflagen eerst helemaal goed weg wil halen denk ik wel dat een Perago (of nu Teerco) de enige goed werkbare optie is. Alle andere opties werken stukken minder goed. Maar noodzakelijk is dit niet. Oude verf die nog goed vast zit kan je gewoon laten zitten.
Daarna een paar lagen Jotun Vinyguard erop. Eerste laag een beetje verdunnen zodat de verf goed in de porien kan trekken en daarna nog een laag of 4 onverdund of minimaal verdund zodat het goed smeert of rolt aanbrengen. Daarna antifouling en dat is het.
Iedere dag een stuk aftollen en voordat je naar huis gaat eerst insmeren met Vinyguard. De volgende dag idem dito en dan gelijk het gedeelte van de dag ervoor nog een keer meenemen zodat er minimaal 2 lagen op zitten zolang je nog bezig bent met de aftolwerkzaamheden. Deze werkwijze voorkomt dat als je een aantal dagen niet aan de boot kunt werken en het tegelijkertijd slecht weer is dat er alweer roest door je net getolde gedeelten heen komt.
Vinygard is een ééncomponent product. Ik denk dat een epoxyproduct weggegooid geld is. Als je een epoxy product goed aan wil brengen moet je in de regel SA2.5 stralen en de verf geconditioneerd aanbrengen. Dat gaat alleen maar als je naar een straalbedrijf gaat en dat kost je meer dan je hele budget. Dus niet doen. Daarnaast kan je, als je zou willen, over goed uitgeharde Vinyguard, ook met gewone verf heen zonder dat het van je boot afvalt.
Succes ermee.
Mvg Felix

Zo heb ik het ook gedaan.

Links van de stempel 2x geschilderd. Rechts van de stempel 1x.

Ik heb wel een 2 componenten systeem gebruikt. Wel een primer met zink fosfaat (roest werend). 8 lagen en daarna nog 5 lagen coppercoat.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 18 juni 2024 19:17 #1567158

JeroenFemke schreef :
Zo heb ik het ook gedaan.

Links van de stempel 2x geschilderd. Rechts van de stempel 1x.

Ik heb wel een 2 componenten systeem gebruikt. Wel een primer met zink fosfaat (roest werend). 8 lagen en daarna nog 5 lagen coppercoat.
Daar ga je ook geen spijt van krijgen.
Ik ben zelf nogal weg van Vinyguard omdat dit a. een ééncomponent product is en daardoor gemakkelijk te verwerken is en b. je het ook bij minder goede weercondities nog kunt aanbrengen en c. als je restanten oude verf tegen komt kan je die gewoon laten zitten mits ze nog goed vast zitten. Je kan kiezen om daarover heen te smeren of alleen de plekken te doen die kaal getold zijn.
In mijn watersportvereniging zijn de drijvende steigers gemaakt van oude zandzuigerpijpen. Die worden één keer in de ca. 10 jaar voor onderhoud uit het water gehaald. Dan worden ze met een hogedrukspuit schoon gespoten en er worden weer 2 lagen Vinyguard op gesmeerd. En dan gaan ze weer het water in voor weer zo'n periode van ca. 10 jaar. En dat al vele jaren. En ondanks dat het oude zandzuigerpijpen zijn houdt zich dat prima. Het wordt dan ook door heel veel leden ook onder hun boot gebruikt. Losse verf verwijderen ze met een roterende staalborstel en ze smeren die plekken een paar keer in met Vinyguard, antifouling erover heen en ze gaan weer voor een paar jaar het water in. Ik heb er nog nooit rare dingen mee gezien.
Er is zelfs één boot, van een voormalig schippersechtpaar, die is zo'n 20 jaar geleden toen de boot nog casco was van boven tot onder eerst helemaal in de Vinyguard gezet. Dus ook de gehele opbouw. En ook de gehele binnenkant. En naderhand zijn ze deze boot helemaal gaan lakken. Die boot ziet eruit om door een ringetje te halen. In het schilderwerk (wat overigens allemaal door de schipperse wordt gedaan) kan je je haar kammen. Het is als een spiegel. En roest is er absoluut nergens te vinden.
Dus iedereen mag vinden wat hij wil en het niet met me eens zijn. Maar ik heb geen enkele reden om voor een andere werkwijze te kiezen.

Mvg Felix
Laatst bewerkt: 18 juni 2024 19:18 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 18 juni 2024 19:26 #1567159

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5155
genoeg epoxysystemen die over/met minder dan ideale omstandigheden aan te brengen zijn. Schepen in de beroepsvaart worden regelmatig met water gestraald, en tijdens het drogen met een epoxysysteem behandeld. ze zijn dan nog vochtig, of er zit al vliegroest op.
Als de roest en het verfsysteem er af zijn, is er vrijwel alles op te smeren. Een aanbieding van een willekeurig hi-build systeem kan al snel een heel goedkoop en heel goed resultaat geven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 18 juni 2024 19:35 #1567161

JRomkes schreef :
genoeg epoxysystemen die over/met minder dan ideale omstandigheden aan te brengen zijn. Schepen in de beroepsvaart worden regelmatig met water gestraald, en tijdens het drogen met een epoxysysteem behandeld. ze zijn dan nog vochtig, of er zit al vliegroest op.
Als de roest en het verfsysteem er af zijn, is er vrijwel alles op te smeren. Een aanbieding van een willekeurig hi-build systeem kan al snel een heel goedkoop en heel goed resultaat geven
Maar dan heb je het al wel over waterstralen. Dan heb je het al niet meer over een budget oplossing. Dan is de coating misschien wel goedkoop, maar dan kost de voorbewerking een vermogen, of in elk geval een veelvoud van het aftollen of met een Teerco kaal maken van de romp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 18 juni 2024 19:41 #1567165

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28974
Hogedruk reiniger van 500-1000 bar. Dat is ff geen karcher uit de bouwmarkt. Daarna weet je wel gelijk wat voor ijzerwerk je nog moet doen.

Zo'n lans waar je je serieus schrap voor moet zetten en absoluut de juiste PBM's moet dragen!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 juni 2024 19:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip kaalhalen en verven met budget 19 juni 2024 05:33 #1567214

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8125
Berghout-2 schreef :
Voor het kaalhalen van flinke stalen oppervlakten heb ik heel wat van deze dingen gebruikt
pleziervaartwinkel.com/product...-egel-15-whirl-away/
dat werkt supersnel en heel goed, veel sneller dan perago's. Je hebt er wel een stevige boormachine voor nodig.
Je kunt ze goedkoper vinden bij leveranciers voor de binnenvaart, bijvoorbeeld bij bunkerstations.

Wow, wat een briljant ding, zeg! Met een roterend gereedschap kom je niet dichter bij stralen dan dit.

Ziet er wel eng uit.

Over borstels: Niet doen. Ze zijn link, zoals Berghout als zei. En je smeert roest in putjes gewoon dicht zonder het te verwijderen. Later.... Enfin je snapt het.

Mbt verf: gebruik iets wat echt bedoeld is voor onderwater gebruik. Over de datum is niet zo erg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl