Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schade aan voetrail rpareerbaar?

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 14:59 #1663605

Bij de storm van 20-21 september lag mijn boot ongelukkig aan een wachtsteiger met te korte lijnen. Door grote rukken aan de landvasten zijn aan bakboord de verhaalklampen voor en achter gebroken en ook uit de voetrail gerukt. De vraag is: is de voetrail te repareren door iemand die aluminium kan lassen?

Het vinden van de juiste verhaalklampen van mijn Engelse schip (Parker 335) is ook al lastig, maar evt. laat ik deze namaken in rvs, en dan uiteraard isolerend verbinden met de voetrails.

NB alternatief is het beschadigde deel van de voetrail verwijderen en oversized verhaalklampen laten maken.








Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 11 dec 2025 15:03 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 16:11 #1663618

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3196
Misschien kan je de nieuwe klamp breder maken?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 16:42 #1663629

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14627
iets met een stevig Alu L profiel en dan nog wat...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 17:50 #1663638

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
3D-printer ???
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 19:31 #1663660

Dat is inderdaad een van de genoemde opties.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 19:31 #1663661

HenkT schreef :
Misschien kan je de nieuwe klamp breder maken?

Dat is inderdaad een van de genoemde opties.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 19:33 #1663662

Reed schreef :
3D-printer ???

Van kunststof? Zou dat sterk genoeg zijn?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 11 dec 2025 20:25 #1663668

TS citaat " De vraag is: is de voetrail te repareren door iemand die aluminium kan lassen?"
Ja dat kan hoewel de voetrail voorzien is van een geanodiseerde laag die dan verloren gaat. Het andere is dat de voetrail niet aan je boot gemonteerd gelast kan worden,..vindt je polyester romp niet fijn. dat kan alleen als de voetrail plaatselijk losgehaald wordt en geisoleerd wordt van je romp met hittewerende dekens en het overtollige rail flink koelen.
Ik zou denk ik gaan om een stuk uit je voetrail te zagen...deze vervangen voor eenzelfde (kopie) exemplaar. De kikker / klamp waar je het over hebt is volgens mij enkel een lijn geleider dus die is na te maken als die niet meer te koop is. Heb je de brokstukken nog,...dan is gieten wellicht een idee.

Naast enkel bevestigen aan je voetrail zou een bout door je dek sterker zijn
Laatst bewerkt: 11 dec 2025 20:26 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 07:03 #1663688

Bedankt Optimaal. Het gieten van een kopie ‘lijngeleider’, want dat is het in feite kan ik natuurlijk doen met een van de stuurboord-geleiders als mal. Die zijn gewoon intact. In dat geval moet ik dus vooral kijken waar ik dit type voetrail nog kan krijgen. Ik had er nog niet aan gedacht om delen van de voetrail te vervangen … terwijl dat inderdaad voor de hand ligt.

Ik heb twee delen van de oude geleiders als basismateriaal. Dan moet er was extra alu bij voor het totale volume. Ik had al gezien dat deze geleiders van gegoten aluminium waren. Op Youtube heb ik vaker gezien dat men alu smelt en dat in een mal giet van e.o.a. aarde. Ik ga daar eens over nadenken.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 08:37 #1663693

  • SY-PoW
  • SY-PoW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Hoi,

Wij hebben zo'n een schade (na een motorboot dwars in het gangboord) opgelost door de staande flens er uit te slijpen, mooi af te werken, en vervolgens een normale klamp op het liggende deel van de voetrail gemonteerd. Zie foto ter inspiratie. Motorboot kwam aan BB aan dek, voor de symmetri aan beide zijden een klamp op dezelfde manier gemonteerd, nu de favoriete klamp voor het aanleggen/wegvaren op de spring :)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 09:05 #1663698

Dat lijkt mij een zeer werkbare en optisch acceptabele oplossing!



Hoe zit/zat die preekstoel vast trouwens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 09:53 #1663705

De preekstoel zit van onderaf vastgeschroefd en die zit ook nog muurvast.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 09:58 #1663707

SY-PoW schreef :
Hoi,

Wij hebben zo'n een schade (na een motorboot dwars in het gangboord) opgelost door de staande flens er uit te slijpen, mooi af te werken, en vervolgens een normale klamp op het liggende deel van de voetrail gemonteerd. Zie foto ter inspiratie. Motorboot kwam aan BB aan dek, voor de symmetri aan beide zijden een klamp op dezelfde manier gemonteerd, nu de favoriete klamp voor het aanleggen/wegvaren op de spring :)

Mooi opgelost! Ik heb ook middenbolder met lijngeleiders, die zijn onbeschadigd. Voor de symmetrie zou ik dan 4 nieuwe lijngeleiders moeten monteren.

Ik denk dat ik eerst op zoek maar dit type voetrail. Deze werd vroeger geleverd door Holt Allan, later door SL-yachting, een eenmansbedrijfje in de buurt van Portsmouth, maar het is de vraag of die nog in business is.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 11:04 #1663714

Laatst bewerkt: 12 dec 2025 11:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 11:27 #1663719

  • Unster
  • Unster's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 436
Voor de klampen kan je ook 2e hands zoeken, ik heb zo precies dezelfde gevonden die ik al aan boord had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 13:32 #1663735

Zie hier mijn gietwerk eindkoppen zaling en de custom made grepen voorluik....oude zuigers omsmelten ivm alu kwaliteit en gieten.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 12 dec 2025 13:35 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 13:48 #1663737

Nee, de werf bestaat niet meer sinds 2009 en Bill Parker is inmiddels overleden. Uiteraard ben ik lid van de PSSA. Het is alleen moeilijk om in contact te komen met SL-yachting die de mallen heeft van deze toerails en lijngeleiders.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 14:01 #1663738

Ok mooi, wist niet dat je dat al geprobeerd had.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 12 dec 2025 14:39 #1663742

Nachtvlinder schreef :
Ok mooi, wist niet dat je dat al geprobeerd had.

Maar evengoed bedankt voor het meedenken.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 13 dec 2025 09:10 #1663794

Sjetonneke schreef :
Bedankt Optimaal. Het gieten van een kopie ‘lijngeleider’, want dat is het in feite kan ik natuurlijk doen met een van de stuurboord-geleiders als mal. Die zijn gewoon intact. In dat geval moet ik dus vooral kijken waar ik dit type voetrail nog kan krijgen. Ik had er nog niet aan gedacht om delen van de voetrail te vervangen … terwijl dat inderdaad voor de hand ligt.

Ik heb twee delen van de oude geleiders als basismateriaal. Dan moet er was extra alu bij voor het totale volume. Ik had al gezien dat deze geleiders van gegoten aluminium waren. Op Youtube heb ik vaker gezien dat men alu smelt en dat in een mal giet van e.o.a. aarde. Ik ga daar eens over nadenken.

Sjetonnnnke,...stukje voetrail in triplex oid kopieeren en dat als intergraal onderdeel van je klamp gebruiken als je gaat gieten...dan zit dat stukje voetrail vast aan je klamp. Je hebt wel een deelbare zandmal nodig. Omdat je na het gieten ook een bewerkings toeslag nodig hebt de orginele delen iets opdikken door een paar lagen dikke ductape eromheen te plakken. Als mal kun je ook je gebroken klamp gebruiken,..verbogen delen zoveel mogelijk richten,. aanelkaar lassen of lijmen. nadat de zandmal gemaakt is kun je het oude onderdeel omsmelten. ca 15% extra materiaal toevoegen met smelten. vanwege de samenstelling (zoutwaterbestendig ) zou een oude zuiger of een aluminium schroef prima zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 13 dec 2025 15:56 #1663822

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8017
Zou eerst maar eeen goed zoeken in VK. Er zijn daar verschillende levereranciers. De verwachting dat de werf Parker standaard voetrails heeft gebruikt en zeker geen eigen ontwerp rail heeft toegepast.

De engelse benaming is toe-rail.

Er een verhaal klamp op aanbrengen is ook mogelijk en hoeft niet precies te passen bij de rail.

De beschadigde rail wat richten en evenueel versterken met en alu strip aan de binnenzijde.

Een ander alternatief is op de rail over een meter of wat te vervangen, mits de onderzijde met de moeren goed bereikbaar zijn en niet ingelamineerd.

Mocht de reparatie optisch niet perfect mogelijk zijn, dan bij de verzekerig een waarde verminderng geclaimd worden.

Er is deze regelmatig voorkomende schade vrijwel geen ander alternatief.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schade aan voetrail rpareerbaar? 13 dec 2025 16:06 #1663823

De moeren van de toerail zijn prima bereikbaar aan de onderkant. De vacht van de poetsmachine bleef er afgelopen jaren regelmatig aan hangen
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl