Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot?

Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 02 juli 2009 14:46 #78265

Hallo allemaal ik ben nieuw hier en heb meteen een vraag. Ik heb sinds twee jaar een stalen jakon. Het eerste jaar heb ik de binnenkant in orde gemaakt en het afgelopen jaar alle opbouw (masten giek en al het hout).
In het najaar gaat de boot voor het eerst uit het water. Mijn vraag is nu hoe bepaal ik de staat van het schip. Wanneer moet ik het schip helemaal kaalhalen of kan ik over de bestaande lagen heen schilderen. Gebuik ik dan 1 of 2 componenten. Tips zijn echt van harte welkom!

Alvast veel dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 03 juli 2009 07:27 #78337

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Huiddiktemeting laten uitvoeren en handelen naar de resultaten die daar uitkomen.

Zolang een bestaand verfsysteem goed is kan je er over schilderen (na ontvetten en opschuren).
Ik zou trachten hetzelfde verfsysteem te gebruiken als er op zit. Opgelet met bestaande verflaag als die 1 comp is: gaat eraf met thinner of ander verdunningsspul.

Stralen is drastisch en moet onder gecontroleerde omstandigheden gebeuren of je hele kale romp zit onder vliegroest voordat je de kans hebt gehad er een deftig verfsysteem op te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 05 juli 2009 18:16 #78553

  • Blues E
  • Blues E's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Het is ook nogal belangrijk hoe de kwaliteit vd anodische bescherming is geweest. Heeft het schip op zoet gelegen (dan geen zink!) of op zout. Als de anodische bescherming onvoldoende is geweest, vind je straks onder de wl kleine bobbeltjes op de huid. Ga je er over heen met de krabber dan trek je ze open en blijkt er vocht onder te zitten. als je er 1 vind, zoek dan maar goed, want dan zitten ze mogelijk overal. Schuren en dicht plamuren en je kunt weer even vooruit. Ik sluit overigens niet uit dat dit soort problemen ook een andere oorzaak kunnen hebben.

Kaal halen is idd nogal drastisch. Kan je altijd nog een keer doen. In dat geval zou ik zeker 2comp. nemen
Hempel heeft overigens een erg goede 2c primer die ook prima hecht met een beetje vliegroest op de pas gestraalde huid (hempadur 1557 mio).
(volgens hempel kan die zelfs na hydrostralen!)
laat je goed informeren!

Ik heb zelf heel veel geleerd van het boek "corrosie van metaal op schepen" - Nigel Warren (isbn 90 6410 189 2)
(i.h. engels nog verkrijgbaar bij amazon, anders de slegte)
succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 06 juli 2009 11:32 #78639

Hartstikke bedankt beiden en ik ga proberen het boek te pakken te krijgen. Ik begreep elders uit het forum dat je niet zomaar elke anti fouling op de oude laag kan smeren. Ik heb echter geen idee wat er nu op zit? Is er een manier om dat te achterhalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 06 juli 2009 12:10 #78646

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9726
AF: neem en sponsje, maak dit nat, veeg over de AF, geeft deze af dan heb je zelfslijpende AF. Geeft dit niet af dan heb je harde AF. Veel meer zinnigs kan je niet zeggen als je niet weet wat er gesmeerd is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 06 juli 2009 18:10 #78685

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Als je meer wilt weten over electrolyse en elctrische corrosie kun je ook een aardig boek downloaden. Het is wel in het engels.

http://www.motoren.ath.cx/download.php?filename=_electrical/12volthandbook.pdf

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 07 juli 2009 17:34 #78815

Het is ook nogal belangrijk hoe de kwaliteit vd anodische bescherming is geweest. Heeft het schip op zoet gelegen (dan geen zink!) of op zout. Als de anodische bescherming onvoldoende is geweest, vind je straks onder de wl kleine bobbeltjes op de huid. Ga je er over heen met de krabber dan trek je ze open en blijkt er vocht onder te zitten. als je er 1 vind, zoek dan maar goed, want dan zitten ze mogelijk overal. Schuren en dicht plamuren en je kunt weer even vooruit. Ik sluit overigens niet uit dat dit soort problemen ook een andere oorzaak kunnen hebben.

Dichtplamuren is het probleem opschuiven naar de toekomst, not done.
Dergelijke putroest kun je ook gewoon oplassen. Uiteraard wel koelen aan de binnenzijde van de romp en accupolen losnemen.
Een vlakdiktemeting om de 5 jaar is aan te bevelen, veel verzekeraars verlangen zoiets ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 07 sept 2009 00:06 #87544

  • DuEndE
  • DuEndE's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Staal roest met name vanuit de binnenkant, is onze ervaring tenminste. Toen wij Duende voor het eerst uit het water haalden was er dan ook aan de buitenkant niet veel te ontdekken.

Pas toen we binnen gingen graven, tikten we van binnenuit door het staal heen, wat met de vlakmeting van de keuring niet boven water was gekomen. Eigenlijk alleen op specifieke plekken waar (condens)water kon blijven staan zoals een klein randje boven de ballast, onderin de kiel, rondom de WC, achter de spanten). Ik zou dan ook zeggen: check je boot van binnenuit!

Succes, Vivian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoe bepaal je de staat van een stalen boot? 07 sept 2009 22:46 #87819

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik zou dan ook zeggen: check je boot van binnenuit!
Inderdaad, maar ook aan de buitenzijde kan vervelende schade ontstaan door corrosie. Een goede kathodische bescherming is van belang door op de juiste plaatsen anodes een te brengen.

Putroest kun je inderdaad opvullen door de putten vol te lassen, bij grotere delen dun plaat zou je kunnen dubbelen of het dunne gedeelte vervangen door nieuw plaatwerk. Dat laatste is lastiger maar eigenlijk wel beter.

Maar of je jezelf zorgen moet maken is helemaal de vraag, ik weet niet of je het schip uit het water hebt gehad vóór je hem kocht, als er toen weinig aan de hand was zal dat nu waarschijnlijk ook niet zo zijn. Of er moeten belangrijke wijzigingen in de constructie of elektrische installatie zijn geweest (bijvoorbeeld een aansluiting op de walstroom). Bij twijfel kun je op de werf altijd een collega watersporter (met oud stalen schip) bij kunnen halen om je van advies te dienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.237 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl