Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest.

Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 16:50 #94240

  • Herwin69
  • Herwin69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Onder onze zeeschouw zit een kielbak waar overduidelijk in een ver verleden beton heeft gezeten. Dit is er uit gehaald maar helemaal schoon is het nooit geworden. Toen wij de boot kregen lag er water in en een hoeveelheid loodbroodjes. Ik heb het water er uit maar weet niet wat de schade is onder de restjes beton. Hoop dat er niets aan de hand is en wil ter voorkoming (stopzetten) van roestvorming er iets in laten lopen. Moet de kielbak helemaal droog zijn voordat ik dat doe? Wat moet er in wat ook onder de restjes beton komt? Aangezien eea onder de kajuit zit gelieve geen stinkende troep. Ben benieuwd en in het uiterste geval kan ik er een nieuwe kielbak onder laten lassen natuurlijk want de rest van het schip is keidik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 17:15 #94247

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Beton heeft op zich een conserverende werking op staal, zeker als er portlandcement is gebruikt. Maar de conserverende werking houdt een keer op, in jouw geval zou je de restjes beton er ook beter uit kunnen slopen.

Wil je iets anders aanbrengen moet de boel goed droog, schoon en roestvrij zijn. Je zou ook kunnen kiezen voor nieuw beton (met portlandcement) of een cementcoating. Dan hoeft het niet 100% droog, en is het staal weer voor enige tijd beschermd.

Cement wordt vaker als bescherming van ijzer gebruikt, bijvoorbeeld gietijzeren waterleidingbuizen die van een cementlining worden voorzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 17:40 #94253

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Ik herinner me bij een bedrijf in Rotterdam dat ook drinkwater verzorgde voor zeeschepen cement te hebben gehaald waarmee we drinkwatertanks cementeerden. Dat was op een schip waar de tanks in geen 15 jaar open geweest waren.
Hoewel er stukjes van het oorspronkelijke cement van het staal waren gebladderd zag het geheel er toch nog zeer goed uit.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 18:07 #94257

  • Herwin69
  • Herwin69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Ben echter benieuwd waar al het water vandaan komt. Kan me niet voorstellen dat het staal door is geroest gezien de algehele staat van de boot. Komt volgens mij ook geen water meer bij al weet je dat niet zeker daar een minisculgaatje hiervoor kan zorgen. Zou condens voor drie emmers water kunnen zorgen in de loop van jaren? Is het een idee om lijnolie in de kielbak te smeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 18:21 #94261

  • Herwin69
  • Herwin69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Wat wellicht belangrijk is om te weten is dat ik de kielbak alleen via drie kleine ronde gaten kan benaderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 18:33 #94263

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Je zou er een paar liter lijnolie in kunnen zetten en vervolgens alles dichtlassen of bouten met een pakking.

Door het hermetisch afsluiten voorkom je ook roest.

Succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 20:25 #94273

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Er is ook epoxy welke onder water uithardt. Hecht aan beton, staal en roest. Maar die roest kan natuurlijk wel loskomen van het staal.

Maar roeren van grote schepen worden ook gewoon volgestort met olie en dichtgemaakt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 22:21 #94299

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Ben ik ook weer. Kielbalken volgieten met beton is/was idd niet ongebruikelijk. Ik sluit putroest nog altijd niet uit als oorzaak, zie onder.

Maar, is je boot nu uit het water/gaat ze binnenkort uit het water? En hoe ziet de kielbalk er dan uit? Maar toch, laat er vooral iemand naar kijken met kennis van zaken/laat een (deel)keuring doen. Geen idee van je thuishaven, maar als er toevallig veel (oudere stalen) motorbootjes liggen, vraag dan eens bij de eigenaren daarvan na. Juist die hebben ook vaak een dooskiel (gevuld met beton)

Overigens, meer algemeen, zijn beton en staal lang niet altijd de beste vrienden. Om mijn hoogleraar “beton” te citeren uit het eerste college: “kennen jullie betonrot?” “Dat bestaat niet, wel roestend staal” Door een slechte mix en/of te weinig laagdikte kan er door het beton heen water bij het staal komen dat vervolgens (verder) gaat roesten. En in het geval van betonrot zet het staal door het roesten uit en drukt het vervolgens het beton weg.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 16 okt 2009 22:35 #94306

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Betonrot is natuurlijk een probleem dat ontstaat als je beton gewapend is. Dat is in de meeste dooskielen niet het geval volgens mij ;)

Wat wel een probleem kan zijn: verborgen ruimtes tussen het staal en beton. Daar kan zich vocht gaan ophopen en dan roest je dooskiel van binnenuit helemaal weg. Ik heb ooit ook zo'n dooskiel met beton gehad, inclusief putroest die een gaatje veroorzaakte. Zie dat maar eens permanent te repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 17 okt 2009 07:55 #94318

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Wat is in dat geval jullie ervaring met ponsdoppen in epoxyhars?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 17 okt 2009 11:39 #94330

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Wat is in dat geval jullie ervaring met ponsdoppen in epoxyhars?
Lijkt me een kostbare optie, bovendien komt bij de reactie van het epoxy een grote hoeveelheid warmte vrij die de boel kan beschadigen.

Als er geen zuurstof in de dooskiel kan komen kan het ook niet gaan oxideren en roesten. Bedenk ook dat je iets gebruikt dat geen problemen geeft in de toekomst. Er zal bijvoorbeeld eens laswerk aan gedaan kunnen worden, dat gaat niet goed samen met olie of bitumen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 17 okt 2009 12:08 #94332

Wat wij hebben gedaan in onze oude sneekermeer, hier bestond de inhoud van de dooskiel uit ponsdoppen waarover beton was gestort. De ponsdoppen en het gewicht aan beton hebben wij toen vervangen door nieuwe ponsdoppen. De wanden van de klieldoos goed in dik vet gezet en de pondoppen hierbij gestort. Verder hebben wij warm vet over de ponsdoppen gestort en de kielbak afgesloten.

Deze tip hebben wij gekregen van een oude binnenvaart schipper, deze vertelde ons dat bij oude binnenvaart schepen met dubbele wanden dit vaak werd toegepast, ook gekookte lijnolie werd veel gebrukt voglens hem. Maar dit laatste is niet al te best voor de gezondheid qua dampen.

Het water wat in de kiel stond was condenswater, dit heb je altijd in een stalenschip en loopt naar het laagste punt. de kiel. Ook regenwater wat door de kajuit ingang naar binnen gaat zal daar ook terecht komen. Goede ventilatie is van belang om de aanwezige condens af te voeren door de hogel luchtvochtigheid in het schip af te voeren door de drogere buitenlucht. groeten Berry
zonder water geen leven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 17 okt 2009 12:37 #94334

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
De warmte van epoxy vormt geen probleem. Er zijn genoeg types die geen warmte geven bij (trage) uitharding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 17 okt 2009 16:57 #94341

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1211
ook gekookte lijnolie werd veel gebrukt voglens hem. Maar dit laatste is niet al te best voor de gezondheid qua dampen.

Wat roest en lijnolie betreft: bij dit topic vindt je daar meer over http://www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=7752&highlight=.
Ik heb de mix van echte loodmenie, lijnolie en wasbenzine toegepast onder mijn motor. Door de wasbenzine is het zo dun als water, en dringt het in elke kier door. Het lood uit de menie gedraagt zich als opofferings metaal(vgl de zink anode) en de lijnolie conserveert.

Zo kun je met een bokkepoot de zaak in elk hoekje en kiertje aanbrengen.

Homme
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 17 okt 2009 17:54 #94342

  • Puck
  • Puck's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 157
Betonrot is natuurlijk een probleem dat ontstaat als je beton gewapend is. Dat is in de meeste dooskielen niet het geval volgens mij ;)

Wat wel een probleem kan zijn: verborgen ruimtes tussen het staal en beton. Daar kan zich vocht gaan ophopen en dan roest je dooskiel van binnenuit helemaal weg. Ik heb ooit ook zo'n dooskiel met beton gehad, inclusief putroest die een gaatje veroorzaakte. Zie dat maar eens permanent te repareren.

Helemaal mijn punt :D Dat het een probleem bekend is van gewapend beton komt alleen maar omdat het de meest voorkomende toepassing is van staal en beton. En dan wordt er ook nog eens voorgeroest metaal gebruikt.

De verborgen ruimtes hoeven geeneens zo groot te zijn als ze klinken. Als er door capilaire werking (microscopische "kanaaltjes" waardoor zelfs tegen de zwaartekracht in water doorheen kan) water bij je staal kan, gaat het roesten.

Laagdikte als oorzaak is hier geen probleem (gaf ik alleen binnen het algemene verhaal) een slechte mix kan zeer zeker de oorzaak zijn. Het ging erom gewicht in de kiel te krijgen. Een arme mix (veel toeslagmateriaal (lees grind en zand) ligt dan, net als slechte menging, voor de hand.

Permanent repareren is doodsimpel: het staal dubbelen en de bilge/kiel droog en beschermd houden. Als dit het probleem is bij deze zeeschouw (en ik ben er bang voor) betekent dat dus behalve dubbelen ook de doos verder opensnijden en er een verwijderbare vloer overheen leggen. (ik hou niet zo van olie erin en afsluiten, je verhinderd daarmee inspectie van een redelijk belangrijk onderdeel.
Navigeren is simpel:
Zolang je niet teveel Noord stuurt:
boem is ho en het heet Engeland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 17 okt 2009 22:48 #94363

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Je zou er een paar liter lijnolie in kunnen zetten en vervolgens alles dichtlassen of bouten met een pakking.

Door het hermetisch afsluiten voorkom je ook roest.
Mee eens, maar het probleem met die oplossing is dat hermetisch ook ECHT hermetisch moet zijn, en dus bijna altijd mislukt. Gevolg: een slechtere situatie dan "open en goed geventileerd".

In dit geval eerst maar es zien waar al dat water vandaan komt dus. Leeg en droog maken en even doorvaren, zien of er 'nieuw' water in komt. Condens is theoretisch mogelijk, maar drie emmers is wel heel veel. Ik zou dus niets gaan volgieten of afsluiten tot ik dat wist...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 18 okt 2009 07:53 #94367

  • Herwin69
  • Herwin69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Bedankt voor alle antwoorden. De zeeschouw is aangekocht en overgevaren. De prijs was dusdanig interessant dat ik bij wijze van spreke twee nieuwe kielbakken kon lassen en dan nog een mooie schouw heb voor een aanvaardbaar bedrag. Zeker in vergelijking met hetgeen wel allemaal goed was zoals zwaarden en mast. Motor loopt goed, verliest geen olie en rookt niet. Roer is trouwens wel rot op bepaalde plekken (nieuw topic :D ).

Ik heb de kielbak leeg maar door de betonresten zal het lang duren voordat ik kan zien of er water binnenkomt of niet. Voor de zekerheid gaat het schip er uit en overwintert op de kant. Ik gooi niets in de kielbak en als ik het niet vertrouw laat ik er in het voorjaar in de kielbak een nieuwe bodem lassen. Is een stuk van ongeveer 20 cm bij 3 meter. Ben ik gelijk van die betonresten af. Of denken jullie hier anders over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 18 okt 2009 08:21 #94375

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Als je iemand vindt die dat voor een acceptabel bedrag kan doen. Er is niets op tegen, en je weet gegarandeerd de huiddikte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 18 okt 2009 16:25 #94409

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Volgens mij is het zo, dat als die kielbak lek is, er dus ook wat uit kan lopen...
Als je toch op de kant stat, is een testje door de kielbak juist helemaal vol water-meteen-kleurtje te plempen, en daarna te kijken of er wat uitlekt, een heel simpele manier om directe problemen vast te stellen.
Daarme stel je natuurlijk nog neit zeker, of er op sommige plekken nog een marginale anderhalve millimeter over is, bijvoorbeeld door putroest, en ook dat is gevaarlijk varen. Die nieuwe bodem lijkt me geen onverstandig plan. Overigens hebben veel schouwen die kiel helemaal niet, maar is de bodem zo idioot zwaar uitgevoerd (10/12mm) dat je daarmee je ballastgewicht al hebt. De bodem dubbelen en de hele dooskiel weghalen is dus waarschijnlijk ook een optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 20 okt 2009 06:18 #94634

  • Herwin69
  • Herwin69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Dat lijkt me inderdaad ook wel een idee maar dan zulen de kosten anders liggen dan alleen een kielbak. Vandaag gaat de boot op de kant en zal eea hopelijk duidelijk worden. Zover ik nu kan zien blijft de kielbak vochtig maar dat ligt voornamelijk aan de resten beton en de slechte ventilatie waardoor drogen langzaam gaat. Het is jammer dat er geen goedje bestaat dat reageert met vocht en vervolgens het staal conserveert. De meeste producten die dat doen zijn op oliebasis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 20 okt 2009 07:18 #94645

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Of cement...maar die tip was ook al gegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 20 okt 2009 09:26 #94659

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@apae: dubbelen en de kiel weghalen is wel een optie maar dan vaart zo'n schouw ook meestal een stukje nerveuzer is mijn ervaring. Als de boot toch op de kant staat zou ik de hele zaak er onderuit halen, een nieuwe kiel maken en dan volstorten met grind en afvullen met epoxy. Bij mijn weten is het SG van grind hoger dan dat van ponsdoppen en het roest tenmiste niet... :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 20 okt 2009 09:32 #94661

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Bij mijn weten is het SG van grind hoger dan dat van ponsdoppen
Niet echt. Losgestort grind weegt ongeveer 1500 - 1600 kg/m3, ponsdoppen zal zo'n 4500 kg/m3 wegen. Beton ongeveer 2400 kg/m3.

Het soortelijk gewicht van steen is 2600 kg/m3, staal 7800 kg/m3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 20 okt 2009 09:38 #94662

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dan zat het dus verkeerd in mijn hoofd... dank... 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeeschouw - kielbak met betonresten en roest. 23 okt 2009 16:54 #95197

  • Herwin69
  • Herwin69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31
Kreeg ik een tip van iemand die mij aanbeveelde vlakkenvet te gebruiken. Dit is kennelijk een vet wat je moet verwarmen en in je kielbak kan gieten. Het pakt de roest aan en als het weer hard wordt het geheel afsluit zodat er geen zuurstof meer bij kan komen. Is een overweging waard alleen weet iemand waar ik dit kan halen? Op de google nog niets gevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.335 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl