Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za nov 07 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ik ben "verliefd" op een Draak.......

Ik ben "verliefd" op een Draak....... 27 nov 2009 20:27 #101330

  • TopQ
  • TopQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Dit is mijn eerste post op dit forum. Na weer een avondje bootjes Googelen tovallig op deze site terecht gekomen (zocht een activer forum dan het dragon class forum).

Ik ben 30 jaar geleden "verliefd" geworden op een model van een Draak die bij onze tandarts stond (ben nu 43).

De afgelopen jaren steeds wat rond gekeken op internet, maar nog nooit een Draak gezeild, omdat de tijd ontbrak (en ik persoonlijk niemand met een Draak ken).

De kinderen krijgen de leeftijd dat ze kunnen gaan zeilen en we hebben een Optimist, dus zijn we de komende jaren vaker bij het water te vinden. Het begint dus weer te kriebelen....

Vraag:

Kun je een Draak goed recreatief varen, of kun je daarvoor beter een Regenboog, 16m2 of Pampus kopen?

Lukt het om in een Draak een nachtje te slapen onder de dektent, zoals we dat vroeger in een Valk deden?

Waar kan ik meer informatie vinden over klassieke open boten?


Groeten,

Q.
Laatst bewerkt: 27 nov 2009 20:28 door TopQ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben "verliefd" op een Draak....... 27 nov 2009 21:07 #101336

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Ik kan me de liefde voorstellen. Zelf vind ik het ook een zeer fraai scheepje.

Je zal vast kunnen kamperen op een Draak. Maar erg veel ruimte zul je niet hebben, zeker niet in verhouding tot de lengte, maar dat heb je ook niet in een Valk of 16 kwadraat.

Heb je meer ruimte nodig zou je een Noordse Volksboot of Scherenkruizer kunnen overwegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben "verliefd" op een Draak....... 27 nov 2009 21:09 #101337

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1861
Dag TopQ, welkom op dit forum.
Je hebt wel smaak. Vanaf je 13e al verliefd op een van de mooiste open boten die er rondvaren.

De Draak is net als bijv. de Regenboog in eerste instantie bedoeld als wedstrijdboot. De Pampus en zeker de 16m2 oorspronkelijk meer als toerboot.
Dat wil niet zeggen dat je niet kunt toeren in een Draak.
De kuip is echter relatief klein en smal. Met twee mensen naast elkaar liggen is al redelijk krap. Achter elkaar heb je alle ruimte. Dat is de beperking. Maar .... het zeilt zo ontzettend goed en lekker ....
De Regenboog is standaard overtuigd en daarmee als toerboot nog minder geschikt.
De Pampus is een heerlijk scheepje, redelijk traag en stijf in de golven maar prima mee te toeren.
De 16m2 is bij uitstek geschikt om te toeren. Ruime kuip, veel opberg mogelijkheden, standaard tent er overheen en pitten maar. Enige nadeel: ze buist als een gek.

Alle boten, die je noemt, zijn van hout. Dat zal geen toeval zijn. Toch wil ik je wijzen op de Randmeer, een polyester scheepje met geweldige zeilperformance en bij uitstek geschikt om te toeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben "verliefd" op een Draak....... 27 nov 2009 21:55 #101342

Ik weet een hele mooie Draak te koop!

Was pas bij een opdrachtgever van mij aan het werk en zag daar een Wilson wedstrijd draak met originele meetbrief werf gebouwd in Engeland.
Polyester romp bouwjaar 1992 en compleet gerefit in top staat!
Echt een waanzinnig mooi schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben "verliefd" op een Draak....... 27 nov 2009 22:40 #101347

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een Draak is echt gebouwd voor wedstrijden en dagtochten, niet om in te overnachten. Bergruimte zat onder het dek, maar relatief gezien is het niet echt een praktische boot. Dat geldt ook voor de moderne varianten ervan, de Soling en Yngling, die ook een kleine kuip hebben. Misschien is de RW 26 van Rolf Wefers een alternatief, die heeft een kajuitje met 2 slaapplaatsen, maar heeft volgens mij wel een lager vrijboord:



Als je valt voor lange, slanke klassieke schoonheden (zeiljachten, geen dames :P ) met enig slaapcomfort dan zou je ook eens kunnen kijken naar een Scandinavische volksboot. Die is van oorsprong in hout uitgevoerd, maar is ook wel in polyester gebouwd. Zo heb je aardig wat keus.

Over het algemeen mooie, goed zeilende jachtjes waarin je over het algemeen met 2 tot 4 mensen kunt slapen. De lengte verschilt, de meesten zijn ruim 7 m, maar er zijn ook junior en grotere uitvoeringen. Echt goedkoop zijn ze niet, maar ze zijn, mits goed onderhouden, een behoorlijk waardevaste investering.

Een plaatje, toch?



Als je op bijvoorbeeld Boatshop24 zoekt op "Folk" vind je er een aantal. Ook de RW 26 vind je daar terug, dat is een Duits merk/model.

Oh ja, bij Ottenhome staat een RW 22, maar die heeft misschien ook te weinig ruimte in de kuip, als ik de foto's bekijk krijg je ruzie met de overloop.

Tja, en slaapruimte? Ik ken een stel van rond de 50 die met hun houten Drascombe gewoon meerdaagse tochten op de Wadden of Oostzee maken, en die boot is echt krapper als een Draak. Het is maar net wat je wel/niet wilt.


Edit: dan vind je deze ook de moeite waard: www.woodensailclassics.com/boats.html
Laatst bewerkt: 27 nov 2009 23:02 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben "verliefd" op een Draak....... 28 nov 2009 16:21 #101407

  • zwimmer
  • zwimmer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 117
Ik ben zelf ook 43, gewoon doen over een jaar of 15 kan het niet meer. Pluk de dag. Het financieel risico is klein en hobby's mogen wat kosten. Het zijn hele mooie boten en zeilen ook goed. Een pampus is trouwens ook een goed alternatief.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 29 nov 2009 00:30 #101482

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
marfamke schrijft:
... Noordse Volksboot of Scherenkruizer kunnen overwegen.
De Volksboot is al genoemd, met nog wat fraaie andere alternatieven.

Van de Scherenkruizer zijn ook nog wel een paar plaatjes te vinden:




Nog meer plaatjes: skerry-cruisers
Je moet alleen niet bang zijn voor wat helling hoog aan de wind.
Laatst bewerkt: 29 nov 2009 00:42 door marfamke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 19 dec 2009 12:23 #105594

  • On y va
  • On y va's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 107
Draken zijn zo'n beetje de elegantse verschijningen op het water. Maar, vooral ook een wedstrijdboot.
En, niet onbelangrijk in jouw familie-situatie, ze zeilen nogal nat, vooral op wat knobbelig water. Niet echt fijn om 's avonds zeiknat onder je dektentje te moeten kruipen. Alternatief is twee 2-persoons tentjes in de boot te gooien (ruimte genoeg) en naast de boot in het gras te kamperen....als dat mag.
Rijkdom ligt niet in het hebben, maar in het genieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 19 dec 2009 12:34 #105596

  • On y va
  • On y va's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 107
Was vergeten twee fotootjes bij te plakken van de Draak waar ik regelmatig mee-zeil. "De Moonbeam", met mahonieromp ik dacht uit 1967. Prachtige boot.



Rijkdom ligt niet in het hebben, maar in het genieten.
Laatst bewerkt: 19 dec 2009 12:37 door On y va. Reden: 2e foto bijplakken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 19 dec 2009 20:35 #105651

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een schoonheid, On y va!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 19 dec 2009 22:05 #105676

  • TopQ
  • TopQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Ik heb inmiddels wat rondgekeken.....

Ben ook bij Doomernik geweest www.doomernik.nl

Op dit moment zijn er niet zoveel Draken tekoop, beetje de tijd van het jaar.

De prijzen zijn het afgelopen jaar door de economische situatie wel gedaald en de boten die tekoop staan, staan ook langer tekoop (is dat niet met alle boten zo).

Ik verwacht dat we het komend jaar nog een zeer zwaar jaar krijgen (economisch gezien) de prijzen zullen in ieder geval niet stijgen. Ik heb de tijd en wacht tot ik een passende boot tegen een goede prijs kan aanschaffen.

Ik heb inmiddels ook mijn vaarbewijs gehaald, dan kan ik in iedergeval vast met een motorbootje :ohmy: achter de kids in hun Optimist aan.

Zwimmer, Carpe Diem is mijn lijfspreuk. Ik werk hard, maar geef ook geld uit aan leuke dingen in het leven. Tot kort was dat 4- wielig gemotoriseerd vervoer. Met de duurzaamheidsgedachte van tegenwoordig stap ik nu over naar een groenere hobby.

On y va, erg mooie boot, wel veel onderhoud zo'n houten romp.
Vaar jij in de UK? Daar ben ik ook regelmatig.


Groeten,

Q.
Laatst bewerkt: 19 dec 2009 22:27 door TopQ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 19 dec 2009 22:39 #105681

  • On y va
  • On y va's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 107
Dag TopQ. Nee in Mallorca, daar woon ik. Deze boot is van een engelse vriend van mij. Er is wel veel onderhoud ja, maar dit is nog 1 van de originele draken wat ik heb begrepen, dus voor de definitieve parameters werden vastgesteld. Erg snelle boot.
Rijkdom ligt niet in het hebben, maar in het genieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 01:24 #105688

Beste

Leuk dat je deze topic bent gestart. Dat doet mij natuurlijk veel goeds als Drakenzeiler en klassiekerverslaafde.

Om te antwoorden op je 3vragen:

Kun je een Draak goed recreatief varen, of kun je daarvoor beter een Regenboog, 16m2 of Pampus kopen?

Met een Draak kun je zeer goed recreatief zeilen. Ikzelf doe niks anders dan dat ermee. Aankomende zomer ga ik me nog wel aan een wedstrijd wagen, alleen zijn polyester draken daar nog echt goed voor en dan moet hij ook niet te oud zijn. Anders komen ze gewoon niet mee in de wedstrijden.Ikzelf heb een houten draak

Lukt het om in een Draak een nachtje te slapen onder de dektent, zoals we dat vroeger in een Valk deden?

Met een Draak kun je zeker lekker rondtoeren en erin overnachten. Het is wat krap, maar je moet gewoon wat matjes op elkaar stapelen en het gaat goed met z'n tweeen naast elkaar.

Waar kan ik meer informatie vinden over klassieke open boten?

Indien je vragen hebt over klassieke boten, mail me gewoon, en er zijn natuurlijk gigantisch veel informatieknobbels op dit forum. Ikzelf heb al goed gebruik gemaakt van dit forum.
Natuurlijk weet ik niet alles, maar over de drakenklasse weet ik eigenlijk wel alles. Ook alles invbm een de aanschaf van een Draak. Ik heb zelf nu al behoorlijk wat ervaring met houten boten. Met de aandachtspunten, klasses, prijzen, sites voor draken etc...

De Draak is gewoon een zeer mooie gelijnde boot. Hij zeilt erg snel en heeft veel bekijks. Indien je wilt ben je aankomende zomer welkom om eens mee te zeilen vanuit Hindeloopen. De draak is dan klaar, die ondergaat nu een restauratie. Kom anders een keer een blik werpen in de draak. Dan krijg je een goed gevoel van een houten draak. (zie mijn onderschrift)


Ik heb zelf trouwens geen last van nat zeilen :s Het achterdek wordt soms als je ruig zeilt wel nat. Het ligt er maar aan hoe ruig je zeilt. Maarja met een 16m2 heb je ook weer buiswater bijvoorbeeld..


Een pampus is een leuke boot, lekkere afmeting etc. Alleen zo ondertuigd en de prijzen zijn meestal wat hoog. Voor die prijs koop je makkelijk een draak. Tevens zijn de lijnen van een pampus gewoon niet met die van een draak te vergelijken. De draak is mooi slank en spits en een pampus een beetje bol en hoog..

Een regenboog is ook een mooie boot, maarja die is 90cm korter en heeft een lepelboeg. Dan heb je hetzelfde effect als met een 16m2 en heb je continu buiswater. Tevens is een Regenboog zwaar zeilen! Er zit een gigantisch gaffeltuig op. Dit zijn de twee redenen waarom ik voor een draak heb gekozen ipv een regenboog. Je moet ook zelf in je eentje ermee kunnen zeilen met vol tuig en dat lukt gewoon niet met een regenboog. Een scherenkruiser vindt ik weer veel te lang. Neem dan gewoon een klassiek kajuitjacht.

Ik raad trouwens aan dat als je er een gaat kopen, iemand mee te nemen die er verstand van heeft en eventueel een keuring laten uitvoeren!

Wil je trouwens een houten of polyester draak?
Polyester draken zijn wel goedkoper 2dehands meestal. Een polyester draak is ook echt zo veel minder werk. Voor 8duizend heb je een leuke en als je wilt kun je die dan nog een keer goed schuren en een goede spuitbuurt geven en dan heb je een prachtschip liggen. Zelf vindt ik een wit polyster draak wel mooi met een teakdek en houten opbouw.

Hier trouwens een site: www.draken.nl
Indien je nog veel sites wilt, dan hoor ik het wel en stuur ik je het hele lijstje even door! Die houten draak die erop wordt aangeboden is veel te hoog geprijst. Er is zoveel aan die boot gerommeld zo te zien, ik vraag me af kijkende naar het lakwerk en het hout, hoe de kielbalk en spanteinden eruit zien..

Kijk ook eens op www.intdragon.org en op de duitse drakensites etc.. In duitsland worden ze meestal wat gunstiger geprijst neergezet. Maarja op die ene nederlandse site zie ik bijv die gele voor 11, dat is gewoon ook teveel, tenzij er een trailer bij zit. Tevens is het een minder bekende bouwer die Wilson. Je moet kijken naar Borressen, Petticrows, Doomernik en dergelijke..

Dus vragen over de Draak, ik hoor het wel!


groetjes en succes met je zoektocht!
Ik zou zeggen gewoon doen. Lekker genieten. Gelukkig ben ik 20 en kan ik nog veel jaartjes ermee zeilen. En zoals ik zei, kom een keertje van de zomer lekker mee zeilen om het te proeven.

Robbert


P.S. Mijn draak is trouwens ook nog helemaal origineel. Nu krijgt hij wel veel gerestaureerde spantjes en nieuwe wrangen, en een nieuw stuk kielbalk maarja wat wil je, hij is van 1965!! Vanaf 1962 tot 1969 waren de beste jaren van borressen.
Laatst bewerkt: 20 dec 2009 02:19 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 08:58 #105691

  • Time Out
  • Time Out's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1012
Voer Connie van Rietschoten eind jaren '40 niet met een Draak door heel Europa? NL<->Noorwegen, UK<->Denemarken etc.
Flinke tochten waren dat (het bootje leed er ook aardig onder). In ieder geval: zijn kompaan heeft er een leuk boek over geschreven, waarvan ik de naam echter even kwijt ben.
v.h. Tien-10 op dit forum
www.facebook.com/ZeilteamTimeOut/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 16:46 #105755

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5178
In Durgerdam hing vd zomer een advertentie op het prikbord voor een houten toerdraak. Volgens mij een boot met dezelfde romp maar iets meer accommodatie. Dikke kans dat het briefje er nog steeds hangt en de boot nog steeds te koop is. Daar zou je dan even achteraan moeten gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 18:33 #105767

  • On y va
  • On y va's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 107
Hey Robbert,

Hoe restaureer jij je spantjes? Lamimeren of toch echt stomen?
Ik vraag dit, omdat ik een ook klassiek jachtje heb van 1936 met eiken spanten. Ik heb er vorig jaar 14 vervangen middels eiken strips te lamineren (na de vorm te hebben genomen in triplex). Maar vol eiken spanten is natuurlijk mooier. Ik vroeg me af hoe jij dit deed.
Hier mijn methode.
Gr, Marco

Rijkdom ligt niet in het hebben, maar in het genieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 20:33 #105782

Beste Marco

Mijn spantjes zijn van vol essen.
Draken werden en worden gebouwd met essen of eiken spantjes en dergelijke.. Het essen is nat essen wat niet gedroogd is. Het probleem is namelijk met droog essen en eiken dat het zeer snel splijt.

Als je even in de topic kijkt van mijn draak zie je foto's van de nieuwe spanten. Op picasa heb ik nog foto's staan waar je bijvoorbeeld de planken ziet waar de spantjes uit komen.
Voor de linkjes zie mijn onderschrift.

De spantjes laat ik doen door Heerlien die ze op maat maakt en stoomt in de vorm en elke keer past totdat ze koud helemaal in de vorm zitten. Natuurlijk moet je zo goed mogelijk hout uitzoeken zodat de nerf zolang mogelijk over de hele lengte loopt. Het punt waar de nerf afbuigt is zwak. Meestal is dat aan de onderzijde, daarom dat mijn spantjes in de kuip zijn geknapt en mede door water: rot.

Gelamineerde spantjes gaan meestal na wat jaren delamineren. Naja bij mij na 40 jaar is dat gebeurd. Ze zullen dus wel even meegaan. Ik zal binnenkort wel even een foto laten zien van de spantjes die vroeger voor de verstaging werden gebruikt. De lagen ervan zijn helemaal los en moet ik met epoxyinjecteer en klemmen tegen elkaar gaan lijmen. Ik heb de helft ervan afgezaagd en weggebeiteld en dat stuk wordt vervangen.

Ik zou gewoon wat planken eiken kopen en deze in dunnen stroken zagen en dan stomen op maat. Je kunt volgensmij vrij makkelijk zelf een stoomcabine bouwen.

That's it. Succes met je spanten!

groeten

Robbert
Laatst bewerkt: 20 dec 2009 20:41 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 21:22 #105792

  • Time Out
  • Time Out's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1012
Het boek gevonden dankzij Google:
"Het verhaal van een draak" door Morin Scott. Inderdaad voer hij met Connie van Rietschoten. Een aanrader.
v.h. Tien-10 op dit forum
www.facebook.com/ZeilteamTimeOut/
Laatst bewerkt: 20 dec 2009 21:22 door Time Out.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 21:37 #105796

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Berichten: 14695
Mooi allemaal. Heb zelf 25 jaar lang een Draak gevaren.
Maar een 16m2 hoort hier in het rijtje niet thuis!
Arjan (Team ZeilersForum)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 20 dec 2009 22:57 #105804

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
vrijheidzeiler schrijft:


Een pampus is een leuke boot, lekkere afmeting etc. Alleen zo ondertuigd en de prijzen zijn meestal wat hoog. Voor die prijs koop je makkelijk een draak. Tevens zijn de lijnen van een pampus gewoon niet met die van een draak te vergelijken. De draak is mooi slank en spits en een pampus een beetje bol en hoog..

Ik heb dit ook gezien en me hierover altijd erg verbaasd.
Hoe kan het dat Draken zo goedkoop worden aangeboden in vergelijking met Pampussen? Het is dezelfde soort bouw, zelfde type schip. Waarom denk jij dat dat zo is?

Duncan

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 21 dec 2009 00:37 #105808

@ Duncan:

Misschien heeft het ermee te maken dat de pampusklasse in Nederland beter vertegenwoordigd is als de Drakenklasse. Er is misschien meer vraag naar de pampus, ook aangezien dit een nationale klasse is.Er zijn gewoon vrij weinig draken in Nederland. Daarbovenop is de pampus een kleinere boot en kun je dus makkelijker binnendoor en een heeft de pampus een makkelijkere afmeting(lente en diepgang). Een pampus is zelf makkelijker te vervoeren dan een Draak. Het punt is misschien ook dat er meer draken worden gebouwd dan pampussen. Draken verliezen vrij snel hun waarde. Het is net als met een Ferrari, je rijdt de garage uit en je bent 10mile kwijt. Met een pampus is dat minder.

Dit is mijn gedachtegang erover. Ikzelf weet geen andere verklaring. Dit zijn misschien allemaal punten die meespelen voor de prijsrealisatie van beide klasses...
Misschien heeft iemand anders nog een goede verklaring?

@ ArjanvdS:

Het is boek is nog verkrijgbaar.
Ik heb het ook al eens gezien op de volgende site, wat meteen een leuke drakensite is. Ik wil ook aankomende zomer eens een keer met ze gaan toeren, vast een geweldige ervaring.

www.hikingdragons.web-log.nl/

Hier is het te verkrijgen:

www.deleguaan.nl/dedraak.htm

En hierbij de beschrijving van het boek:

Het verhaal van een Draak, Morin Scott

In Het verhaal van een Draak beschrijft Morin Scott de zeiltochten die hij als jonge man in 1947 en 1948 met zijn Draak Gerda heeft gemaakt. Tochten van Schotland naar Zuid-Engeland, van Engeland naar Nederland en van Engeland naar Noorwegen. Met als een van zijn zeilmaten de toen eenentwintigjarige Conny van Rietschoten, die later onovertroffen roem vergaarde door tot twee keer toe de Whitbread Race – de huidige Volvo Ocean Race – te winnen.


Het verslag van deze avontuurlijke reizen zal elke zeiler aanspreken. In een fragiele Draak zonder (buitenboord)motor, zonder moderne navigatiemiddelen. En soms onder de meest barre omstandigheden. De twijfel van de zeeman ‘omkeren of doorvaren?’, nachten doorhalen op zee, vrolijke taferelen op de Koninklijke Roei- en Zeilvereeniging de Maas, het uitgeput aankomen in Cuxhaven, de verraderlijke rotsen in de Scadinavische wateren.
Verrassend herkenbare verhalen uit een andere tijd

18eurotjes plus de verzendkosten ong staat er




groeten

Robbert
Laatst bewerkt: 21 dec 2009 00:51 door vrijheidzeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 21 dec 2009 06:58 #105814

  • TopQ
  • TopQ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Robbert,

Indrukwekkende restauratie foto's van jouw draak.

Zie ik ook meteen dat dat de route is die ik niet wil volgen, omdat ik helaas niet genoeg tijd heb om hieraan zelf te beginnen. Bij een "gerestaureerde" draak zal het wel net zo zijn als met auto's (waar ik wel een beetje verstand van heb) je koopt vaak meer elende dan bij een ongerestaureerd exemplaar.

Ik besef me ook dat je op een nieuwe draak veel afschrijft. Het mooiste zou zijn een draak van slechts enkele jaren oud, waarvan iemand anders de eerste afschrijving voor zijn/haar rekening heeft genomen B)

Bedankt voor de link naar de hiking dragons, die had ik nog niet gevonden.

Een volgende vraagje, ik zie in de verhalen alleen maar het Ijselmeer terug komen. Ik weet dat veel Draken Muiden als thuishaven hebbben. Over Friesland lees ik niet veel. Is dit omdat de Draak te diep steekt voor de Friese wateren?

Ik blijf zoeken....


Quirin
Laatst bewerkt: 21 dec 2009 07:29 door TopQ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 21 dec 2009 15:33 #105857

  • On y va
  • On y va's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 107
Hey Robbert (en ook Quirin uit beleefdheid richting de topic starter),

De eigenaar van die Draak de "Moonbeam" heeft serieus het plan om ermee de Atlantic mee over te steken. Hij is zelf al een keer singlehanded de wereld rondgezeild en is prof schipper (nu op weg van Palma de Mallorca naar Nieuw Zeeland om een Jongert weg te brengen). Dus hij kent het klappen van de zweep wel.
Maar om met de Draak de Atlantic over te gaan....... ik zou daar nog wel even een paar nachtjes over moeten slapen.

Hij is al bezig geweest sponsors te zoeken en ik heb al geopperd dat hij eigenlijk dit met een BE'er (bekende engelsman of -vrouw) moet doen, om zo sponsorgeld en publiciteit te genereren.
Als het werkelijk gaat gebeuren, zal ik het je laten weten. Is natuurlijk wel interessant.....
Rijkdom ligt niet in het hebben, maar in het genieten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 21 dec 2009 16:57 #105866

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10681
Diepgang van een draak is niet een probleem voor Friesland. Althans niet voor die op Speurders met een diepgang van 1,1 m uit 1968. Kun je op veel plaatsen komen.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ik ben 21 dec 2009 21:27 #105894

@ TopQ & Proost:

Correctie :P een draak steekt 1.2 meter. Het Ijsselmeer is dus geschikt maar bijvoorbeeld het Sneekermeer niet, want hoe wil je er komen als de meeste geulen volgensmij 1.10 diep zijn. Corrigeer mij als ik het verkeerd heb B)
Punt is gewoon dat je vrij snel vast loopt op de binnenwateren. Het slotermeer is geen probleem maar het brandermeer bijvoorbeeld heb ik mijn twijfels over.

Als je binnendoor gaat toeren, dan moet je gewoon even goed de route uitzoeken zoals je zegt Proost.

Misschien een andere verklaring is dat er weinig draken in Nederland zijn en dat de meeste ervan voor de wedstrijden worden gebruikt en dus te vinden zijn op het Ijsselmeer.

@ TopQ:

Als je de top qua draak wilt, kijk dan naar een 2dehands Doomernik of Petticrows. Doomernik draken zijn zo mooi qua design. Maarja voor een 2dehands Doomernik zit je makkelijk aan 50mile... The sky is the limit as long as the budget goes with it... Tweedehands Petticrows draken zijn ook rond die prijs en eronder..


@ On y va:

Als je me dat wilt laten weten, zou ik super vinden. Erg mooie draak is die Moonbeam trouwens. In die staat wil ik die van mij ook brengen.


Groeten


Robbert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl