Een vroegere directeur van mij was Europees kampioen Hobie 16, en heeft ook wel eens (of vaker, zelfs, is lang geleden) Rondje Texel gewonnen. Zijn enige training, behalve ieder weekend flink fanatiek zeilen, was 's avonds hardlopend naar de zaak, daar een uurtje of wat werken, en dan weer hardlopend naar huis. Dat was wel ruim voor de tijd dat iedereen het nodig vond zijn biceps op te pompen in de sportschool. Kracht is tegenwoordig denk ik ook veel belangrijker dan vroeger.
Er is een klein verschil tussen het zeilen in een open zeilboot en op een catamaran: het uithangen. Als stuurman op een open zeilboot, of als bemanning op een boot zonder trapeze, zul je ook de nodige aandacht aan je been- en lage rugspieren moeten schenken.
Verder doe je in een zwaardboot meer dingen (trimmen, overstag, gennaker hijsen) die voorovergebogen, terwijl je op een catamaran vrijwel alles op je knieën doet (en daar konden die van mij na een tijdje dus niet meer tegen, iets te vaak met mijn knieschijf op een harde rand geknald en een permanent overgevoelige plek op mijn knie opgelopen). En kracht in je vingers kun je nooit genoeg hebben, zeker als je een paar uur continue een schoot vast mag houden in de branding terwijl het lekker fris is.
Behalve kracht is, zeker bij een zwaardboot, ook lenigheid en behendigheid van belang. Eigenlijk moet je het dus ook regelmatig aanvullen met de nodige rek- en strekoefeningen, en bij de krachttraining zorgen dat je je spieren nit te kort traint.
Beauty is volgens mij dit najaar nog een dagje op een Yngling meegeweest en weet nu dus alles van hangen, ik wed dat hij nog wel ongeveer weet hoe die spierpijn aanvoelt